Vi kom i mÃ¥l til slutt med bakingen…

Heisan!

I dag har noen enkelte snøfnugg dalt ned fra tidlig på formiddagen, og helt like før det ble mørkt. Temperaturen har ligger rundt -2C.

På formiddagen satte jeg kursen mot Fjellhamar kirke, for noen timer i Arbeidsstua. Som vanlig rakk jeg ikke å spise før jeg dro, så jeg fiske fram et par boller fra fryseren som jeg tok med å spise der. Fylte også opp termokoppen min fra By Lien, som rommer to krus. Jeg er ikke ferdig med å hakke på skjerfet mitt, så da var det som ble med meg i dag.

I går var det bakedag hos Bestisen sammen med kusinen, og vi prøvde oss på krumkaker og brune pinner (colakaker). Bestisen hadde ikke nok egg, så jeg tok med de 10 jeg hadde i kjøleskapet. Det ble igjen 2, og de fikk hun beholde.

Vi begynte med de brune pinnene, for deigen hadde Bestisen laget før kusinen og jeg kom. Ikke den letteste deigen å jobbe med, men pinner ble det. Kusinen tåler ikke mandler, så vi laget et par brett med bare perlesukker først til henne.

Etter en liten pause begynte vi å steke krumkakene. Både kusinen og jeg hadde tatt med jern, men vi startet å steke i bare hennes. Til slutt fant vi fram mitt også og da gikk det unna. Kusinen stekte og jeg hadde jobben med å rulle dem. Jeg vet ikke hva som skjedde, men de så ikke så veldig fine ut. Noe vi begge var enig om, men smaken var det ingenting i veien med.

Når klokka nærmet seg 16 ble de siste krumkakene rullet sammen, og da måtte vi bare sette oss ned å slappe av og spise. Bestisen hadde bestilt pizza fra Peppes i mens vi sto å stekte. Jeg hadde ikke spist mer enn en yoghurt før jeg dro hjemmefra på formiddagen, så jeg var ganske vissen i kroppen da jeg plasserte låvedøra ved spisebordet. Så det var på høy tid at jeg fikk i meg litt næring…

Over her kan du se min del av kakebaksten, som vi delte helt likt i mellom oss. Som du også kan se er ikke krumkakene helt godkjente utseendemessig, men det skal ikke stoppe meg fra å kose meg med dem til kaffen 😋

Vel hjemme ramlet jeg mer eller mindre sammen i godstolen med Vinja i fanget. Å det tok ikke lang tid før jeg forsvant inn i drømmeland en times tid. Da jeg våknet lå Vinja fortsatt i fanget mitt å halvsov 😻

Nå skal jeg se gårsdagen og dagens episoder av Alle mot alle, som jeg helt hadde glemt å få med meg.

Håper du har hatt en fin tirsdag 🥰

4 kommentarer
    1. Da har du noe Ã¥ kose deg med til kaffen! Julebakst er best før jul, – ekstra koselig med slikt i adventstiden, og gjerne før ogsÃ¥! Jeg har ikke begynt ennÃ¥, men bør nok gjøre det snart.

      1. Jeg er enig med deg der at den smake best før jul, for i romjulen er det jo mye annet mektig godt på bordet. Blir litt hektisk utover nå, så jeg får nok ikke bakt noe før i desember 😉

    2. Ã…Ã¥ – brune pinner = mamma og barndomsminner for meg! Det er godt, det! Og krumkakene ser sÃ¥ gode ut – de skal jo nytes, de skal ikke opp pÃ¥ catwalken! Tipp, topp! 🙂 klem

      1. Her hos meg har brune pinner aldri vært bakt når jeg var barn. Det er noe jeg startet med selv for noen år siden. Hihi, nei på Catwalken for kaker hadde nok ikke krumkakene gjort det godt, men ingen kan klage på smaken Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg