Jeg er helt firkantet i øynene

Image by Alexa from Pixabay

Heisann og god 2 pinsedag!

Ute er det grått oppe på himmelen, og det blåser en del. Temperaturen ligger på +18,1℃

Jeg får ikke bestemt meg for om jeg skal farge håret mitt i dag, eller vente til helgen igjen. Kjøpte hårfarge for flere uker siden i samme nyanse som sist, lys askeblond. Dagen er ikke over enda, så jeg får se hva jeg ender opp med å gjøre 🤔

I omtrent 1,5 time nå har jeg slettet bilder på mobilen min, så nå er jeg helt firkantet i øynene. Jeg hadde bilder fra 2020 på mobilen, og mange av dem var ikke av den typen som det var verdt å samle på. Har kobling til mobilen på PC’n, så jeg begynte der men det endte opp med å henge hele tiden. Så da var det over på mobilen. Det ligger igjen 1.498 bilder og 14 videoer i kamera mappen, og det vil si at jeg faktisk har slettet omtrent halvparten av de bildene jeg hadde. Godt å få ryddet opp litt 😉

For en god stund tilbake klippet jeg av noen stiklinger fra den ene Paraply planten min, og satte dem i vann. Der har de stått inntil i går, hvor jeg endelig fikk plantet dem i jord. Jeg hadde tatt mange stiklinger, men det var kun 6 stykker som klarte seg sånn at de kunne plantes. Hadde en pose med såjord og brukte det i stedet for vanlig blomsterjord. Så nå er det bare å krysse fingrene for at de kommer til å vokse og trives fremover.

Den ene Hoya’n min har hatt grener som har vokst i alle retninger den siste tiden. I går fikk jeg endelig somlet meg til å samle dem og feste dem sammen. Så nå ser den mer ryddig ut 😉.

I morgen er det begravelsen til fetteren min, og jeg må finne fram det jeg skal ha på meg etterpå. Jeg skal være så ærlig å si at jeg gruer meg litt, for jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å reagere. Det blir enten til at jeg ikke viser noen reaksjon, eller så er det full tåre flom. Det siste er det verste, for jeg har aldri likt at andre mennesker ser at jeg gråter. Har vært sånn helt siden jeg var barn. Jeg får huske på å ta med meg en pakke med papirlommetørkler, så har jeg i fall det blir nødvendig.

Det hele kommer til å avsluttes ved graven, og jeg tenker det er helt greit. Jeg er ikke tilhenger av sånne etterpå lag ved begravelser, for jeg syntes mange ganger de utarter seg til å bli en fest.

Å med det ønsker jeg deg en fin 2 pinsedag 🥰

Neste gang kjøper jeg oppskjært

Heisann og god kveld!

Da jeg var å handlet i går, kjøpte jeg også med meg et brød. Vanligvis kjøper jeg oppskjært havrebrød, men det var nesten tomt for brød så jeg måtte bare ta det de hadde.

Når jeg kom hjem puttet jeg brødet i en ny og lufttett brødpose, ettersom jeg ikke orket å skjære det opp der og da.

Tenkte at jeg kunne ta av det brødet til frokost/lunchen min i dag. Det gikk greit med de første to skivene, men så ble det bare tull med resten av dem. Brødet mer eller mindre knakk sammen og skivene ble smale på midten og brede på toppen og bunnen. Du kan jo se litt av resultatet på skiven som står sånn delvis opp 🙈

Jeg kan jo ikke kaste det bare for at skivene ble misdannet etter en omgang med kniven, men en ting er sikkert å det er at neste gang går jeg for oppskjært brød igjen

Utifriluft’s helgeutfordring: Perfekt lys

Heisann!

Da var det på tide med Margrethe, som har bloggen Utifriluft, sin helgeutfordring. Denne gangen er tema: Perfekt lys. Trykker du på linken kan du se hennes bidrag.

Jeg lette lenge etter et spesielt bilde, som jeg selv anser som perfekt. Fant jeg det? Nei, gjorde ikke det, men dette over her er vel ikke så ille det heller?

Plutselig hoppet Bambi ut i veien

Heisann og god formiddag!

Det er litt grått oppe på himmelen i dag, men sola titter da fram innimellom. Temperaturen ligger på +17,1℃.

Den siste uken har jeg våknet tidlig vær morgen, selv på de dagene hvor jeg satt lenge oppe. I dag sov jeg til klokken nærmet seg 09:30. Ikke at det gjorde noe, for jeg har ikke noen spesielle planer for dagen.

Image by Tumisu from Pixabay

I går fortalte jeg jo at jeg skulle en kjapp tur i butikken. Vel jeg var ikke så kjapp med å komme meg dit 🙈 Ble sittende lenge ved PC’n og surre med ting, før jeg endelig kom meg inn i dusjen. Å da jeg var klar til å dra dro klokka over 15:00.

Først av alt dro jeg ned til Plantasjen som ligger i Smalvollveien. På vei dit holdt hjerte på å hoppe opp i halsen. Rett etter den gamle brua som går over til EuroPris, hoppet plutselig Bambi rett ut i veien foran bilen som lå før meg. De fikk heldigvis stoppet og det gjorde jeg også. Vi hadde akkurat kjørt over en høy fartsdump, og ikke rukket å gasse opp ennå. Det var allikevel nære på, og jeg er så glad for at det gikk bra 😮‍💨

Det var helt fult på parkeringsplassen hos Plantasjen, men jeg var heldig da en bil kjørte akkurat når jeg kom. Jeg brukte ikke lang tid inne, for jeg visste hva jeg skulle ha. Det var 2 Sjømannstrøst med potteskjulere til, og så fant jeg en litt mindre Monstera som også fikk følge med hjem. Den fikk også en potteskjuler. Da jeg skulle sette den ned i posen, klarte jeg å rive av halvparten av et blad 🥹

Fra Plantasjen kjørte jeg bort til Bryn senteret for å bestille time til å fikse neglene mine, og for å handle hos Meny. Da var klokka ca 15:45, og jeg ble litt overrasket over at salongen var stengt. Gikk så inn hos Meny og plukket raskt ned i handlevognen det jeg skulle ha, noe som ikke var så mye. Det var da jeg sto i kø til kassa at jeg overhørte en av de ansatte si til en kunde som var på vei inn at de var stengt. Plutselig ble lyspæra tent, og jeg kom på at butikkene stenger jo tidlig på pinseaften. Det kunne fort ha vært meg som hadde vært den kunden som kom til stengt dør, ettersom jeg somla så fælt med å komme meg ut av døra.

Da jeg satt i kø for å kjøre ut fra Bryn senteret, kom det nesten like mange inn som garantert ikke hadde fått med seg at senteret stengte tidligere.

Hadde jeg ikke rukket butikken, så hadde det ikke vært krise. Av pålegg hadde jeg igjen 1 pakke med Middelhavssalami. Jeg hadde gått tom for brød innen tirsdagen, men jeg har noen glutenfrie rundstykker og et par hvitløksbagetter i fryseren 😉

Når man først snakker om mat, så er det kanskje på tide å lage seg litt frokost/lunch. Kjenner jeg er litt sulten 🥪.

Å med det ønsker jeg deg en fin pinsedag 🥰

Borte bra, men hjemme er best

Image by congerdesign from Pixabay

Heisann og god morgen!

Ute er det grått oppe på himmelen og det blåser litt også. Temperaturen ligger på +15,2℃

Det er sant som overskriften sier at “Borte er bra, men hjemme er best”. Jeg kom hjem fra en veldig fin uke hos Bestisen i går ettermiddag. Selv om jeg har sovet godt hele uke, var det godt å sove i sin egen seng og så var det dette med toalettet da. Her hjemme kan jeg sette meg, og ikke gå ned (nesten) på huk 😂,

Bestisen laget en stor gryte med Chili con Carne i går, og jeg spiste middag sammen med henne før jeg dro hjem. Hun har laget den flere ganger, og den smaker like godt hver gang 😋.

Når jeg kom hjem pakket jeg ut kofferten med en gang, og fikk rene klær på plass der de skulle være. Ordnet samtidig med det som skulle inn i skapet under vasken på badet, mens kjøkkenskapet ventet jeg med til i dag.

Når jeg blogget denne uken, valgte jeg å ikke si noe om at jeg var bortreist. Det har vært mye innbrudd i bydelene i leiligheter som har stått tomme over flere dager. Selv om rørleggerne har vært her på dagtid, så har jo leiligheten stått tom resten av døgnet. Ikke at jeg har noe av verdig å stjele, men det er ikke noe hyggelig at folk roter rundt i tingene mine etter noe å ta.

Jeg sloknet før midnatt i går, og har sovet i over 8 timer noe som ikke skjer hver natt. At jeg sov så godt og lenge i natt har til dels med at jeg var sliten, men også for at det er kjøligere i min leilighet enn hos Bestisen. Jeg liker til tider at det er varmt, men da kan jeg sette på vifteovnen en stund 😉

Planer for dagen er en kjapp tur i butikken for å kjøpe brød, ost og jordbær. Jeg hadde de tingene med til Bestisen, men glemte igjen osten og så lot jeg henne få beholde jordbær kurvene. Kanskje det blir en snartur på Plantasjen også, ettersom begge Ildtoppene mine i stua har takket for seg. Da ble det ledig plass, og de må fylles 😉

Håper du får en fin pinseaften 🥰

I går satte jeg meg ned å bestilte bårebukett

Image by Irina from Pixabay

Heisann og god formiddag!

Ute er det knall blå himmel for tilfellet og sol. Litt vind som egentlig ikke gjør så mye av seg. Temperaturen ligger på +18℃ i skyggen.

Jeg kan jo komme med en status på tåa mi som jeg klarte å slå så kraftig i dørkarmen. Den er fortsatt veldig blå, men den er mye bedre enn den var. Jeg kan bøye den og klarer å få på meg sko uten at det er alt for smertefuldt, og da skal jeg ikke klage 😉

I går logget jeg meg inn hos Mester Grønn og bestilte en bårebukett til fetteren min sin begravelse neste uke. Jeg valgte en med oransje roser og andre hvite blomster. De hadde flere prisklasser, men jeg valgte en til 875,- som var ca 70 cm. Den som var 60 cm syntes jeg var litt puslete, og han fortjener en fin bukett når han skal ut på sin siste reiser ❤️

Hele denne uka har jeg bodd hos Bestisen, ettersom de har drevet med rørfornyelse hos meg. I forkant fikk jeg beskjed om at de senest ville være ferdig i dag kl 17. I går fikk jeg SMS fra firma om at de var ferdig og at vannet fungerte om det skulle. De hadde måtte ta av toalettet, og når de satte det på plass igjen så hadde de hatt på ny silikon. Den trengte 24 timer på å tørke helt, så jeg kunne derfor ikke bruke toalettet før i dag. Det var jo ikke noe problem, for planen var å komme hjem i dag uansett.

Det har vært veldig hyggelig å være hos Bestisen, men jeg har savnet min egen seng. Å helt ærlig så har jeg også savnet toalettet mitt, for Bestisen sitt er så lavt. Følte nesten at jeg satte meg på huk når jeg skulle bruke det 🤣 Mitt eget er høyt, noe jeg valgte spesielt pga av ryggen min.

På ettermiddagen i går fortsatte vi med å se Outlander igjen, og har nå kommet oss godt inn i sesong 4. Jeg har oppdaget at det er en del ting jeg hadde glemt, eller også ikke har lagt merke til når jeg så det før. Jeg skal fortsette å se videre utover, for det er en del i de siste sesongene jeg ikke har sett enda.

Å med det ønsker jeg deg en fin fredda, som også er starten på Pinse helgen 🥰

Strikkekafé og Bingo-Bærta

Image by Tatyana from Pixabay

Heisann og god ettermiddag!

Ute har det vært en fin vårdag så langt, med blå himmel og sol. Temperaturen ligger på +16℃.

Jeg har sovet veldig godt i natt, og da alarmen ringte ved 8 tiden var jeg tydeligvis langt inn i drømmeland. Det tok et par kopper med kaffe innen jeg var helt våken. Til slutt var det bare å sette seg i bevegelse og komme seg inn på badet, og få stelt seg til en dag på Veiviseren.

Onsdag er jo lik Strikkekafé, og i dag ble vi 12 prateglade damer omkring det runde bordet. Lydnivået nådde nye høyder, og det gjorde det jammen meg på bordet bak oss hvor gutta satt. Til tider måtte jeg gå litt inn i mitt eget hode, for det ble litt for mye innimellom. Allikevel hadde jeg noen fine timer sammen med damene, så da får bare lydnivået være som det er.

Forrige onsdag fortalte jeg om Forden fra 1923 som skulle settes sammen i Kunstsalen. Vedkommende vi snakket den gangen, sa at han skulle få deler samme dag. Vi forsto det sånn at arbeidet skulle begynne med en gang. Derfor var overraskelsen stor da vi stakk innom i dag, og ingenting hadde skjedd siden sist onsdag.

Før Bestisen og jeg satte nesene hjemover var vi innom Rema for å handle inn litt middag. Jeg fikk så lyst på Pølsegryta som de har der, og som de selger i poser. Har kjøpt den noen ganger før, og det smaker veldig godt.

Denne uken oppdaget Bestisen at det skal holdes Musikkbingo hos en ny restaurant på Triaden senter den 29 mai. Den heter Hjørnet Restaurant og Bar. Det er ikke Sunna som kommer dit, men noen som kaller seg for Bingo-Bærta. Noen av oss i den faste Musikkbingo gjengen har tenkt å sjekke det ut, for å se om det er like bra som Sunna. Vi elsker jo dette, så da må det jo bare sjekkes ut 🎶.

Nå blir det noen episoder med Outlander før jeg skal spise middag.

Håper du har hatt en fin onsdag 🥰

Startet på sesong 1 av Outlander igjen

Heisann og god formiddag!

Ute er himmelen blå med noen hvite fluffy skyer her og der. Temperaturen ligger på +16,1℃.

Status på den blå tåa mi: Vel, jeg tror ikke at den er brukket, bare kraftig forslått. Helt sikker kan man ikke være, men den er ikke like stiv som den har vært de siste dagene. Jeg har ikke forsøkt å få på meg sko enda, og det kan jo uansett bli en liten utfordring.

I går ble det skikkelig Outlander maraton hvor jeg gikk helt tilbake til sesong 1 og første episode. Det var mye jeg hadde glemt, så det er gøy å se det igjen. Serien ble jo ferdig på Viaplay nå i disse dager, så jeg har 8 hele sesonger å komme meg igjennom.

I mens jeg så på Outlander satt jeg å strikket på Bystrikk skjerfet mitt, og ble ferdig med det innen jeg gikk å la meg. Det at jeg valgte å legge ut og felle hver 8 omgang i stedet for hver 4, gjorde at skjerfet ble akkurat sånn jeg ville ha det. Har igjen å feste løse tråder, så skal jeg vise det fram.

Planer for dagen er ikke helt lagt ennå, men fortsetter det fine været kan det hende jeg starter Balkonglivet med nok et strikketøy og en lydbok på høytaler eller øret.

Håper du får en fin tirsdag 🥰

En dårlig avslutning på nasjonaldagen 🙈

Heisann og god mandag!

Ute er det litt disig, men sola har da vært framme med jevne mellomrom. Temperaturen ligger på +14℃.

Det ble dårlig med blogging i går, for jeg satt dels og så på barnetoget på NRK og så gjorde jeg også klart til rørleggerne skulle komme i dag. Det var en del ting som måtte flyttes ut av skapene på badet, og kjøkkenet selv om jeg hadde ryddet i forveien.

Beklager, jeg vet fottsingene mine er tørre og de skulle ha vært smurt inn med lotion.

I går ettermiddag kom jeg i full fart fra stua og skulle ut på kjøkkenet, og gjorde jeg det store. Slang høyre benet/lilletåa inn i dørkarmen med full kraft, så det begynte nesten å sveve stjerner foran øynene mine. Jeg mistet balansen også og ramlet mot kommoden å slo hånden min. Tåa mi ble verre og verre utover kvelden i går, og i dag da jeg sto opp var den blitt blå både på oversiden og undersiden. Den er også helt stiv, så om det er et nytt brudd eller bare forslått er ikke så godt å si. Akkurat det ser jeg vel i løpet av en dag eller så tenker jeg.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har slått disse tærne mine, enten brekt dem eller forstuet dem men det er ikke få ganger. Får håpe det ikke er noe brudd denne gangen, for da går det fort over igjen.

I dag blir det en ren avslappings dag med strikketøy, og kanskje Outlander fra sesong 1 🤔

Håper du hadde en fin 17 mai i går, og at dagen i dag blir fin.

Ikke alle meldinger er hyggelige

Image by Myriams-Fotos from Pixabay

Hei!

Ute er det vått, rått og regnvær i dag, og helt klart et inne vær. Temperaturen ligger på +9℃.

Jeg sitter inne på kontoret med kaffekoppen og ordner med noen ting som må ordnes i dag. Da tikker det inn en melding fra kona til den ene fetteren. Hun sender meg aldri meldinger, så jeg fikk en klump i magen med en gang. Jeg skjønte at det ikke var gode nyheter allerede før jeg åpnet meldingen. Min kjære fetter som er den jeg har hatt mest kontakt med av søskenbarna hele livet mitt døde om onsdagen. Tårene kom med en gang og jeg bare mista meg selv totalt en lang stund.

Jeg er den yngste av alle søskenbarna, og aldersforskjellen var så stor at de fleste av dem hadde barn som bare var noen få yngre enn meg. Derfor var det ganske naturlig at jeg ikke hadde samme kontakten som de hadde seg imellom. Allikevel har kontakten med han, tante og onkel vært noe tettere.

De siste årene har jeg ikke hatt like mye kontakt med fetteren min som jeg hadde tidligere. Han hadde sitt og jeg hadde mitt. Vi snakket dog i telefonen når vi fant ut at det var lenge siden sist. Kommer til å savne han ❤️