I dag er 105 år siden 🩷

🎈🌹 Gratulerer med dagen mamma 🥳🎉

I dag er det 105 år siden den snille, gode og omtenksomme mamman min ble født 🩷 Uansett hvor mange år det går siden du sovnet inn for aller siste gang så er savnet der. De fine samtalene, og ikke minst det å kunne spørre deg om ting jeg lurte på. For min mamma var en klok dame, som visste svar eller hadde løsninger på det meste 🩷

Jeg pleier å dra på gravlund å tenne lys på bursdagen til foreldrene mine, men uten bil er det alt for trøblete selv med buss som stopper i nærheten. Så derfor tenner jeg heller lys her hjemme i dag og henter fram de gode minnene jeg har om henne 🩷

Hun lurte meg igjen, for jeg skjønte ikke hvem som hadde gjort det 🤔

Heisann og god lørdag!

Ute driver sola og leker gjemsel bak skyene, som ikke er mørke og truer med regn. Temperaturen både ute og inne, er den samme som i går +25℃.

Jeg våknet med rennende nese og øyne som føltes som om de var fulle av sand. Med andre ord, allergien har toppet seg. Litt bedre etter at jeg har tatt medisiner i tillegg til øye- og nesedråper. Det er visst mye gresspollen om dagen, så der har vi årsaken.

Jeg sa i går at jeg skulle sette meg ut for å lese, og det gjorde jeg faktisk også. Boken Med døden til bords av Marianne Cedervall, har jeg forsøkt å komme meg igjennom flere ganger. Til tross for at jeg elsker bøkene hennes, så har ikke leselysten vært til stedet. I går derimot hadde den vendt tilbake, og jeg kom meg igjennom hele boken. Som sist klarte hun å lure meg sånn at jeg ikke klarte å skjønne hvem morderen var, før hun fortalte det helt på slutten av boka. Dette var den andre boken jeg har lest i denne serien, hvor hver bok er avsluttende. Den første het Mord på øya.

Med det samme jeg var ferdig måtte jeg sjekke om det hadde kommet en ny bok i serien om Karlsson og Fridmann. Å det hadde det vettu 🩷

Dette er den aller nyeste boken som har kommet ut her i Norge, og jeg bestilte den fra ARK i går. Har du ikke lest noen av disse bøkene, og du liker sånn koselig krim så burde du gjøre det.

Jeg fant fram en ny bok Sommerstedet, men som ikke begynte på. Det er en bok av forfatteren Debbie Macomber, og er langt i fra noen krimbok. Jeg liker bøkene hennes, og hun har skrevet mange, som jeg syntes det er så koselig å lese spesielt om sommeren. Damen er en produktiv forfatter, som har solgt over 200 millioner bøker 😉

Jeg fikk med meg fotballkampen mellom Norge og Frankrike i går, og selv om det ble tap for Norge så var det spennende å se på. Det var vel kanskje forventet at vi ikke skulle vinne kampen, og vi trengte det heller ikke for å gå videre. Neste kamp blir til tirsdagen mot Elfenbenskysten kl 19, og den skal jeg også se på. Greit når kampene ikke går midt om natten, for uansett hvor spennende det er så er det vanskelig å holde seg våken.

I går bestilte jeg varer fra ODA med levering mellom kl 9 – 14. Jeg fikk en SMS hvor de sa de trodde de ville være hos meg mellom 12:30 – 13:45. En stund etter at jeg hadde sendt inn bestillingen, kom jeg på at jeg hadde glemt å ta med jordbær, men det løste seg for jeg kunne legge inn varer helt til kl 20 i går kveld. Jeg rakk det akkurat med noen minutter til overs.

Jeg har ikke de store planene for denne lørdagen, men jeg tror jeg skal gjøre som i går og logge meg ut av sosiale medier og lese. For nå har virkelig leselysten kommet tilbake igjen 📚

Håper du får en fin lørdag om det er sol eller ei 🥰

Nå har det vart i flere uker 🙈

Image by Nicky ❤️🌿🐞🌿❤️ from Pixabay

Heisann og god fredda!

Da jeg sto opp mellom 8 og 9 i dag skinte solen, men nå er det skyer over hele himmelen. Temperaturen både ute og inne ligger på +25℃.

Varmen og allergien min gjorde meg veldig trøtt i går, og jeg sloknet rett over midnatt å har sove helt fram til kl 6 i dag. Syntes det var litt i tidligste laget å stå opp, og sovnet om i et par timer.

Etter å ha brygget meg en kopp med sterk og god kaffe, satte jeg meg ved PC’n for å bestille mat fra ODA. Hadde først tenkt å ta meg en tur ut i dag, men så er det jo så enkelt å bestille på nett. Det var ikke ledig levering i dag, så da valgte jeg mellom 9 og 14 i morgen. Jeg har det jeg trenger for i dag, så det er ingen krise.

Hele denne måneden har huden flasset av fingrene mine, og selv med smøring av Agrosan vil det ikke gi seg. Det pleier aldri å var så lenge, men nå har det var i flere uker. Litt bedre er i dag, og det er vel for at det meste av den gamle huden nå er borte. Hva som gjorde at det startet aner jeg ikke, men jeg har jo vært veldig stresset og urolig for dette med at jeg ikke har noen bil. Om det er så enkelt, se det er ikke godt å si 🤔

I dag har jeg tenkt til å ha en dag med bena opp, og med en bok i hånden. Leselysten har vært litt fraværende, så nå er det på tide å lokke den fram igjen. For sommeren er en perfekt tid til å sitte ute enten på balkongen eller i det fri å lese.

Kunne godt ha tenkt å drive med noe håndarbeide også, men det er ingen ide når huden flasser som den gjør. Da henger jeg bare fast i garnet, og det er ikke noe behagelig.

Som vanlig har jeg ikke klart å spise noe frokost enda, men jeg har kommet så langt at jeg har tatt ut et par skiver med havrebrød. Så nå er det på tide å få på noe pålegg og spise litt.

Å med det ønsker jeg deg en fantastisk fredda 😎

Jeg MÅ ut og vanne i dag 🚿

Heisann og god torsdag!

Ute er himmelen knall blå og sola har nå forlatt soveromsvinduet mitt, og er på veg mot balkongen. De har lovet en varm dag, og det ser det ut til å bli også. Det blåser en del og det kan være godt når det er varmt. Temperaturen ute på balkongen i skrivende stund ligger på +23,2℃, og er stigende.

Jeg sov helt til kl 10:30 i dag, og fikk inn nesten 6 timer søvn. Når det er som varmest på sommeren, så får jeg ikke sove og ender opp med å sitte oppe til det blir litt kjøligere. I går var intet unntak.

Arkivbilde fra sommeren 2017

Jeg kikket ned på Hortensiaen min når jeg sto opp, og så at den henger med bladene og knoppene sine. Så når sola er helt borte fra den siden av blokka, må jeg ta meg en tur ut for å vanne godt. For denne skjønne skapningen er gammel og jeg vil jo ikke at den skal visne bort for meg. Jeg må også støtte den opp, sånn at den ikke legger seg ut over plenen når blomster ballene kommer.

I går fortalte jeg at jeg skulle flytte den store kommoden ned i kjelleren, etter at jeg hadde spist. Vel, jeg klarte ikke å vente og endte opp med å slepe den ned før. Det ble fire ganger ned og opp før både kommoden og alle skuffene var ned i kjelleren.

Da jeg la den ut på finn.no, satte jeg en pris på 400,-, men jeg mistenker at jeg ikke får solgt den for det. I stedet må jeg endre annonsen til “GI BORT”. Litt tidlig enda, men jeg er forberedt på at det kan bli sånn.

Kabin kofferten og Beautyboksen kom aldri ned i kjelleren, så det blir en jobb for i dag i stedet. Begynte å surre med alt mulig annet så jeg glemte det helt bort.

Jeg glemte også helt bort at det var middagstid når jeg holdt på med alt mulig annet, og endte opp med å bestille mat fra Pizzabakeren. Tok med en liten bøtte med sjokolade is som jeg skulle ha til dessert. Noe dessert ble det ikke, og isen fikk bli fryseren til i dag i stedet.

Snakket med Bestisen i går, som hadde vært på Strikkekaféen. De hadde jammen meg vært 12 stykker i går, noe som ikke er så vanlig om sommeren. Hun hadde tatt opp med damene, hvor vi skal være i juli måned. For som i fjor sommer så stenger Veiviseren i hele juli måned med start til uka. De hadde blitt enig om å møtes på Spiseriet borte på Triaden. Det var der LRF pleide å sitte med sin Tirsdagsklubb når den var aktiv. Det blir da også greit for meg å komme dit, for jeg kan ta 100 bussen fra Helsfyr som stopper ved siden av Triaden v/Egon tror jeg. Å da er det rett inn på senteret og ned rulletrappen så er jeg der 🥰.

Håper du får en fin torsdag, og husk å smøre med solkrem 😎

I dag blir det opp og ned trappene

Image by Luda Kot from Pixabay

Heisann og god onsdag!

Ute er ikke himmelen ordentlig blå, men sola klarer å presse igjennom noen stråler allikevel. Temperaturen i skrivende stund ligger på +26,4℃.

I går fortalte jeg om at jeg hadde flyttet om på møblene i heimen, og at jeg skulle legge ut den store kommoden for salg. Det gjorde jeg i dag, og prøver meg med å få 400,- for den. Går ikke det prøver jeg å gi den bort. Jeg må uansett få den ned i kjelleren i løpet av dagen, for den tar opp for mye plass der den står nå. Når jeg tar ut skuffene er den ikke så tung, men allikevel skal den ned to trapper.

Har ikke vært nede med kabin kofferten og beauty bagen min heller, noe jeg sa jeg skulle gjøre for en stund siden. Det må jeg også se å få gjort i løpet av dagen.

Jeg fikk nå i alle fall ryddet i den lille kommoden, og det ble en stor pose med kort og annet skrot som skulle ha vært kastet for lenge siden. Nederst i en av skuffene fant jeg posen med de flotte bursdagskortene Bestisen laget fra bunnen av. De er skikkelig forseggjort, og jeg har tenkt å kjøpe en ramme å sette de inn i. Litt spesielt kanskje, men de er virkelig verdt å vise fram.

Så fikk jeg lyst til å nevne bloggvenninne Aimaander, som har vært borte fra bloggen en stund. Hun har nå blåst støv av bloggen sin, og kommet med et nytt innlegg. Stikk gjerne innom henne og legg igjen en kommentar og løft henne fram på lista igjen.

Kroppen trenger litt næring før den skal begynne å jobbe, så det er på tide å få i seg litt mat. For så langt har jeg ikke kommet enda.

Ønsker deg en fin midtiukendag 🥰

Jeg fikk gløden over meg, og flyttet om på møblene

Image by Jia Long 🕊️ 🆓🌻 🕊️ from Pixabay

Heisann og god tirsdag!

Ute er det nok en flott sommerdag med blå himmel og sol. Det blåser en del, men det er egentlig bare deilig. Temperaturen på skyggesiden ligger på +24,8℃.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle se på fotballkampen mellom Norge og Senegal i natt. Hadde rigget meg til i godstolen, og var så klar. Hva skjedde? Jo, etter at Norge scoret det første målet ble jeg veldig trøtt og bare skled inn i drømmeland. Der inne ble jeg til jeg våknet av meg selv ved 08:30 tiden i dag morges. Da måtte jeg jo sjekke resultatet, og så at det ble Norge 3 og Senegal 2. Altså nok en seier til Norge 👏🏻

I går ble det dårlig med blogging, for jeg ble sittende en god stund å se etter bruktbiler på finn.no og direkte hos forhandlerne. Til slutt måtte jeg bare rive meg løs fra PC’n og sette meg i bevegelse.

Fikk nemlig for meg at jeg skulle flytte om på noen møbler i heimen igjen. Den store kommoden med 5 skuffer ble tømt, og den lille ble satt tilbake der den sto opprinnelig. Å da kunne jeg også ha lampen framme igjen, noe jeg ikke kunne med den store. For den stengte for kontakten. Etterpå flyttet jeg kisten som sto i stua inn på soverommet, og det lille hvite skrivebordet inn der kisten hadde stått. Jeg har jo hatt skrivebordet i stua før, og syntes at det har vært praktisk. Nå får det stå der fram til jul, og så får vi se om jeg må snu om igjen for å få plass til juletréet. Den tid den sorg 😉

Den store kommoden skal jeg legge ut på finn.no for salg i løpet av dagen i dag. Kan nok ikke ta så mye for den, men litt. Jeg har noe mer jeg skal legge ut for salg, men må ta noen bilder først.

Jeg skal rydde i den lille kommoden i dag også. Den er full av gamle post- og julekort som skulle ha vært kastet for lenge siden. Nå er det på høy tid å få ryddet opp i alt det.

På toppen av alt er det Midtsommer i dag 🦋 Vi har kommet halvveis igjennom 2026 allerede, og nå snur det også og dagene blir kortere. Jeg skal ikke dra ut for å feire, sånn som jeg gjorde før. Skal kose meg her hjemme med et glass vin og “Allsång på Skansen”, som har premiere på SVT1 i kveld. Det er noe jeg alltid får med meg om sommeren.

Skal du feire Midtsommer?

Å med det ønsker jeg deg en fin Midtsommer 🥰

I dag er det 20 år siden

Tenk at det har gått 20 år siden du sovnet inn mamma. For ei dame du var, snill som dagen var lang og med masse humor. Du ble med på alt det gale jeg dro deg med på, og du storkoste deg .

❤️ Jeg savner deg fortsatt ❤️

Mamma (f: 27.06.1921 – d: 22.06.2006)

Dette er et av mine favoritt bilder av mamma og pappa. Bildet er tatt ved Opera-passasjen i Storgata her i Oslo, en varm sommerdag på 40-tallet ca et halvt år etter at de møttes første gangen. Jeg mener at mamma sa at kjolen hun hadde på seg var gul eller var det lyseblå 🤔.

Utifriluft’s helgeutfordring – Et insekt

Heisann!

Når fredagen er her kommer Margrethe, som har bloggen Utifriluft, med sin helgeutfordring. Denne gangen er tema: Et insekt. Trykker du på linken kan du se hennes bidrag.

Når jeg jaktet rundt i bilde arkivet mitt fant jeg bare humler og sommerfugler. Var veldig usikker på om sommerfugler gikk under kategorien insekt, og det gjorde de så da fikk det bli mitt bidrag. Bilde er fra Botanisk hage her i Oslo.

Jeg erstattet den ene Gummi planten med noe nytt 🪴

Heisann og god formiddag!

Ute er himmelen knall blå, og solen skinner. En perfekt sommerdag. Temperaturen i skyggen utenfor Casa Fres og Knurr ligger på +21,8℃.

Jeg kom meg sent i seng i går, noe som skyldes at det var for varmt til å legge seg. Bare for å ha sagt det, så klager jeg ikke på varmen, bare konstaterer at det var varmt inne 😉 I tillegg så hadde jeg duppet litt av tidligere på kvelden så jeg var ikke trøtt. 

Jeg kom meg ned til Bryn senter i går med en buss som gikk rundt kl 15. Bussen var ganske full, men jeg fikk sitte da en dame skulle av på neste stasjon.

Nede på Bryn var et fult av folk, dels for at det var lørdag men også for at det er Markedsdager der nede. Bussen hadde fått midlertidig stoppested et annet sted, på grunn av telt som var satt opp der den vanligvis kjører. Det ble grillet pølser, og folk koste seg i varmen.

Jeg sjekket ikke ut teltene, men gikk rett opp på apoteket og fikk kjøpt det jeg skulle ha av allergimedisin og vitaminer. Så ned på Meny for de få tingene jeg skulle ha der. Det var ikke så mye så derfor hadde jeg bare med handlenett i stedet for Lille Trille. Jeg traff en nabo inne på Meny og vi pratet litt innen vi fortsatt å handle.

Den ene Gummi planten min, som jeg har hatt i stuevinduet, hadde takket for seg. Så jeg stakk innom Mester Grønn for å se hva de hadde. Like innenfor hadde de et bord med forskjellige planter, hvor det kostet 99,- om man kjøpte to. Valget falt på en Coffea plante, til venstre på bilde over, og en Asplenium til høyre. De hadde også en annen spennende plante, som minnet litt om en bregne som jeg også kunne ha tenkt meg. Den hadde veldig tynne og luftige grener med blader, men jeg husker ikke hva den heter.

Jeg kikket på klokka og så at jeg ikke hadde vært borte lenge, og rakk å reise hjem med bussen på samme billett. Naboen jeg traff inne på Meny sto ute å ventet på bussen, så jeg fikk følge med han hele veien hjem.

Det var deilig med sommervarme, men det var litt vel høy luftfuktighet for meg kjente jeg. Det er bratt oppover fra bussholdeplassen, så jeg ble god å varm under kjolen 🥵

Jeg fikk melding fra H på morgenen i dag, som jeg drikker kaffe med på krakken om sommeren, om jeg var klar for en prat og en kopp. Ettersom jeg sov lenge, i dag også, så jeg ikke meldingen før et par timer etter. Nå skal det fortsette å være varmt og fint vær utover, så vi ble enig om å ta det til uka 😎

Planer for denne dagen er at de plantene som trenger det skal få vann, og så skal jeg samtidig dusje bladene godt. Noe jeg ikke har gjort på en stund. Etter det tror jeg rett og slett at jeg skal sette meg ut på balkongen å kose meg 🌞

Håper du får en fantastisk fin søndag 🥰

Jeg fikk et tilbud, men…

Image by Arnica Bäckström from Pixabay

Heisann og god lørdag!

Ute blåser det ganske bra, det er overskyet, og det er enn så lenge oppholdsvær. Temperaturen ligger på +22℃, og det virker litt klamt.

I natt har jeg sovet nesten 7 timer, og våknet ikke før 10:30 i dag. Litt senere enn jeg hadde tenkt meg, men sånn går det når man glemmer å sette på alarmen.

Ble til at jeg satt oppe å så på blant annet fotball kampen mellom Scotland og Marokko, hvor jeg håpet at Scotland skulle vinne. Dessverre gjorde de ikke det, og tapte kampen 0-1. Etter det spilte jeg litt Arrow og glemte tiden, så klokka ble rundt 03:00 innen jeg kom meg under dyna 🙈.

Tenkte jeg skulle slippe å vaske håret i dag, men den gang ei. For midt bak i hode har jeg en verv, og den er altså så sta og egen at den lystrer ikke verken kam eller børste. Så da var det bare å stikke hode under springen, og nå sitter jeg å lar det tørke av seg selv.

Jeg må en tur ned på Bryn senter i dag for å kjøpe mer allergi medisin, vitaminer, bakepulver og gjær. Noe jeg egentlig hadde tenkt å få til før klokken ble 12, men ettersom jeg sov så lenge blir det i stedet ut på dagen. Ikke noe stress egentlig for butikkene er lenge oppe, så jeg skal nok rekke det uten problemer 😉

I går kveld fikk jeg et privat tilbud på 5000,- for Forden, men jeg syntes det var i laveste laget. Så jeg sa at jeg måtte sjekke litt rundt først, for å se om jeg kan få noe mer. Hadde håpet at jeg skulle i det minste få det dobbelte. Mulig jeg ikke gjør det, men det må i alle fall sjekkes ut, ettersom jo mer jeg får for Forden + egenkapital jeg allerede har blir det mindre å betale i avdrag på en ny bruktbil. Å vi vet jo ikke hvordan det blir med renten framover heller. Jeg er jo nødt til å tenke på det også 🤔

Å nå må jeg få i meg litt mat og gjøre meg klar, sånn at jeg får gjort alt jeg skal før det blir alt for langt ut på dagen.

Ønsker deg en fortsatt fin lørdag 🥰