Hoya på avveier, og allergien blomstrer i dag

Heisann og god søndag!

Ute har sola vært framme og gjort formiddagen virkelig sommerlig. Nå har det kommet en del mørke skyer der oppe. Temperaturen ligger på +22,1℃.

Jeg satte Samsung klokken på lading i går kveld, og glemte helt å fjerne den. Så hvor mange timer jeg har sovet vet jeg ikke, men det var en del og jeg våknet heller ikke før ved 10 tiden.

Fornuften sier meg at jeg burde ha sittet med bena høyt i dag, sånn at lilletåa fikk hvile. Så er det sånn da at jeg ikke er så fornuftig, for jeg skal ordne med plantene min i dag. Ta av litt stikling, flytte om på noen av dem og vanne de som trenger det. I tillegg har jeg en haug med pappesker som skal rives opp, og kaste i konteineren ute i gården. Dermed regner jeg med at jeg ender opp en en grinete lilletå i kveld også 🙈

Se på Hoya’n min, som har kommet helt på avveier. Jeg oppdaget det når jeg kom hjem fra Bestisen sist fredag. Jeg har to i kjøkkenvinduet, men det er denne som har utforsket livet bak og framfor gardinen så mye. Skulle hatt en bøyle de kunne tvinnes rundt, men jeg har bare de jeg bruker til Amaryllis og det er ikke helt ideelt. Jeg får kanskje se om jeg flere sånn små hårklyper, og lage en runding av de nye grenene.

Jeg tar en allergi tablett hver morgen, og den holder allergien sånn noenlunde i sjakk. Nå som trepollen er høy i dag er jeg tett i nesen å litt dorsk i kroppen. Det skal heldigvis bli litt bedre i morgen. Jeg kunne selvsagt ha skalket alle luker, men det er samtidig godt å kunne få luftet når det endelig er vær til det.

Det er vel ingen grunn til å utsette å komme i gang med det skal gjøres. Desto fortere jeg får gjort det som skal gjøres, desto raskere er jeg ferdig å kan legge bena på fotskammelen.

Håper du får en fortsatt fin søndag 😎

Det ble Egon på Triaden

Heisann og god kveld!

Da har jeg kommet hjem fra en hyggelig middag sammen med 4 venner. Når vi avtalte dato for å treffes så bestemte vi at vi skulle gå på Buen, som ligger i Lørenskog Hus. Der er det asiatisk mat, hvor man får ris til de fleste rettene, og Bestisen tåler ikke det så godt. Så da ble det heller Egon på Triaden.

Der har vi vært flere ganger før, og de har god mat og veldig hyggelig betjening.

Jeg bestilte bacon surret indrefilet m/pommes, sopp, broccolini og bearnes. Til dessert ble det banansplitt, som besto av 3 kuler med is (vanilje, jordbær og sjokolade), en banan, bringebær- og sjokoladesaus. Sånn i ettertid så kunne jeg kanskje bare ha nøyd meg med et par kuler med is 🍨.

Det ble også andre dagen jeg skulle kjøre VW-ID3, og jeg var glad for at jeg hadde funnet ut hvordan jeg kunne felt inn speilene. Det ble mye lettere å komme ut av garasjen, og kjøre den inn igjen når jeg kom hjem.

Nytt problem da jeg skulle hente E, for alle andre dører i bilen enn fører døren var låst. Jeg fant ikke ut hvordan jeg kunne låse de opp heller, så da blir det å lese igjennom instruksjonboken på nettet i løpet av helgen. Litt kjedelig å måtte åpne døren innenfra hver gang. Går ut fra at det er enkelt å fikse det også 😉

Den brekte tåen min har vært veldig grinete i dag, og den ble ikke noe bedre av at jeg tok på sko å tvang den til å gå litt ekstra i dag. Har tenkt tanken å tape den til tåen ved siden av, men vet ikke om det hjelper noe.

Nå skal jeg synke langt ned i godstolen, og se på Mysteriet i Brokenwood som jeg ikke fikk sett i går.

Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld 🥰

Nå løper begge rundt på de evige grønne enger

Heisann og god formiddag!

Ute er det grått oppe på himmelen, og det er meldt både regn og sol i dag og jeg håper det blir mest sol. Temperaturen ligger på +16℃.

Det har ikke blitt så mange timene søvn på meg i natt. Sovnet sent og våknet igjen rett før kl 7, hvor det var helt umulig å få sove igjen så jeg sto opp. Laget meg en kopp kaffe og satt litt å scrollet på mobilen før jeg laget det første blogg innlegget som var Utifriluft’s helgeutfordring. Å nå har jeg akkurat vasket håret og lar det få tørke av seg selv.

I dag er det 17 år siden Ronja og Vinja ble født i Skånevik som ligger i det som het Hordaland før, nå er det vel kanskje Vestland?

Begge pusene mine løper nå fritt rundt på de evige grønne enger og jakter på alt som rører seg. Jeg kommer alltid til å savne disse to hårballene mine, men det gjør ikke like vondt i hjerte lenger når bilder å minner kommer opp som det har gjort.

De var så like men samtidig så ulike, hvor Ronja var for det meste helt grå og Vinja hadde hvite sokker og hvitt bryst. Ronja hadde alltid et blikk som så ut som hun var på jakt, enten etter rampestreker eller noe som rørte seg 🩷. Vinja hadde mer åpne øyne som ikke alltid var så godt å lese, men jeg forsto henne godt 🩷

Ble litt overrasket over å se rørleggerne utenfor i dag, og for litt siden ringte han ene på for å si at jeg ikke måtte bruke vannet på 10 minutter. De hadde gjort seg ferdig med hele siste oppgangen i går, og var her for å koble fra det portable badet som har stått utenfor. Så nå er det siste blokken sin tur neste uke, og ettersom de har vært effektive så har de holdt skjema og blir ferdig med hele prosjektet siste uken i juni.

Huff som det rumler i magen, kanskje på tide å spise de to skivene med brød jeg tok ut av fryseren i sta. De er garantert tint nå 🥪

Håper du får en fantastisk lørdag 🥰

Utifriluft’s helgeutfordring: Med sommer i navnet

Heisann!

Da var det på tide med Margrethe, som har bloggen Utifriluft, sin helgeutfordring igjen. Denne gangen er tema: Med sommer i navnet Trykker du på linken kan du se hennes bidrag.

Jeg visste med en gang hvilke bilde(r) jeg skulle bruke, men det var bare å finne dem igjen. Måtte tilbake til arkivet i 2015 før jeg fant det jeg lette etter, nemlig en favoritt Sommerfugl Lavendel.

Det er den Lavendel typen jeg syntes er den vakreste, men som dessverre ikke liker seg på min balkong da det blir for varmt for den.

Jeg sovnet fra alt i går

Coffee_Image by ASTAR SHAHAM from Pixabay

Heisann og god morgen!

Ute er himmelen blå, sola skinner og det er noen hvite fluffy skyer der oppe. Vinden fra i går har blåst seg bort ser det ut til. Temperaturen ligger på +16℃.

Jeg var nok mer trøtt enn jeg trodde jeg var i går, for jeg klarte å sovne i godstolen på kvelden, og bråvåknet rett før kl 7 i dag. Å det var jammen meg bra, at jeg våknet så tidlig, for jeg hadde glemt å sette på alarmen. For i dag hadde jeg satt meg opp i vaskeriet, og jeg hadde mye så det å ikke få brukt tiden min var ikke aktuelt.

Nå går begge maskinene for fult der nede, og er ferdig om ca 15 minutter. Så det ser ut til at jeg klarer å holde skjema å bli ferdig rundt kl 10.

Jeg har ikke nevnt lilletåa mi på en stund, og jeg har jo vaklet litt mellom at den var forslått eller brekt. Nå snart 14 dager etter at det skjedde er den fortsatt vond. Jeg har samme følelsen i den som da jeg brakk den sist, så jeg heller nok mer mot at det er det denne gangen også. Ikke at det spiller noen rolle, for det er ikke noe å gjøre med det annet enn å la det gro. Av erfaring kan det ta litt tid ⏱️

I går laget jeg meg lettvinn lapskaus til middag, og det ble igjen en god del. Saken er den at jeg glemte å sette kjelen inn i kjøleskapet, ettersom jeg sovnet fra alt. Den er sikkert spiselig, men jeg tør ikke prøve meg på den i dag allikevel. For jeg skal ut og spise middag i morgen med 4 andre. Kjelen står i kjøleskapet nå, så jeg skal heller driste meg til å varme den opp på søndag 🤔

Da var kaffekoppen tom, og det er også på tide å komme seg ned i vaskeriet å få vasken på tørkerom og tørketrommel.

Håper du får en fantastisk fredda 🥰

Da kjører jeg Wolkswagen en stund framover

Heisann og god kveld!

Her ble det plutselig veldig hektisk i dag, så nå kjenner jeg at det skal bli godt å slenge bena på krakken å slappe av litt.

Som jeg fortalte tidligere i dag, hadde jeg ikke hørt noe fra Mekonomen. Så jeg ringte likegodt for å få en oppdatering. Da hadde de så vidt fått kikket på Forden, og trodde feilen skyldes enten det elektriske (dyrt, men ikke svimlende) eller noe med dysene tror jeg det var. Å det var veldig dyrt og kan komme på bort i 20.000,-. Han visste mer over helgen.

Så ringte jeg til forsikringsselskapet og fikk ordnet det sånn at jeg kunne få en leiebil så lenge. Måtte heldigvis ikke vente så lenge denne gangen. De samarbeider med Hertz, og jeg fikk oversendt en SMS med telefonnummer og skadenummer.

Ny runde på mobilen og en god del venting hos Hertz, men kom til slutt igjennom og fikk snakke med en veldig hyggelig kar. Jeg hadde jo sett for meg at jeg fikk en bensin/diesel dreven bil med gir, men å nei så heldig var jeg jo ikke. Her var det el-bil og de har jo ikke gir vettu. Kjente jeg ble både svett og stresset, men tenkte jeg har kjørt bil siden jeg var 18 år så dette fikser du!

Nærmeste Hertz for meg ligger på Alna, og dit går de jo ikke noe offentlig transport direkte. Da ble det en ny Bolt, som ble sittende i kø så jeg nesten trodde vi skulle komme for sent. Rakk det med 5 minutter til overs, puh.

Jeg fikk da en Wolkswagen ID3 tror jeg den heter, ligner i alle fall når jeg søker opp. Jeg fikk en kjapp forklaring på hvordan bilen fungerte, og hvor jeg fant radioen. Kunne legge inn mobilen også, men det tenkte jeg at jeg kunne gjøre senere. Jeg må innrømme at jeg var litt nervøs da jeg startet opp og begynte å kjøre, men venstre benet som hyppig brukes når jeg girer holdt seg i ro. Verre var det med høyre armen som hele tiden ville gire ned når jeg bremset ned. Utover det gikk det helt fint å snegle seg hjem i rush trafikken, for i dag var det kø for å komme seg hjem.

Måtte innom Mekonomen på veg hjem for å hente fjernkontrollen til garasjen, for den tenkte jeg ikke på å ta med meg. Fikk da ny oppdatering om at de kanskje ikke rakk å se på bilen før på tirsdagen. Det er helt greit, for nå har jeg en bil jeg kommer meg rundt med 😉

Det er litt trangt i garasjen min, så jeg må finne ut hvordan jeg kan kjøre inn speilene før jeg kjører inn. Det gikk greit på andre forsøket i dag, men greit å slippe å smyge seg inn.

Nå er det på tide å få laget seg litt mat kjenner jeg, for jeg har bare klart å få i meg to skiver brød tidligere i dag. Da blir det lettvinn lapskaus, og nok til i alle fall en dag til.

Håper dagen din har vært fin så langt, og at den fortsetter å være det 🥰

Det blir mat på døra fra ODA i dag

Image by Ralph from Pixabay

Heisann og god formiddag!

Ute er himmelen knall blå og sola skinner inn igjennom mine ikke alt for rene vinduer 🌞. Temperaturen i skyggen ligger på +17,3℃ og midt i solsteken 25,7℃.

I dag hadde jeg tenkt å sove lenge, men sånn ble det ikke. For rørleggerne holder på i oppgangen ved siden med rørfornyelse, og det bråker noe helt vanvittig. Først enn sånn høy lyd som høres ut som et tannlegebor, og så en kompressor som står rett utenfor soveromsvinduet mitt. Jeg trøster meg med nå er det igjen i dag, i morgen og neste uke så flytter de ned til blokken nedenfor.

Jeg satt å ventet forgjeves på at de skulle ringe fra Mekonomen i går, men det skjedde ikke. Vel, jeg “satt” ikke akkurat å ventet, men holdt på med andre ting å fulgte ikke med på klokka. Plutselig var den blitt 17 og de hadde stengt for dagen. Hører jeg ikke noe innen et par timer til, så ringer jeg selv å spør hvordan ståa er.

Det ble ikke til at jeg dro ut for å handle i går. I stedet logget jeg meg inn hos ODA og bestilte varer der. Ba om levering mellom kl 9 og 14 i dag, og fikk tilbakemelding om at de regnet med å være hos meg mellom kl 11:45 og 12:45. Det ble en lang liste denne gangen, som jeg måtte gå inn å redigere for jeg hadde glemt å ta med grønnsaks buljong. Det blir garantert en lettvinn lapskaus en av dagene, og da trenger jeg et par buljong terninger i tillegg til annet krydder.

Det begynner å bli en stund siden jeg var å fikset neglene mine, og de har blitt lange nå. Så det er på tide at jeg bestiller en time til å få dem fikset. Jeg får se hva jeg gjør i dag, om jeg ringer eller drar ned. Kanskje det blir det siste, for det hadde vært godt å komme ut å røre på seg litt.

På tide å fylle opp kaffekoppen igjen, sånn at jeg får åpnet øyelokkene helt opp. For de henger fortsatt litt på halv tolv 😉

Håper du får en fin torsdag 🥰

Jeg sitter bare å venter

Image by Мансур Тляков from Pixabay

Heisann og god formiddag!

Ute er himmelen nesten helt blå og solen skinner, men det blåser litt i dag også. Temperaturen ligger på +15,6℃.

Jeg har sovet godt i natt til tross for det som skjedde med bilen på veg hjem fra begravelsen i går. Trodde kanskje at tankene skulle surre rundt sånn at jeg ikke fikk sove. Var nok mest sannsynlig så sliten at jeg bare forsvant inn i drømmeland så fort hode traff puten.

Etter å ha laget meg en kopp kaffe gikk jeg inn på Viking Redningstjeneste app’n, for å sjekke rundt dette med betaling for å ha hentet bilen. Til mine store overraskelse sto det at jeg ikke var medlem, sukk! Er det ikke det ene så er det det andre. Jeg husker at jeg hadde problemer med innmelding da jeg gikk fra NAF til Viking før Corona, men det ble rettet opp i. Har sendt dem en melding, og fikk beskjed om at de tar kontakt innen 1 time.

Da jeg ringte og bestilte vei hjelp i går nevnte hun jeg snakket med at jeg måtte kontakte forsikringen angående dekning av deres tjeneste. Det gjorde jeg nå nettopp, og bilforsikringen dekker heldigvis det med en egenandel på 750,-. Om det er noe som går automatisk vet jeg ikke, skal kontakte dem om det.

Så sitter jeg å venter på tilbakemelding fra Mekonomen, om hva som er galt med Forden. Sånne ting blir jeg veldig stresset av, og jeg håper at det ikke går alt for lenge innen jeg hører noe. Så da er det bare å sitte her å vente….

Jeg må uansett ut en tur for å handle, og da tenker jeg at jeg tar bussen ned til Bryn senteret. Bussen har stoppested for begge veier rett nede i gaten, så det skal gå greit. Har ikke tatt den på en god stund, men mener den går hvert 15’ende minutt.

Så det er ståa er her i Casa Fres og Knurr i dag 🤦🏻‍♀️

Håper du får en fin midtiukendag 🥰

Begravelse på formiddagen, og motorhavari på ettermiddagen

Image by Ria from Pixabay

Heisann og god kveld!

Denne dagen ble mye lenger enn jeg trodde den skulle bli, da jeg dro ut rett før kl 11 i dag.

Ferden gikk rett til Fetsund kirke hvor jeg var med i begravelsen til mitt kjære søskenbarn I som døde 13 mai. Vi var 4 søskenbarn og to døtre av to av mine søskenbarn på farssiden som kom. I tillegg var det I’s kones familie, og mange venner. Det ble en fin avskjed for I og en herlig prest som var like rørt som alle andre i kirken. Jeg klarte meg uten den store tåreflommen helt til sangerinnen og datteren til en venn av I, Stina Stenerud, sang We’ll meet again. Da raknet det for meg og tårene fikk ikke lenger plass rundt øynene og strømmet ned over kinnene mine.

Jeg og mitt eldste søskenbarn på over 90 år ble ikke med ned til graven. Vi fant oss en krakk i solen og satt der å småpratet til de andre kom opp igjen. Da ble familien og noen nære venner invitert med ut til kaféen på golfbanen i Aurskog, til en matbit og kake til kaffen. Som jeg har sagt før så er jeg ikke så glad i sånne etterpå lag, men den som var i dag ble veldig hyggelig og vi satt å småpratet og fortalte koselig og noen morsomme historier om I.

Et av søskenbarna mine bor på Fjellhamar, så jeg sa at jeg kunne kjøre henne hjem igjen. Hun bor så høyt opp det går ann å komme på smale veien. På veg ned igjen fant jeg ikke den veien jeg kjørte opp, men jeg fant en annen og den førte meg ned til Fjellhamar senter igjen.

Da jeg skulle kjøre ut på motorveien for å dra hjem, forsøkte jeg å gasse på for å komme ut på veien. Se det ville ikke Forden vite noe av. Han lugget og begynte å riste, samtidig som det kom opp et ikon på skjermen som viste en bil og noe som så ut som bremsespor. I tillegg sto det motorfeil, søk service nå. Jeg kunne ikke stoppe der jeg var for det var for farlig, så jeg kjørte så fort Forden tillot på utsiden av veien helt bort til en bussholdeplass hvor det er en fin og stor avkjøring fra motorveien. Der ringte jeg til Viking som etter litt under en time først kom med en bil som sperret av innkjøringen, og litt etter kom en til som fikk Forden opp på lasteplanet. Da motoren ble startet opp igjen viste ikke displayet de første ikonene, men i stedet en vannkran! Meningen var at jeg skulle sitte oppe i førerhuset, men med vonde knær og en tå som allikevel er brekt nyttet ikke det. I stedet fikk jeg sitte i min egen bil på flaket. Så nå er Forden plassert utenfor Mekonomen på Tveita, og jeg får høre dommen i morgen på hva som er feil + hvor mye det kommer til å koste meg.

Sjåføren fra Viking hadde mye å gjøre så han kunne ikke kjøre meg hjem. Så jeg ruslet bort til ESSO og tok en rask tissepause, før jeg for første gang bestilte meg en Bolt. Jeg trodde nesten ikke det jeg så at det kun kostet 74,- hjem til meg. For med Oslo Taxi betalte jeg ca 369,- da bilen var på verksted sist. Kommer jeg til å bruke Bolt igjen? Helt klart 😉

Nå er jeg så sliten at jeg skal synke så langt ned i godstolen det går ann å komme, og bli der til det er på tide å legge seg.

Håper din dag har vært bedre enn min 🤔

Det ringte på døra før kl 8 😴

Image by Lagrange from Pixabay

Heisann og god morgen!

Ute er det litt grått oppe på himmelen enda, men i følge det som meldes skal sola komme ut over dagen. Det blåser dog en del. Temperaturen ligger på +17,1℃.

I natt ville bare ikke søvnen komme, og jeg endte opp med å ligge våken i flere timer innen jeg vandret inn i drømmeland. Så akkurat nå er jeg like rastløs i kroppen, som om det var dagen der på. Det ble knappe 4 timer søvn på meg, og i dag kjennes det lite ut.

På toppen av alt ble jeg revet ut av søvnen ved 07:45 tiden i dag, av at noen ringte på døren. Ikke bare en gang men to. Jeg kom meg opp å da var det en av rørleggerne som sto utenfor. Han skulle “bare” levere tilbake nøklene mine. Jeg var sikkert et vakkert syn der jeg sto med hår som et lykketroll, og øyne så smale som blyantstreker. Måtte signere på et papir, og var så i ørska at jeg ikke fikk med hele navnet mitt engang.

Jeg kunne selvsagt ha gått å lagt meg igjen, men det spørs vel om jeg hadde klart å roe ned både kroppen og hode nok til at jeg hadde sovnet igjen.

Vasket heller håret som nå får lufttørke i mens jeg drikker kaffe og skriver på bloggen 😉

Tenk at vi nå har gått inn i den siste uken i mai, og om bare 5 dager er juni her. Syntes at dagene og ukene i mai har gått så fort at jeg knapt har klart å henge med. Håper at både juni og juli går litt saktere, sånn at man kan nyte sommeren for fult ut.

Å med det ønsker jeg deg en fin tirsdag 🥰