Jeg erstattet den ene Gummi planten med noe nytt 🪴

Heisann og god formiddag!

Ute er himmelen knall blå, og solen skinner. En perfekt sommerdag. Temperaturen i skyggen utenfor Casa Fres og Knurr ligger på +21,8℃.

Jeg kom meg sent i seng i går, noe som skyldes at det var for varmt til å legge seg. Bare for å ha sagt det, så klager jeg ikke på varmen, bare konstaterer at det var varmt inne 😉 I tillegg så hadde jeg duppet litt av tidligere på kvelden så jeg var ikke trøtt. 

Jeg kom meg ned til Bryn senter i går med en buss som gikk rundt kl 15. Bussen var ganske full, men jeg fikk sitte da en dame skulle av på neste stasjon.

Nede på Bryn var et fult av folk, dels for at det var lørdag men også for at det er Markedsdager der nede. Bussen hadde fått midlertidig stoppested et annet sted, på grunn av telt som var satt opp der den vanligvis kjører. Det ble grillet pølser, og folk koste seg i varmen.

Jeg sjekket ikke ut teltene, men gikk rett opp på apoteket og fikk kjøpt det jeg skulle ha av allergimedisin og vitaminer. Så ned på Meny for de få tingene jeg skulle ha der. Det var ikke så mye så derfor hadde jeg bare med handlenett i stedet for Lille Trille. Jeg traff en nabo inne på Meny og vi pratet litt innen vi fortsatt å handle.

Den ene Gummi planten min, som jeg har hatt i stuevinduet, hadde takket for seg. Så jeg stakk innom Mester Grønn for å se hva de hadde. Like innenfor hadde de et bord med forskjellige planter, hvor det kostet 99,- om man kjøpte to. Valget falt på en Coffea plante, til venstre på bilde over, og en Asplenium til høyre. De hadde også en annen spennende plante, som minnet litt om en bregne som jeg også kunne ha tenkt meg. Den hadde veldig tynne og luftige grener med blader, men jeg husker ikke hva den heter.

Jeg kikket på klokka og så at jeg ikke hadde vært borte lenge, og rakk å reise hjem med bussen på samme billett. Naboen jeg traff inne på Meny sto ute å ventet på bussen, så jeg fikk følge med han hele veien hjem.

Det var deilig med sommervarme, men det var litt vel høy luftfuktighet for meg kjente jeg. Det er bratt oppover fra bussholdeplassen, så jeg ble god å varm under kjolen 🥵

Jeg fikk melding fra H på morgenen i dag, som jeg drikker kaffe med på krakken om sommeren, om jeg var klar for en prat og en kopp. Ettersom jeg sov lenge, i dag også, så jeg ikke meldingen før et par timer etter. Nå skal det fortsette å være varmt og fint vær utover, så vi ble enig om å ta det til uka 😎

Planer for denne dagen er at de plantene som trenger det skal få vann, og så skal jeg samtidig dusje bladene godt. Noe jeg ikke har gjort på en stund. Etter det tror jeg rett og slett at jeg skal sette meg ut på balkongen å kose meg 🌞

Håper du får en fantastisk fin søndag 🥰

Hvorfor lærer jeg aldri?

Image by Alicja from Pixabay

Heisann og god formiddag!

Ute skinner solen, men det er en del skyer der oppe som gjør alt de kan for at den ikke skal komme fram. Temperaturen ligger på +19℃.

Det ble ikke så mange timer søvn på meg i natt, men jeg føler meg uforskammet opplagt allikevel. Hadde problemer med å sovne og lå mer eller mindre våken til klokken dro mot 03:30, og da begynte det å bli lyst ute. Etter det tror jeg John Blund kom og forbarmet seg over meg 😴

Jeg fortalte jo i går at jeg hadde tatt fram strikkene mine for å trene opp muskler og sener i bena. Akkurat det fungerte helt fint, men det som ikke var like fint var at jeg holdt i strikken med hendene. Jeg lærer jo aldri… Det som da skjedde var jeg overbelastet musklene og senene i høyre skulder og arm. Resultat: Jeg fikk så vondt at jeg klarte nesten ikke å bruke armen utover kvelden. Merker det godt i dag også, men det er heldigvis ikke like ille. Så nå må jeg finne en annen måte å bruke strikkene på 🤔

Om lørdagene hender det ofte at jeg har pizza til middag, og da gjerne en  Dr Oetker gluten- og laktosefri en. Jeg glemte å kjøpe det da jeg var å handlet om torsdagen, så da endte jeg opp med å bestille en fra Pizzabakeren. Hun som leverte pizzaen kom gående, noe jeg aldri har sett før. Mulig hun ikke forsto, som så mange andre, at hun kunne kjøre forbi blokken ovenfor. Uansett pizzaen var god og varm allikevel om den hadde vært på spasertur 🍕

Jeg endte også opp med på lytte ferdig boken The Ginger Bread baker i går. Hadde den på den lille høyttaleren, som jeg bar med meg når jeg forflyttet meg rundt i heimen. Jeg orker ikke å gå med propper i ørene, så da blir det høyttaler i stedet.

Begynte på en ny bok av Richard Osmond – Mannen som døde to ganger. Normalt pleier jeg å lese/høre på original språket, men denne gangen ble det på norsk. Boken er i sjangeren krim, som jeg egentlig liker best å lese. Den første boken til Richard Osmond – The thursday murder club, leste jeg på engelsk og jeg har også sett filmen som ligger på Netflix mener jeg. Man får litt Agatha Christie vibber når man leser disse bøkene, og det er aldri feil 📖.

De eneste planene jeg har for dagen, er å ta en runde med fuktighetsmåleren og vannkannen for å se om noen av de grønne er tørste. Strikkingen og/eller hekling er lagt på vent ettersom huden på hendene mine holder på å flasse av fingrene igjen. Det er på veg tilbake til normalen, men jeg vil ikke irritere det til å blusse opp igjen.

Håper du får en fin søndag 🥰

Det var ikke noe galt med den…

Heisann og god formiddag!

På den første dagen i juni regner det med jevne mellomrom. Jeg håper ikke at det er sånn været blir utover. Temperaturen ligger på +14,4℃.

Jeg våknet første gangen i dag før kl 5 av at regnet nærmest dundret på vannbrettet. Sto opp å kikket ut av vinduet en stund, og innen jeg krabbet tilbake i sengen hadde det verste regnet avtatt.

I går fortalte jeg jo om Hoya’n som var på avveier, og at jeg måtte gjøre noe med den. Jeg dukket ned i kjøkken skuffen og fant et brett med flere hårklyper + et par ekstra i en pose. Jeg surret grenene sammen, og så forsøkte jeg så godt jeg kunne å lage en runding. Det gikk ikke helt, så jeg endte opp med å sette ned en blomster pinne og feste “ringen” til den. Ikke helt som jeg hadde tenkt meg, men inntil jeg finner en annen løsning får det bare være sånn.

Jeg har to Hoya til som jeg også fikk støttet opp. De hadde ikke vokst like mye heldigvis, så jeg bare festet grenene til en blomster pinne uten å surre dem.

Da jeg bestilte mat fra ODA før helgen, tok jeg også med en Aloe Vera plante. Usikker på om jeg har hatt det tidligere, men om jeg har hatt det så er det uansett lenge siden.

Jeg husker ikke om det var i 2025 eller 2024 jeg kjøpe Coleus China Rose. Heller mest rundt det siste. Denne vinteren har den ikke likt seg noe særlig, selv om den har fått helt riktig stell. I går klippet jeg av alle toppene som var igjen, og satte de i vann for å få nye planter. Morplanten fikk reise til de evige grønne enger. Jeg har ikke alltid klart å drive fram fine avleggere, men jeg håper det går denne gangen.

Etterpå tok jeg en runde med fuktighetsmåleren og vannkannen, å ga de som trengte det en dose med vann. Det var omtrent halvparten av de grønne som var tørste i går 🪴

På torsdag laget jeg meg en gryte med lapskaus, som jeg glemte å sette inn i kjøleskapet over natten. Jeg turte ikke ta den på fredag i fall den ikke var god, og jeg skulle bli uvel. Spesielt siden jeg skulle ut på middag med venner på lørdagen. I går derimot tok jeg sjansen, men lot den koke mye lenger enn jeg ellers ville ha gjort.  Jeg har ikke merket noe, så det var sikkert ikke noe galt med den.

Saken er at jeg ble prentet inn i hode fra barns ben av at, dersom man ikke satte varm mat inn i kjøleskapet når den ble kald så ble den sur. Av den grunn har jeg alltid vært nøye med det, og skeptisk til å spise mat som varmes opp uten at den har stått kjølig.

I dag har jeg ikke lagt noen planer, og tar dagen som den kommer.

Håper at din dag blir fin 🥰

Hoya på avveier, og allergien blomstrer i dag

Heisann og god søndag!

Ute har sola vært framme og gjort formiddagen virkelig sommerlig. Nå har det kommet en del mørke skyer der oppe. Temperaturen ligger på +22,1℃.

Jeg satte Samsung klokken på lading i går kveld, og glemte helt å fjerne den. Så hvor mange timer jeg har sovet vet jeg ikke, men det var en del og jeg våknet heller ikke før ved 10 tiden.

Fornuften sier meg at jeg burde ha sittet med bena høyt i dag, sånn at lilletåa fikk hvile. Så er det sånn da at jeg ikke er så fornuftig, for jeg skal ordne med plantene min i dag. Ta av litt stikling, flytte om på noen av dem og vanne de som trenger det. I tillegg har jeg en haug med pappesker som skal rives opp, og kaste i konteineren ute i gården. Dermed regner jeg med at jeg ender opp en en grinete lilletå i kveld også 🙈

Se på Hoya’n min, som har kommet helt på avveier. Jeg oppdaget det når jeg kom hjem fra Bestisen sist fredag. Jeg har to i kjøkkenvinduet, men det er denne som har utforsket livet bak og framfor gardinen så mye. Skulle hatt en bøyle de kunne tvinnes rundt, men jeg har bare de jeg bruker til Amaryllis og det er ikke helt ideelt. Jeg får kanskje se om jeg flere sånn små hårklyper, og lage en runding av de nye grenene.

Jeg tar en allergi tablett hver morgen, og den holder allergien sånn noenlunde i sjakk. Nå som trepollen er høy i dag er jeg tett i nesen å litt dorsk i kroppen. Det skal heldigvis bli litt bedre i morgen. Jeg kunne selvsagt ha skalket alle luker, men det er samtidig godt å kunne få luftet når det endelig er vær til det.

Det er vel ingen grunn til å utsette å komme i gang med det skal gjøres. Desto fortere jeg får gjort det som skal gjøres, desto raskere er jeg ferdig å kan legge bena på fotskammelen.

Håper du får en fortsatt fin søndag 😎

Neste gang kjøper jeg oppskjært

Heisann og god kveld!

Da jeg var å handlet i går, kjøpte jeg også med meg et brød. Vanligvis kjøper jeg oppskjært havrebrød, men det var nesten tomt for brød så jeg måtte bare ta det de hadde.

Når jeg kom hjem puttet jeg brødet i en ny og lufttett brødpose, ettersom jeg ikke orket å skjære det opp der og da.

Tenkte at jeg kunne ta av det brødet til frokost/lunchen min i dag. Det gikk greit med de første to skivene, men så ble det bare tull med resten av dem. Brødet mer eller mindre knakk sammen og skivene ble smale på midten og brede på toppen og bunnen. Du kan jo se litt av resultatet på skiven som står sånn delvis opp 🙈

Jeg kan jo ikke kaste det bare for at skivene ble misdannet etter en omgang med kniven, men en ting er sikkert å det er at neste gang går jeg for oppskjært brød igjen

Nye kjoler til å svinge seg rundt omkring i

Heisann og god formiddag!

Ut regner det for tilfellet, men bare sånn lett som man nesten ikke blir våt av. Temperaturen ligger på +12℃.

Våknet allerede ved 5 tiden i dag, men syntes det var litt vel tidlig å stå opp så jeg dro dyna rundt meg igjen. Neste gang jeg våknet var ved 10 tiden.

Nå sitter jeg bare å nyter dagens første kopp med kaffe, før jeg skal gyve løs på å vaske badet. Fikk ryddet i skapet under vasken i går, og endte opp med å kaste en god del. For det meste produkter jeg har testet ut, og ikke har likt eller kunne bruke. Burde selvsagt ha kvittet meg med dem med en gang, i stedet for å sette dem i skapet🤦🏻‍♀️.

Jeg fortalte i går at jeg hadde hentet pakken med kjoler jeg bestilte. Som du ser av bilde litt forskjellige farger. Kjolene er kjøpt hos Zizzi, og jeg har flere av dem i andre farger. Stoffet er i 100% bomull og veldig behagelig å ha på seg. De har også lommer som har plass til mobilen, kortholder og kanskje et lite nøkkelknippe. Bruker nesten ikke noe annet med tights eller en stram joggebukse under. De er litt skrukkete, så de må under strykejernet innen jeg kan ta de i bruk.

Jeg er tom for kleshengere, så jeg må innom Claes Ohlson i morgen å kjøpe flere.

Før jeg går løs på badet, skal jeg ta den gode gamle skjeggtrimmeren og ta av noen cm med hår i nakken. Da jeg var å klippet meg sist ble det ikke klippet så kort i nakken som det pleier, men det fikser jeg selv. Må bare huske på å være forsiktig sånn at jeg ikke kutter meg, som jeg gjorde sist gang 🙈

Håper du får en fin søndag 🥰

Jeg hadde tenkt til å være hjemme, men…

Heisann og god formiddag!

Ute er det grått oppe på himmelen, men det er da i det minste opphold. Det blåser litt oppe i tretoppene kan jeg se. Temperaturen ligger på +13,2℃

Det ble litt lite søvn på meg i natt, men ikke for at jeg satt oppe til langt ut i de små timer. Søvnen ville bare ikke komme, så jeg er litt trøtt i tryne i dag. Blir jeg for trøtt utover dagen, får jeg bare ta meg en aldri så liten strekk.

De siste to dagene har Magnoliatreet utenfor kommet med flere nye knopper og blader nedover grenene. Soleie busken min har også kommet med både blomster og knopper, så nå er det definitivt vår i Oslo 🥰.

Til uka skal jeg ut og se hvordan det står til i bedene mine, og bestemme meg for hva som må gjøres der. Jeg har veldig lyst til å plante noen roser i pallekarmene mine, og det er spesielt en jeg vil ha. Jeg husker ikke hva den heter, men den har flerfargede blomster. Som går fra rosa, oransje og til slutt gult. Min mor plantet den sorten, og jeg syntes den er så vakker. Skal google litt for å finne navnet, og se om de har den på Plantasjen.

Gårsdagen startet med sol, som gikk over i overskyet og til slutt litt regn ut på ettermiddagen. Jeg satt på balkongen så lenge sola var framme, men når den forsvant gikk jeg inn igjen.

Tanken var at jeg skulle være hjemme i går, men så oppdaget jeg at jeg omtrent var tom for håndsåpe. Så da bestemte jeg meg for å dra bort på det lokale senteret, hvor vi har blant annet Normal og Meny. Jeg liker godt håndsåpen de har hos Normal som dufter av Jasmin og Mandel, og som heter New York. Man får såpen i store refilposer, og da kjøpte jeg det i stedet for en ny flaske. Kjøpte også hårfarge fra Excellence i nyansen Lys aske blond no 8,1. Det var den jeg kjøpte sist, som jeg har vært så fornøyd med. Fikk så lyst på pizza til kvelden, så jeg stakk innom Meny og kjøpte med favoritten Dr Oetker Mozzarella som er både gluten- og laktosefri pizza.

Jeg har begynt på den siste posen med kaffeputer, så det er på tide å logge seg inn hos KaffeK og bestille et nytt opplag. Veldig dumt å vente til siste liten med å bestille, for det tar noen dager før de kommer. Jeg har et glass med pulver kaffe om det skulle bli forsinkelser, men vil helst unngå å bruke det ☕

På tide å fylle opp kaffekoppen igjen, så jeg ikke sovner over tastaturet 😴

Håper du får en fantastisk søndag 🥰.

Søndagen startet med jordskjelv

Heisann!

Ute skinner solen, men himmelen er ikke helt blå. Det er et tynt teppe med hvite skyer der opp. Temperaturen ligger på +9℃.

Jeg hadde akkurat våknet, og satt å sjekket sosiale medier på mobilen da det startet. En høy og merkelig lyd, som jeg ikke kan sammenligne med noen jeg har hørt tidligere. Jeg skjønte ikke hva det var før jeg sjekket nyhetene. Da var det klart at det hadde vært et jordskjelv. Jeg merket ikke noe skjelving i blokka, som så mange andre rapporterte. Kjente jeg ble litt engstelig sånn med en gang, men nå har jeg fått pratet det av meg med Bestisen som ringte. Det er vel ikke unormalt med jordskjelv, men kanskje ikke så kraftig som denne gangen!

Image by Tumisu from Pixabay

I går ble det ikke noe blogging, for formen var ikke på topp. Så da valgte jeg heller å holde meg unna sosiale medier.

Jeg kom meg til slutt i dusjen og fikk ordnet meg, og så dro jeg først en tur ned på Bryn senteret. Trengte noe på apoteket, og så noe småtteri hos Meny. Var også en tur innom Claes Ohlson og kjøpte en ny ladekabel til mobilen. Etter at jeg flyttet om i stua har jeg nemlig ikke noe kontakt i nærheten. Så da kjøpte jeg en som var 3 meter lang, og det var akkurat langt nok + litt til for å nå bort til nærmeste kontakt.

På veg hjem igjen var jeg innom Coop Xtra og handlet inn noen produkter som bare de har. Blant annet favoritt hårsprayen min og puffet havre, som jeg syntes er godt. Den har de ikke hatt på noen av Meny butikkene på lenge. Å jeg har spurt om de kan ta den inn, uten at noe har skjedd.

Når jeg kom hjem var klokka blitt ganske mye, så jeg laget meg middag før jeg inntok godstolen.

Jeg hadde helt glemt bort å lage en spille liste på Spotify med musikken som Sunna hadde med seg på Musikkbingoen sist. Vanligvis lager jeg listen ved PC’n, men denne gangen gjorde jeg det på mobilen i mens jeg så på Hudson og Rex på TV2 Play.

På morgenen i dag ryddet jeg skikkelig i kjøleskapet, og måtte dessverre kaste mat som ikke var spiselig lenger. Liker ikke å gjøre det, men når den hadde ligget der så lenge at den hadde skiftet farge og ikke luktet godt var det eneste løsningen. Så gikk jeg over å vasket hyllene.

Nå rumler det igjen, men denne gangen i magen min. Det er på tide å få i seg litt mat høres det ut som.

Håper du får en fin søndag 🥰

Perfekt vær ute og være inne i ☔

Image by Jill Wellington from Pixabay

Heisann og god søndag!

Ute siler regnet ned i dag, og det skal det visst gjøre hele dagen. Temperaturen ligger på +10℃.

Jeg dobbelt blogger på plattformen Nouw, men den krangler om dagen. I to dager får jeg meldingen: SOMETHING WENT WRONG, hver gang jeg prøver å gå inn. Dette gjelder på app’n og på Edge, noe som er irriterende. Prøvde Chrome tidligere i dag, og da kom jeg heldigvis inn der til slutt. Har sendt melding til Nouw, men tviler på om de gidder å svare eller gjøre noe.

I dag hadde jeg store planer om å snu om møblene i stua, men ga opp det prosjektet etter hvert. Fikk nemlig problemer med å plassere et lite bord og noe annet, så da venter jeg heller. I stedet skal jeg gå igjennom kisten, et par nett og poser hvor jeg har garn. Mye som aldri kommer til å bli brukt, så da har jeg tenkt å samle det å heller gi det bort.

I går var det Adresse Wien igjen, hvor Marte Stokstad og gjengen tok for seg de neste låtene som skal konkurrere i Eurovision song contest i mai. Om jeg skal sammenligne med låtene fra første programmet, så likte jeg flere denne gangen.

Jeg koste meg med et stykke sjokoladekake og kaffe til programmet, men ble veldig mett for kaken var en smule mektig kjente jeg. Skulle kanskje ha valgt noe lettere, som Napoleonskake som var pappas favoritt kake. Det var jo hans dag i går ❤️

I dag skal jeg ha Kyllinggryte Bali til middag, og jeg fikk tak i en pakke som var glutenfri i går + laktosefri matfløte. Så får vi se om magen godtar det, eller om det også er noe der jeg ikke tåler.

Da jeg var innom Bryn senter i går for å handle, stakk jeg også innom Kimmy Nail Studio og bestilte time til å fikse neglene mine. Maj var litt opptatt med fotpleie av en kunde, så jeg skrev navn og mobil nummer på en lapp og når jeg kunne. Innen jeg kom hjem hadde hun satt opp time til meg på tirsdagen. Skal gå for samme designet som sist, men en annen farge nyanse 😉

På tide å lage seg litt lunch kjenner jeg. Tok bare en sånn protein pudding med en gang jeg sto opp, og nå er det på tide med et par skiver brød 🥪

Håper du får en fin søndag 🥰

En trist beskjed på en lat søndag

Heisann og god søndag!

Ute regner det lett for tilfellet, og det er blitt litt huskaldt så jeg satte på vifteovnen. Temperaturen ligger på +7,3℃.

Huff, nå fikk jeg akkurat beskjed fra et søskenbarn at min tante var død. Det var litt merkelig for jeg satt å tenkte på henne bare noen minutter før jeg fikk meldingen. Vet ikke så mye om årsaken enda, men det kommer nok etter hvert tenker jeg.

Status betennelsen: Vel, den er der fortsatt men har blitt en god del bedre. Derfor holder jeg meg unna både PC og strikketøy i dag, sånn at jeg skal bli ordentlig bra igjen.

For en uke siden, i påskeuken, kjøpte jeg meg et tilbehørs sett til airfryeren min. Deriblant en sånn panne, form, skål eller hva man nå vil kalle den. Jeg har ikke fått testet den ut enda, men i dag fikk jeg veldig lyst på omelett til en sen frokost.

Formen måler 19,5 cm på ytterkantene, og inni nesten 17 cm så den er ikke så stor.

For å lage en omelett som passet i formen brukte jeg 2 store egg, litt melk, litt paprika og litt løk som jeg pisket sammen. Så forvarmet jeg airfryeren i 5 min på 180℃. I oppskriften jeg fant på nett, sto det at omeletten skulle stekes i 8 – 10 minutter. I min airfryer holdt det med bare 5 minutter. Omeletten ble fluffy fin. Bare en liten ting, jeg hadde helt glemt å krydre med salt og pepper 🙈 Strødde litt på toppen i stedet, og det fungerte selv om det ikke ble helt det samme.

Noen av de grønne trenger kanskje litt vann i dag, så jeg får ta meg en runde med vannkannen og fuktighetsmåleren for å sjekke hvem som trenger påfyll.

Håper du har hatt og fortsatt får en fin søndag 🥰