Ute driver sola og leker gjemsel med skyene, som haster over himmelen. Temperaturen ligger på +15,8℃.
Jeg har sovet veldig godt i natt, og våknet allerede 07:30 veldig våken og opplagt. Selv Samsung klokken min var fornøyd på alle skåringer, noe som ikke skjer så ofte 😉
Forkjølelsen er hjertelig tilstede med feber og dett dese, men hodepinen har heldigvis sluppet taket. Bare det gjør at jeg føler meg mye bedre, men skal allikevel ta det med ro.
Det er god temperatur ute på balkongen, så det er mulig jeg tar med meg en bok ut dit å sitter der og leser en stund i dag. Å med lese mener jeg denne gangen en fysisk bok, og ikke lydbok 😊
I går ville jeg ha jordbær på brødskivene mine, som jeg fortalte om. Jeg hadde to kurver i kjøleskapet, men skuffelsen var stor da de var blitt så dårlige at da jeg ble ferdig å rense dem måtte en hel kurv kastes. Resten var ikke helt på topp de heller, men de var da spiselig i går men om de er det i dag gjenstår å se 🍓
Jeg fikk tatt meg en runde med fuktighetsmåleren og vannkannen i går. Ikke alle de grønne var tørste, men de som var fikk vann. En av gummi plantene mine i stuevinduet har takket for seg, og måtte kastes. Det var ikke for at jeg har gitt for mye/lite vann, nei den har i grunnen skrantet nesten fra jeg kjøpte den. Den er hvit i bladene med grønt mønster, men heldigvis har jeg en til som ser frisk og fin ut.
Ute er det grått oppe på himmelen, og det har kommet regn i løpet av morgentimene. Akkurat nå er det opphold. Temperaturen ligger på +15,3℃.
I går sloknet jeg litt over midnatt og sov igjennom natten i 7,5 time. Blir ikke alltid så mange timer dessverre, men oj så godt det er når det faktisk skjer 🥰
Jeg hadde egentlig tenkt å dra ned på Bryn for å handle i dag, men så endte jeg opp med å bestille varer fra Oda i stedet. Trodde ikke at jeg skulle være så heldig å få varene i dag, men jeg hadde faktisk flere alternativer og valgte mellom 14 – 19. Er jeg heldig så er jeg en av de første på lista 🤔
I går huket jeg tak i vaktmesteren da han drev og klippet gresset. Jeg ville spørre han om det var et problem for ham, om jeg flyttet pallekarmene mine foran balkongen og under balkong kassene. Det var helt greit for han at jeg gjorde det. Tror det kan bli veldig fint, og jeg tenker at jeg skal sette ned et par roser, noen stauder i tillegg til de få som er igjen i dag.
Spurte han samtidig om han hadde sådd villblomster i bakken utenfor. Han hadde gjort det, men var ikke fornøyd med kvaliteten. Det hadde vært mer gressfrø enn blomsterfrø så det ble ikke noe ut av det. Så nå var han på jakt etter en frøpose som inneholdt bare villblomster.
I går hadde jeg lunchkaker til middag, men syntes at det var kjedelig med bare kokte poteter til. De jeg hadde var veldig små, så jeg skar de opp i båter og hadde over litt olje etter å ha hatt de i en aluminiumsform. Krydret de så med salt, hvitløkspepper, hvitløkspulver og et urtekrydder. Deretter inn i airfryeren i 10 minutter på 180°. Sammen med lunchkakene ble det en enkel og veldig god middag 😋 I dag tenker jeg at det bli laks 🐟
Tror jammen meg jeg må fylle opp kaffekoppen en gang til jeg, innen jeg fortsetter med dagens to do liste.
Har sittet en stund å bladd igjennom gamle blogg innlegg nå på morgenen, på jakt etter noen bilder jeg mener jeg hadde postet i 2012. Fant dem ikke, men i stedet dukket dette bilde opp av meg selv tatt i juni 2012. Jeg hadde nettopp kommet hjem fra friserdamen, hvor håret var klipt og farget og stripet. Hadde nesten glemt at jeg hadde de brillene der den gangen 🤓
Jeg har litt vondt i høyre skulder denne morgenen, og det er helt selvforskyldt. Satt nemlig å spilte Mahjong på mobilen i et par timer i går kveld, og det likte skulderen min dårlig. Følte at jeg måtte jobbe meg opp på rangstigen igjen, etter å ha blitt kastet ut av gruppa for at jeg ikke hadde vært aktiv på noen dager. Jeg blir ikke klok på det spillet, for iflg reglene skal man kastes ut om man ikke er aktiv på 30 dager. I mitt tilfelle var det kanskje 1 uke. Nå ja, er inne igjen nå og endte opp med å ligge på 1 plass da jeg ga meg, noe som ikke kommer til å vare lenge når resten av gjengen våkner å setter i gang 😉
Sitter å nyter dagens første kopp med kaffe, og venter på at håret mitt skal tørke av seg selv.
Å på tal om hår, så har jeg en favoritt hårspray som jeg har pleid å kjøpe hos Coop Xtra som heter Proffs. Da jeg var innom butikken om lørdagen oppdaget jeg at de ikke solgte den lenger, og jeg kjente jeg ble både oppgitt og litt stresset. Den er perfekt for mitt fine og tynne hår, ettersom den er tørr men samtidig gir godt hold. Det beste er at den også er lett å børste ut igjen. Sjekket akkurat på nettet nå, og det ser ut til at EuroPris selger den, puh. Så jeg skal dra innom senere i dag og kjøpe 2 kanskje 3 flasker så har jeg en stund.
Jeg er spent på om jeg hører noe om Forden, ettersom verkstedet mest sannsynlig skulle begynne å se på den i dag. De hadde mye å gjøre om dagen. Jeg gruer meg for svaret, og hvor mye det kommer til å koste!
Denne dagen ble mye lenger enn jeg trodde den skulle bli, da jeg dro ut rett før kl 11 i dag.
Ferden gikk rett til Fetsund kirke hvor jeg var med i begravelsen til mitt kjære søskenbarn I som døde 13 mai. Vi var 4 søskenbarn og to døtre av to av mine søskenbarn på farssiden som kom. I tillegg var det I’s kones familie, og mange venner. Det ble en fin avskjed for I og en herlig prest som var like rørt som alle andre i kirken. Jeg klarte meg uten den store tåreflommen helt til sangerinnen og datteren til en venn av I, Stina Stenerud, sang We’ll meet again. Da raknet det for meg og tårene fikk ikke lenger plass rundt øynene og strømmet ned over kinnene mine.
Jeg og mitt eldste søskenbarn på over 90 år ble ikke med ned til graven. Vi fant oss en krakk i solen og satt der å småpratet til de andre kom opp igjen. Da ble familien og noen nære venner invitert med ut til kaféen på golfbanen i Aurskog, til en matbit og kake til kaffen. Som jeg har sagt før så er jeg ikke så glad i sånne etterpå lag, men den som var i dag ble veldig hyggelig og vi satt å småpratet og fortalte koselig og noen morsomme historier om I.
Et av søskenbarna mine bor på Fjellhamar, så jeg sa at jeg kunne kjøre henne hjem igjen. Hun bor så høyt opp det går ann å komme på smale veien. På veg ned igjen fant jeg ikke den veien jeg kjørte opp, men jeg fant en annen og den førte meg ned til Fjellhamar senter igjen.
Da jeg skulle kjøre ut på motorveien for å dra hjem, forsøkte jeg å gasse på for å komme ut på veien. Se det ville ikke Forden vite noe av. Han lugget og begynte å riste, samtidig som det kom opp et ikon på skjermen som viste en bil og noe som så ut som bremsespor. I tillegg sto det motorfeil, søk service nå. Jeg kunne ikke stoppe der jeg var for det var for farlig, så jeg kjørte så fort Forden tillot på utsiden av veien helt bort til en bussholdeplass hvor det er en fin og stor avkjøring fra motorveien. Der ringte jeg til Viking som etter litt under en time først kom med en bil som sperret av innkjøringen, og litt etter kom en til som fikk Forden opp på lasteplanet. Da motoren ble startet opp igjen viste ikke displayet de første ikonene, men i stedet en vannkran! Meningen var at jeg skulle sitte oppe i førerhuset, men med vonde knær og en tå som allikevel er brekt nyttet ikke det. I stedet fikk jeg sitte i min egen bil på flaket. Så nå er Forden plassert utenfor Mekonomen på Tveita, og jeg får høre dommen i morgen på hva som er feil + hvor mye det kommer til å koste meg.
Sjåføren fra Viking hadde mye å gjøre så han kunne ikke kjøre meg hjem. Så jeg ruslet bort til ESSO og tok en rask tissepause, før jeg for første gang bestilte meg en Bolt. Jeg trodde nesten ikke det jeg så at det kun kostet 74,- hjem til meg. For med Oslo Taxi betalte jeg ca 369,- da bilen var på verksted sist. Kommer jeg til å bruke Bolt igjen? Helt klart 😉
Nå er jeg så sliten at jeg skal synke så langt ned i godstolen det går ann å komme, og bli der til det er på tide å legge seg.
Ute er det litt grått oppe på himmelen enda, men i følge det som meldes skal sola komme ut over dagen. Det blåser dog en del. Temperaturen ligger på +17,1℃.
I natt ville bare ikke søvnen komme, og jeg endte opp med å ligge våken i flere timer innen jeg vandret inn i drømmeland. Så akkurat nå er jeg like rastløs i kroppen, som om det var dagen der på. Det ble knappe 4 timer søvn på meg, og i dag kjennes det lite ut.
På toppen av alt ble jeg revet ut av søvnen ved 07:45 tiden i dag, av at noen ringte på døren. Ikke bare en gang men to. Jeg kom meg opp å da var det en av rørleggerne som sto utenfor. Han skulle “bare” levere tilbake nøklene mine. Jeg var sikkert et vakkert syn der jeg sto med hår som et lykketroll, og øyne så smale som blyantstreker. Måtte signere på et papir, og var så i ørska at jeg ikke fikk med hele navnet mitt engang.
Jeg kunne selvsagt ha gått å lagt meg igjen, men det spørs vel om jeg hadde klart å roe ned både kroppen og hode nok til at jeg hadde sovnet igjen.
Vasket heller håret som nå får lufttørke i mens jeg drikker kaffe og skriver på bloggen 😉
Tenk at vi nå har gått inn i den siste uken i mai, og om bare 5 dager er juni her. Syntes at dagene og ukene i mai har gått så fort at jeg knapt har klart å henge med. Håper at både juni og juli går litt saktere, sånn at man kan nyte sommeren for fult ut.
Det at jeg sto opp før hanen gol i går, gjorde at jeg ble ganske sigen ut på kvelden. Jeg kom meg derfor i seng ganske tidlig. Satte ikke på noen alarm, og våknet av meg selv ved 8:30 tiden. Rett før rørleggerne begynte å bråke i rørene på andre siden. Jeg var uthvilt og våken så jeg sto opp.
I går hadde Forden time hos Mekonomen til å få lagt på sommer-gummien. Jeg satt i ekspedisjonen og ventet i mens han ble klar, noe som tok bort i mot 30 minutter med alt. Prisen ble 1.500,- for hjulskift og dekkhotell og det syntes jeg ikke var så gæli. Han som gjorde jobben kjørte en runde med Forden for å sjekke at alt var OK, og noe annet jeg ikke husker.
Da han kom tilbake sto jeg ute, og da så jeg at et panel/plate som sitter under bilen ved forhjulene var løst. Vel jeg hadde sett det om torsdagen da jeg brukte han sist, men hadde glemte det. Jeg sa fra og Forden kom seg opp på bukken igjen, og panelet/platen ble skrudd fast igjen. Jeg spurte hva de skulle ha for det, men han bare ristet på hode og sa at det var greit 🥰.
Når jeg var ferdig hos Mekonomen dro jeg ned til Bryn senter for å handle litt hos Meny og Claes Ohlson. Hos sistnevnte kjøpte jeg flere kleshengere, ettersom jeg ikke hadde noen ledige til de nye kjolene. Det var 8 i pakken, så da har jeg noen ledig om det blir noe mer nytt 😉
Da jeg kjørt ned til Bryn kom det en skikkelig regnskur, men når jeg dro hjem igjen hadde den dratt videre til et annet sted.
Jeg fikk lyst på kjøttkaker til middag som jeg hadde kjøpt hos Meny. Valgte de som er fra Folkets, dels for at de kostet mindre og jeg har erfaring med at de har gode produkter. Hadde ikke lyst på poteter, så jeg kokte bare opp litt pasta i stedet.
Etter middagen pakket jeg meg inn i god pleddet mitt, og det ble 1,5 time på øye. Når jeg våknet igjen var jeg skikkelig frossen, og endte opp med sitte inntullet i pleddet til jeg krabbet under dyna.
I ettermiddag skal vi ha vår dugnad i borettslaget, men jeg tenkte jeg skulle gå ut litt tidligere å ordne i mine egne bed. Det er ikke så mye å gjøre, bare ta opp noen store løvetann og en død busk på forsiden. På baksiden vet jeg fortsatt ikke hva jeg skal gjøre, men jeg skal nå rydde og ordne litt i pallekarmene så får jeg se hva det blir utover.
Det er også 1 semifinale i ESC fra Wien i kveld, og den bare må jeg få med meg. Jonas Lovv som representerer Norge skal ikke i ilden før på torsdag, og da blir det nervepirrende. Det spiller ingen rolle hvor god låt man har med, for det er allikevel ikke sikkert at Europa liker den. Jeg krysser alt som krysses kan for at han går videre. Det blir ikke helt det samme å se finalen om vi ikke er med!
Å med det skal kaffe koppen fylles opp, og jeg håper du får en fin tirsdag 🥰
Ute er det en nydelig vårdag med blå himmel, sol og noen hvite fluffy skyer som svever forbi. Temperaturen ligger på +9℃.
Jeg sloknet rett etter midnatt og sov helt fram til kl 6 i dag, hvor jeg var oppe en kort stund før jeg gikk å la meg igjen. Sovnet med en gang, og våknet igjen ved 10 tiden til masse lyder i blokka.
Planen i går var å rydde i kjøkkenskapene mine, og det gjorde jeg også til dels. Jeg tok kun de skapene som inneholdt matvarer og litt annet, som er 3 store skap. Gikk først løs på skapet hvor jeg har krydder, og der ble det ikke mye igjen når jeg var ferdig. Mesteparten hadde gått ut på dato for flere år siden. Jeg har jo kjøpt masse krydder til forskjellige matretter jeg har laget, som jeg kanskje bare har laget et par ganger. Så jeg fant fram en pose og tømte alt krydderet i den, og så gikk glassene i en egen pose. Det ble ikke mye igjen, men det er nå i alle fall de tingene jeg bruker til vanlig.
Så gikk jeg løs på de andre to skapene, og kastet det som hadde gått ut på dato der. Jeg har jo bokser til ris, pasta, havregryn, puffet havre med mer, og jeg fikk fylt opp dem og kastet emballasjen. Så deilig å åpne skapene å se hva jeg har, og slippe å gå på skattejakt for å se om det jeg skal ha faktisk er der. Når jeg var ferdig hadde det blitt 3 poser med søppel, og 2 poser med glass.
Skulle ha fortsatt på det høye skapet også, men da ville ikke kroppen min mer. Den verket som besatt i alle muskler og ledd, så det siste skapet får bare vente til en annen dag. Der er det ikke matvarer, men mye forskjellig som ikke blir brukt som sikkert kan flytte til andre som trenger tingene mer enn meg 👍🏻
Jeg er allikevel fornøyd med egen innsats, for jeg fikk gjort ganske mye.
I dag står det bare en ting på “TO DO” listen, og det er enten å dra opp eller ringe til Snap Drive for at de skal hente fram sommerdekkene mine. Jeg har ikke gjort det enda, men dagen er ikke over…
Når sola treffer balkongen i dag skal jeg flytte ut dit med boka mi, og sitte der å nyte varmen 😎
Ute er himmelen blå og sola skinner inn igjennom mine ikke så rene vinduer. Temperaturen nå på morgenen ligger på +9,8℃.
Tok kvelden tidlig i går, ettersom jeg var sliten og veldig trøtt. Våknet litt tung i kroppen rundt kl 6, men klarte å drøye en time ekstra før jeg sto opp.
Jepp, jeg har vært i Kiel (vel var ikke i land) med Color Fantasy sammen 5 andre fine damer. Å sånne turer tar på, selv om man ikke fester til langt ut i de små timer 😉
Vi hadde Color Class lugarer ut mot Promenade dekket, hvor noen av lugarene kan se ned mot butikker og PUB’n. Våre lugarer var litt for langt foran i båten til at vi så mye av det, men nå var vi ikke så mye på lugarene at det gjorde noe.
Vi startet med lunch i Grand Buffet omtrent med en gang vi kom ombord. Etterpå gikk vi opp på lugaren og pakket ut, noe vi ikke rakk før lunchen. Så var det på tide å gå litt butikker å kikke. Handlet ingenting første dagen.
Middagen første kvelden spiste vi á la carte meny i Oceanic á la carte restauranten bakerst i båten. Først en nydelig fiskesuppe, så stekt ørret med tilbehør, og så til slutt ble det dessert. Vi kunne velge mellom flere ting, selv tok jeg Tiramisu men hadde spist mye av den innen jeg husket å ta bilde. Så da ble det i stedet bilde av isen til en av de andre.
Jeg delte lugar med Bestisen og vi ble sittende oppe å skravle en god stund innen det var på tide å ta kvelden. Det hadde vært en veldig hyggelig dag, men var sliten så det var godt å komme under dyna å sove noen timer.
Neste morgen var ikke formen min helt på topp, så jeg droppet frokosten og satt en god stund i sengen å så på tv innen jeg hoppet i dusjen og gjorde meg klar til en ny dag. Jeg hadde før vi dro bestemt at jeg ikke skulle i land, så jeg fikk en rolig og avslappet morgen og formiddag.
Det var to av oss som ikke skulle i land, så vi hadde reservasjon til lunch hos Observation Lounge. Der bestilte vi begge en Caesar-salat, og så kaffe og sjokoladekake til dessert. Glemte helt å ta bilde av kaken, som egentlig var litt på det mektigste laget.
Det var jo så fint vær så det var flott å sitte der på toppen og se båten gli sakte men sikkert ut av havna mot Oslo igjen.
Når lunchen var inntatt møtte vi opp med de andre igjen, og satt en stund sammen med dem. Så ble det en tur i butikkene for å shoppe litt. Det ble noen poser med snoop, noe jeg egentlig hadde bestemt at jeg ikke skulle kjøpe 🙈
Noe alkohol kjøpte jeg ikke denne gangen, og tobakk og snus bruker jeg ikke.
Middagen siste kvelden ble i Grand Buffet hvor de har så mye god mat å velge i. Å det blir til at man går mer enn en gang å fyller på tallerkenen 🙈 Vi hadde bordsetning kl 20, og vi ble sittende til de begynte å gjøre klar bordene til frokosten neste dag.
Ingen av oss følte for å gå på PUB eller nattklubb, så det ble en tur i butikken igjen før vi gikk på lugarene.
Da jeg meg en ny rosa caps med Lille My på, en Dior Addict Lip Glow i lys rosa. Jeg ville også ha favoritt parfymen min, som er en av Alien parfymene fra Mugler, men de hadde ikke den så jeg endte opp med å kjøpe Lancôme Hypnose i stedet. Den er litt mildere i duften og jeg har brukt den en del før, og liker den godt. I tillegg kjøpte jeg en Stanley Quencher som rommer 0,75l som jeg kan i bilen eller bare skal sitte ute på krakken.
Bestisen og jeg ble sittende en stund oppe og prate i mens vi strikket siste kvelden også, men ikke så lenge som kvelden før.
Før vi gikk ned for å spise frokost når vi nærmet oss Oslo, pakket vi klar koffertene våre. Da kunne vi sitte lenge ved frokostbordet. Det var ikke så mange med båten denne gangen, så det å komme seg av båten gikk raskt.
Jeg var veldig i tvil om jeg skulle orke å dra på Strikkekafé når jeg kom hjem, men etter å ha tatt ut av kofferten bestemt jeg meg for at jeg skulle dra en tur allikevel. Så jeg ringte Bestisen og spurte om hun ville med, noe hun sa ja til. Det var fult av damer rundt bordet, og vi var vel en 9 stykker når vi kom. Ei hadde allerede gått ettersom vi ikke var der før kl dro over 12. Det ble nå i alle fall veldig hyggelig, og den trøttheten jeg følte på før jeg dro forsvant ganske raskt.
I dag har jeg kun en plan, og det er å sette meg ut på balkongen når sola kommer dit. Om jeg finner på noe annet etter en stund, kan nok være en mulighet 😉
Ute er himmelen knall blå, og det er ikke en sky så langt øyet kan se. Sola skinner, og varmer opp balkongen min så det er +42℃ der ute. I skyggen derimot ikke så varmt, med +16,3℃.
Fikset neglene fra rosa aktig til grønt
Jeg kan ikke ha god tid jeg, for da ender jeg alltid opp med å surre bort tiden så jeg kommer for sent. Kom ikke for sent til negletimen min i dag altså, men surret bort mye tid på dumme ting allikevel.
Denne gangen fikk jeg den nye damen til å fikse neglene mine, og jeg syntes at hun var både flink og nøye. Det eneste jeg kanskje kunne sette en finger på, var at hun brukte litt tynt lag med gellack eller hva det nå heter. De andre to bruker et tjukkere lag, som gjør at neglene mine tåler omtrent alt. Det er sikkert helt greit, men jeg skal allikevel være litt forsiktig med neglene 💅🏻 Likte egentlig den fargen jeg hadde veldig godt, men syntes det ble litt kjedelig å gå for det samme. Så da ble det grønt i stedet 💚
Etter negletimen min var jeg en snartur innom apoteket for å kjøpe mer Magnesium og Zyrtec for allergien min. Har jo gått på allergimedisin i en måned nå, og har nesten ikke vært plaget som jeg ofte er på denne tiden.
Stakk også innom Meny en tur og kjøpte med en pakke med ostegrill pølser, salat og fetaost til middagen i dag.
Bestisen ringte meg i det jeg sto å skulle betale, så jeg tok samtalen på klokken og sa at jeg heller ringte henne når jeg kom i bilen. Noe jeg også gjorde, og vi satt å skravlet ganske lenge før jeg fant ut at det var på tide å komme seg hjem.
Nå rumler det i magen, så det er på tide å slenge pølsene i airfryeren så jeg får i meg litt næring 🌭
Litt vind og grått oppe på himmelen nå på morgenen. Temperaturen ligger på +6,8℃.
Alarmen ringte 07:30 hos Casa Fres og Knurr i dag, og jeg var ikke spesielt våken og lysten på å stå opp. Måtte det for det sto klesvask på programmet denne morgenen. Det var mye denne gangen, men det gikk heldigvis i 2 maskiner. Så da er jeg ferdig ved 10 tiden.
De driver med boring i leiligheten ved siden av i dag også, men enn så lenge er det ikke så ille som i går. Så kanskje de fikk tatt det som bråket mest i går?
Jeg har en del restegarn igjen etter diverse sokke prosjekter, og i går fant jeg fram noe av det jeg hadde. Jeg la opp til en ny sokk, og kom noen omganger innen jeg la det bort for kvelden. Jeg er ikke ferdig med det grønne Bystrikk skjerfet enda, men tenkte det kunne være greit å ha noe å bytte på med. Kan bli litt langtekkelig å bare holde på med et og samme prosjekt hele tiden.
Det er også en del nøster med Viking pleddgarn omkring i diverse poser og nett. Når sokkene og skjerfet er ferdig, skal jeg lage et sjal av de forskjellige fargene jeg har igjen. Det tror jeg kan bli et spennende prosjekt 🤔.
Det ble en kortere leksjon fra Ergoterapeuten i Artroseskolen i går. Vanligvis holder de på i en time og litt over, men hun ble ferdig etter ca 30 minutter. Så ble det svart på noen spørsmål som folk hadde. Vi skulle ha sett igjennom en undervisningsfilm i forveien, men jeg glemte det helt så den får jeg se i dag i stedet.