Jeg erstattet den ene Gummi planten med noe nytt 🪴

Heisann og god formiddag!

Ute er himmelen knall blå, og solen skinner. En perfekt sommerdag. Temperaturen i skyggen utenfor Casa Fres og Knurr ligger på +21,8℃.

Jeg kom meg sent i seng i går, noe som skyldes at det var for varmt til å legge seg. Bare for å ha sagt det, så klager jeg ikke på varmen, bare konstaterer at det var varmt inne 😉 I tillegg så hadde jeg duppet litt av tidligere på kvelden så jeg var ikke trøtt. 

Jeg kom meg ned til Bryn senter i går med en buss som gikk rundt kl 15. Bussen var ganske full, men jeg fikk sitte da en dame skulle av på neste stasjon.

Nede på Bryn var et fult av folk, dels for at det var lørdag men også for at det er Markedsdager der nede. Bussen hadde fått midlertidig stoppested et annet sted, på grunn av telt som var satt opp der den vanligvis kjører. Det ble grillet pølser, og folk koste seg i varmen.

Jeg sjekket ikke ut teltene, men gikk rett opp på apoteket og fikk kjøpt det jeg skulle ha av allergimedisin og vitaminer. Så ned på Meny for de få tingene jeg skulle ha der. Det var ikke så mye så derfor hadde jeg bare med handlenett i stedet for Lille Trille. Jeg traff en nabo inne på Meny og vi pratet litt innen vi fortsatt å handle.

Den ene Gummi planten min, som jeg har hatt i stuevinduet, hadde takket for seg. Så jeg stakk innom Mester Grønn for å se hva de hadde. Like innenfor hadde de et bord med forskjellige planter, hvor det kostet 99,- om man kjøpte to. Valget falt på en Coffea plante, til venstre på bilde over, og en Asplenium til høyre. De hadde også en annen spennende plante, som minnet litt om en bregne som jeg også kunne ha tenkt meg. Den hadde veldig tynne og luftige grener med blader, men jeg husker ikke hva den heter.

Jeg kikket på klokka og så at jeg ikke hadde vært borte lenge, og rakk å reise hjem med bussen på samme billett. Naboen jeg traff inne på Meny sto ute å ventet på bussen, så jeg fikk følge med han hele veien hjem.

Det var deilig med sommervarme, men det var litt vel høy luftfuktighet for meg kjente jeg. Det er bratt oppover fra bussholdeplassen, så jeg ble god å varm under kjolen 🥵

Jeg fikk melding fra H på morgenen i dag, som jeg drikker kaffe med på krakken om sommeren, om jeg var klar for en prat og en kopp. Ettersom jeg sov lenge, i dag også, så jeg ikke meldingen før et par timer etter. Nå skal det fortsette å være varmt og fint vær utover, så vi ble enig om å ta det til uka 😎

Planer for denne dagen er at de plantene som trenger det skal få vann, og så skal jeg samtidig dusje bladene godt. Noe jeg ikke har gjort på en stund. Etter det tror jeg rett og slett at jeg skal sette meg ut på balkongen å kose meg 🌞

Håper du får en fantastisk fin søndag 🥰

Jeg fikk et tilbud, men…

Image by Arnica Bäckström from Pixabay

Heisann og god lørdag!

Ute blåser det ganske bra, det er overskyet, og det er enn så lenge oppholdsvær. Temperaturen ligger på +22℃, og det virker litt klamt.

I natt har jeg sovet nesten 7 timer, og våknet ikke før 10:30 i dag. Litt senere enn jeg hadde tenkt meg, men sånn går det når man glemmer å sette på alarmen.

Ble til at jeg satt oppe å så på blant annet fotball kampen mellom Scotland og Marokko, hvor jeg håpet at Scotland skulle vinne. Dessverre gjorde de ikke det, og tapte kampen 0-1. Etter det spilte jeg litt Arrow og glemte tiden, så klokka ble rundt 03:00 innen jeg kom meg under dyna 🙈.

Tenkte jeg skulle slippe å vaske håret i dag, men den gang ei. For midt bak i hode har jeg en verv, og den er altså så sta og egen at den lystrer ikke verken kam eller børste. Så da var det bare å stikke hode under springen, og nå sitter jeg å lar det tørke av seg selv.

Jeg må en tur ned på Bryn senter i dag for å kjøpe mer allergi medisin, vitaminer, bakepulver og gjær. Noe jeg egentlig hadde tenkt å få til før klokken ble 12, men ettersom jeg sov så lenge blir det i stedet ut på dagen. Ikke noe stress egentlig for butikkene er lenge oppe, så jeg skal nok rekke det uten problemer 😉

I går kveld fikk jeg et privat tilbud på 5000,- for Forden, men jeg syntes det var i laveste laget. Så jeg sa at jeg måtte sjekke litt rundt først, for å se om jeg kan få noe mer. Hadde håpet at jeg skulle i det minste få det dobbelte. Mulig jeg ikke gjør det, men det må i alle fall sjekkes ut, ettersom jo mer jeg får for Forden + egenkapital jeg allerede har blir det mindre å betale i avdrag på en ny bruktbil. Å vi vet jo ikke hvordan det blir med renten framover heller. Jeg er jo nødt til å tenke på det også 🤔

Å nå må jeg få i meg litt mat og gjøre meg klar, sånn at jeg får gjort alt jeg skal før det blir alt for langt ut på dagen.

Ønsker deg en fortsatt fin lørdag 🥰

Lille Trille satt helt fast 😨

Heisann og god ettermiddag!

Det regnet da jeg gikk inn i dusjen i dag, og når jeg kom ut igjen. Å så bestemte det seg for å være opphold, og det er det fortsatt.

Jeg tok med meg Lille Trille og tok bussen bort til det lokale senteret for å handle. Gikk ned i god tid, men ikke så lenge at jeg måtte stå en evighet å vente. Det var nesten tomt på bussen, så jeg kunne velge og vrake i seter. Satt meg allikevel på det utslagbare setet der barnevognene pleier å stå, for der var det bedre plass til Lille Trille.

Hadde med en del pant, som jeg ble kvitt før jeg begynte å handle. Man har egentlig ikke lov til å ta med trillebag inn i butikken, men jeg hang Lille Trille på vognen og det var ingen som sa noe.

Jeg kjøpte akkurat det jeg hadde notert meg at jeg skulle ha og ikke noe mer. Som regel kommer det mer ned i handlevognen, men denne gangen var jeg fornøyd at jeg klarte å la være 😉

Sjekket Ruter app’n da jeg kom på bussholdeplassen igjen, om jeg måtte kjøpe ny billett men det trengte jeg ikke. I mens jeg satt der å ventet kom jammen meg sola fram en stund, noe den faktisk gjør akkurat nå også.

Da jeg kom på bussen igjen dyttet jeg Lille Trille inntil kanten, sånn at den ikke skulle begynne å kjøre rundt av seg selv. Greia var bare at jeg festet den litt for godt 😨 Så da jeg reiste meg for å gjøre meg klar til å gå av, satt Lille Trille fast… Jeg slet med å få lirket den løs, og begynte å bli ganske varm i trøya der jeg sto. Like før bussen stoppet kom den løs, og jeg kunne puste lettet ut. Om jeg måtte ha sittet på en stasjon til, hadde det egentlig ikke vært noen krise. For holdeplassen er på oversiden av de blokkene jeg bor, og jeg kunne bare ha ruslet nedover i stedet for oppover bakken.

Jeg ble litt varm under kjolen når jeg kom inn, så nå sitter jeg å nyter en Brooklyn Lager. Det er lørdag, jeg skal ikke ut igjen, og jeg har ingen bil så da er det innafor etter min mening 🍺

Håper du får en fantastisk lørdagskveld 🥰

Startet dagen med Tjorven, Båtsmann og Moses

Image by Anselmo Rodrigues from Pixabay

Heisann og god formiddag!

Litt vekslende vær i dag også, men det er oppholdsvær. Det som er vekslende er at grå skyer og sola sloss om å være hovedpersonen. Temperaturen ligger på +21℃.

Jeg sloknet tidlig i går også, og våknet rett før klokka 8. Etter å ha laget meg en kopp kaffe, dumpet jeg ned i stua en stund for å se litt på TV. Valget falt på Tjorven, Båtsmann og Moses på en av de svenske kanalene. Det er en av 4 filmer som har blitt laget ved siden av serien, og er fra 1964. Jeg så den ikke den gangen, for vi fikk ikke tv før i 1966 da vi flyttet til Oslo.

I dag er det jo også Sveriges Nasjonaldag, og da jeg var innom Facebook gratulerte jeg min svenske familie og venner med dagen.

Etter å ha sett ferdig Tjorven og co, fant jeg fram strikkene mine og gjorde ben og armøvelsene mine. Begynte i går, for det er på tide å trene opp musklene i spesielt bena mine. Jeg har bestemt at jeg skal ta 3 trenings runder om dagen. I tillegg til bruk av strikkene, skal jeg også gå igjennom øvelsene jeg har fått fra Artroseskolen.

I går fortalte jeg om Basmatirisen som hadde blitt deigete når jeg kokte den om torsdagen. Så jeg leste litt mer på posen, og der sto det at risen skulle skylles før koking. Det har jeg aldri gjort før, men da jeg skulle koke mer til Bali gryten i går gjorde jeg det. Brukte mindre vann, og hadde oppi noen dråper med olje. Risen ble purfekt og ikke så tungtfordøyelig 😉

Jeg vurderte tidligere i dag at jeg skulle dra ned på Bryn senteret å kjøpe blomster til balkong kassene, men ombestemte meg å venter heller til mandagen.

Å med det ønsker jeg deg en fin lørdag 🥰

Nå løper begge rundt på de evige grønne enger

Heisann og god formiddag!

Ute er det grått oppe på himmelen, og det er meldt både regn og sol i dag og jeg håper det blir mest sol. Temperaturen ligger på +16℃.

Det har ikke blitt så mange timene søvn på meg i natt. Sovnet sent og våknet igjen rett før kl 7, hvor det var helt umulig å få sove igjen så jeg sto opp. Laget meg en kopp kaffe og satt litt å scrollet på mobilen før jeg laget det første blogg innlegget som var Utifriluft’s helgeutfordring. Å nå har jeg akkurat vasket håret og lar det få tørke av seg selv.

I dag er det 17 år siden Ronja og Vinja ble født i Skånevik som ligger i det som het Hordaland før, nå er det vel kanskje Vestland?

Begge pusene mine løper nå fritt rundt på de evige grønne enger og jakter på alt som rører seg. Jeg kommer alltid til å savne disse to hårballene mine, men det gjør ikke like vondt i hjerte lenger når bilder å minner kommer opp som det har gjort.

De var så like men samtidig så ulike, hvor Ronja var for det meste helt grå og Vinja hadde hvite sokker og hvitt bryst. Ronja hadde alltid et blikk som så ut som hun var på jakt, enten etter rampestreker eller noe som rørte seg 🩷. Vinja hadde mer åpne øyne som ikke alltid var så godt å lese, men jeg forsto henne godt 🩷

Ble litt overrasket over å se rørleggerne utenfor i dag, og for litt siden ringte han ene på for å si at jeg ikke måtte bruke vannet på 10 minutter. De hadde gjort seg ferdig med hele siste oppgangen i går, og var her for å koble fra det portable badet som har stått utenfor. Så nå er det siste blokken sin tur neste uke, og ettersom de har vært effektive så har de holdt skjema og blir ferdig med hele prosjektet siste uken i juni.

Huff som det rumler i magen, kanskje på tide å spise de to skivene med brød jeg tok ut av fryseren i sta. De er garantert tint nå 🥪

Håper du får en fantastisk lørdag 🥰

Plutselig hoppet Bambi ut i veien

Heisann og god formiddag!

Det er litt grått oppe på himmelen i dag, men sola titter da fram innimellom. Temperaturen ligger på +17,1℃.

Den siste uken har jeg våknet tidlig vær morgen, selv på de dagene hvor jeg satt lenge oppe. I dag sov jeg til klokken nærmet seg 09:30. Ikke at det gjorde noe, for jeg har ikke noen spesielle planer for dagen.

Image by Tumisu from Pixabay

I går fortalte jeg jo at jeg skulle en kjapp tur i butikken. Vel jeg var ikke så kjapp med å komme meg dit 🙈 Ble sittende lenge ved PC’n og surre med ting, før jeg endelig kom meg inn i dusjen. Å da jeg var klar til å dra dro klokka over 15:00.

Først av alt dro jeg ned til Plantasjen som ligger i Smalvollveien. På vei dit holdt hjerte på å hoppe opp i halsen. Rett etter den gamle brua som går over til EuroPris, hoppet plutselig Bambi rett ut i veien foran bilen som lå før meg. De fikk heldigvis stoppet og det gjorde jeg også. Vi hadde akkurat kjørt over en høy fartsdump, og ikke rukket å gasse opp ennå. Det var allikevel nære på, og jeg er så glad for at det gikk bra 😮‍💨

Det var helt fult på parkeringsplassen hos Plantasjen, men jeg var heldig da en bil kjørte akkurat når jeg kom. Jeg brukte ikke lang tid inne, for jeg visste hva jeg skulle ha. Det var 2 Sjømannstrøst med potteskjulere til, og så fant jeg en litt mindre Monstera som også fikk følge med hjem. Den fikk også en potteskjuler. Da jeg skulle sette den ned i posen, klarte jeg å rive av halvparten av et blad 🥹

Fra Plantasjen kjørte jeg bort til Bryn senteret for å bestille time til å fikse neglene mine, og for å handle hos Meny. Da var klokka ca 15:45, og jeg ble litt overrasket over at salongen var stengt. Gikk så inn hos Meny og plukket raskt ned i handlevognen det jeg skulle ha, noe som ikke var så mye. Det var da jeg sto i kø til kassa at jeg overhørte en av de ansatte si til en kunde som var på vei inn at de var stengt. Plutselig ble lyspæra tent, og jeg kom på at butikkene stenger jo tidlig på pinseaften. Det kunne fort ha vært meg som hadde vært den kunden som kom til stengt dør, ettersom jeg somla så fælt med å komme meg ut av døra.

Da jeg satt i kø for å kjøre ut fra Bryn senteret, kom det nesten like mange inn som garantert ikke hadde fått med seg at senteret stengte tidligere.

Hadde jeg ikke rukket butikken, så hadde det ikke vært krise. Av pålegg hadde jeg igjen 1 pakke med Middelhavssalami. Jeg hadde gått tom for brød innen tirsdagen, men jeg har noen glutenfrie rundstykker og et par hvitløksbagetter i fryseren 😉

Når man først snakker om mat, så er det kanskje på tide å lage seg litt frokost/lunch. Kjenner jeg er litt sulten 🥪.

Å med det ønsker jeg deg en fin pinsedag 🥰

Borte bra, men hjemme er best

Image by congerdesign from Pixabay

Heisann og god morgen!

Ute er det grått oppe på himmelen og det blåser litt også. Temperaturen ligger på +15,2℃

Det er sant som overskriften sier at “Borte er bra, men hjemme er best”. Jeg kom hjem fra en veldig fin uke hos Bestisen i går ettermiddag. Selv om jeg har sovet godt hele uke, var det godt å sove i sin egen seng og så var det dette med toalettet da. Her hjemme kan jeg sette meg, og ikke gå ned (nesten) på huk 😂,

Bestisen laget en stor gryte med Chili con Carne i går, og jeg spiste middag sammen med henne før jeg dro hjem. Hun har laget den flere ganger, og den smaker like godt hver gang 😋.

Når jeg kom hjem pakket jeg ut kofferten med en gang, og fikk rene klær på plass der de skulle være. Ordnet samtidig med det som skulle inn i skapet under vasken på badet, mens kjøkkenskapet ventet jeg med til i dag.

Når jeg blogget denne uken, valgte jeg å ikke si noe om at jeg var bortreist. Det har vært mye innbrudd i bydelene i leiligheter som har stått tomme over flere dager. Selv om rørleggerne har vært her på dagtid, så har jo leiligheten stått tom resten av døgnet. Ikke at jeg har noe av verdig å stjele, men det er ikke noe hyggelig at folk roter rundt i tingene mine etter noe å ta.

Jeg sloknet før midnatt i går, og har sovet i over 8 timer noe som ikke skjer hver natt. At jeg sov så godt og lenge i natt har til dels med at jeg var sliten, men også for at det er kjøligere i min leilighet enn hos Bestisen. Jeg liker til tider at det er varmt, men da kan jeg sette på vifteovnen en stund 😉

Planer for dagen er en kjapp tur i butikken for å kjøpe brød, ost og jordbær. Jeg hadde de tingene med til Bestisen, men glemte igjen osten og så lot jeg henne få beholde jordbær kurvene. Kanskje det blir en snartur på Plantasjen også, ettersom begge Ildtoppene mine i stua har takket for seg. Da ble det ledig plass, og de må fylles 😉

Håper du får en fin pinseaften 🥰

Det fikk jeg aldri somlet meg til å gjøre i går 🙈

Heisann og god lørdag!

Ute blåser det mer enn det gjorde i går, og så er himmelen dekket av skyer. Har dog sett litt til sola tidligere i dag 🌞 Temperaturen ligger på +17,2℃.

Jeg sa i går at jeg skulle avkalke kapselmaskinen min, men fikk jeg gjort det? Nei, gjorde ikke det vettu. Så det første jeg gjorde når jeg sto opp i dag, var å ordne med det. Orket ikke å starte dagen med pulverkaffe.

Tar jo ikke mer enn 20 – 30 minutter fra start til stopp. Så er hode mitt en gang skrudd sammen sånn at plutselig så popper noe annet inn som må gjøres. Da er det jeg egentlig skulle ha gjort blitt glemt 🙈 Nå er det i alle fall gjort, og jeg har en ren kapselmaskin både utvendig og innvendig 🥰

En annen ting jeg også må gjøre som jeg har glemt, er å bestille flere poser med kaffeputer til maskinen + en ny flaske med avkalkingsmiddel så det står klart i skapet til neste gang. DET må jeg gjøre i dag, for det er ikke mange putene igjen og den pulverkaffen jeg har (smakte i går) var ikke god.

Det jeg faktisk fikk gjort i går, var å dra bort på det lokale senteret og hente pakken min med favoritt kjolene mine. Kjøpte meg 4 stykker. Skal ta bilde av dem, men ikke med meg i dem. Så det blir ikke noen oppvisning 😉

Stakk også innom Meny, og kjøpte med et par kurver med jordbær som jeg skal kose meg med i kveld. Om jeg klarer å vente så lenge da 😋

Hva står på TO DO lista i dag? Jo, jeg må få orden i underskapene på badet og kjøkkenet, sånn at det er oversiktlig når det blir befaring på mandag. Dette er jo også noe jeg egentlig burde ha gjort for en stund siden, men hvorfor gjøre noe med en gang når man kan vente til siste liten 🙈

Nå har jeg drukket opp dagens første kopp med kaffe, og det er på tide å spise litt. Å det skal jeg i alle fall gjøre med en gang.

Håper du får en fantastisk lørdag 🥰


Jeg hadde tenkt til å være hjemme, men…

Heisann og god formiddag!

Ute er det grått oppe på himmelen, men det er da i det minste opphold. Det blåser litt oppe i tretoppene kan jeg se. Temperaturen ligger på +13,2℃

Det ble litt lite søvn på meg i natt, men ikke for at jeg satt oppe til langt ut i de små timer. Søvnen ville bare ikke komme, så jeg er litt trøtt i tryne i dag. Blir jeg for trøtt utover dagen, får jeg bare ta meg en aldri så liten strekk.

De siste to dagene har Magnoliatreet utenfor kommet med flere nye knopper og blader nedover grenene. Soleie busken min har også kommet med både blomster og knopper, så nå er det definitivt vår i Oslo 🥰.

Til uka skal jeg ut og se hvordan det står til i bedene mine, og bestemme meg for hva som må gjøres der. Jeg har veldig lyst til å plante noen roser i pallekarmene mine, og det er spesielt en jeg vil ha. Jeg husker ikke hva den heter, men den har flerfargede blomster. Som går fra rosa, oransje og til slutt gult. Min mor plantet den sorten, og jeg syntes den er så vakker. Skal google litt for å finne navnet, og se om de har den på Plantasjen.

Gårsdagen startet med sol, som gikk over i overskyet og til slutt litt regn ut på ettermiddagen. Jeg satt på balkongen så lenge sola var framme, men når den forsvant gikk jeg inn igjen.

Tanken var at jeg skulle være hjemme i går, men så oppdaget jeg at jeg omtrent var tom for håndsåpe. Så da bestemte jeg meg for å dra bort på det lokale senteret, hvor vi har blant annet Normal og Meny. Jeg liker godt håndsåpen de har hos Normal som dufter av Jasmin og Mandel, og som heter New York. Man får såpen i store refilposer, og da kjøpte jeg det i stedet for en ny flaske. Kjøpte også hårfarge fra Excellence i nyansen Lys aske blond no 8,1. Det var den jeg kjøpte sist, som jeg har vært så fornøyd med. Fikk så lyst på pizza til kvelden, så jeg stakk innom Meny og kjøpte med favoritten Dr Oetker Mozzarella som er både gluten- og laktosefri pizza.

Jeg har begynt på den siste posen med kaffeputer, så det er på tide å logge seg inn hos KaffeK og bestille et nytt opplag. Veldig dumt å vente til siste liten med å bestille, for det tar noen dager før de kommer. Jeg har et glass med pulver kaffe om det skulle bli forsinkelser, men vil helst unngå å bruke det ☕

På tide å fylle opp kaffekoppen igjen, så jeg ikke sovner over tastaturet 😴

Håper du får en fantastisk søndag 🥰.

Sesongens siste Musikkbingo 🎶

Heisann og god ettermiddag!

Akkurat nå er det grått oppe på himmelen, men vi har sett sola tidligere i dag. Temperaturen nå ligger på 12,6℃.

I går gikk sesongens siste Musikkbingo av stabelen, og det var også første gangen de testet ut at vi måtte reservere bord. Jeg var jo tidlig ute, men var allikevel litt urolig for om noen hadde prøvd å snike seg til bordet vårt. Det trengte jeg ikke å bekymre meg for, ettersom de ansatte på Veiviseren hadde full kontroll på bordreservasjonene.

Jeg hadde skrevet litt feil, og sagt at vi var mellom 10 og 14 personer, så vi hadde to runde bord i tillegg til langbordet. Vi kom ikke til å bli flere enn 11, så jeg sa fra med en gang at vi ikke trengte det ene bordet. Sunna skrev på sin Facebook side at vi hadde vært mellom 150 og 160 personer, og det var nok ikke feil for det var helt fult.

Dette over her er Sunna som kommer med trillebagen full av flott musikk, og skaper masse god stemning. Hun synger og danser med, akkurat som vi gjør 🕺🏻💃🏻🎤.

Det ble ingen gevinst på noen av oss på bordet, men ingen furtet av den grunn. Vi storkoste oss, og hadde en veldig hyggelig kveld allikevel. Bestisen og ei til satt igjen med et tall da alt var over, men det gir ingen gevinst vettu 😉.

På veg hjem dro vi innom Kiwi og handlet litt. Jeg manglet litt middagsmat til i dag og i morgen, pluss litt annet småtteri.

Da jeg kom hjem sank jeg langt ned i godstolen, og så på den nye britiske krimserien på NRK som heter Cooper & Fry. Likte den så godt at jeg så halvparten av serien før jeg la meg. Hovedrollene spilles av Robert James-Collier (Downton Abby) som Cooper og Mandip Gill som Fry.

Nå rumler det i magen, så det er på tide å begynne med middagen som i dag blir en gluten- og laktosefri Ristorante pizza uten kjøtt fra Dr Oetker. Den er superdig, nam nam.

Håper du har hatt og fortsatt får en fin lørdag 🥰