Retromiddag og besøk

I går var det ikke noe trivelig vær ute, men desto bedre inne med tente lys som frisket opp stemningen. Bestis Anne og jeg bytter jo som jeg har nevnt tidligere med å dra på besøk til hverandre på lørdagene, hvis vi ikke har noe annet på timeplanen. I går var det hennes til til å komme til meg. Egentlig skulle hun ha vært hos meg forrige lørdag, men da lå jeg under et lag med varme pledd å pleiet forkjølelsen min.

Jeg hadde litt husarbeid som måtte tas innen hun skulle komme, for det har kommet litt i bakhånden med feber og mer tid på jobben. Så jeg satte i gang rett etter jeg var stått opp, og klarte å bli ferdig på litt over en time. Da måtte jeg sette meg ned med en kopp kaffe å hente meg litt, innen jeg stupte inn i dusjen.


Tidligere i uken hadde vi bestemt at vi skulle ha terteskjell med fiskepudding, reker og erter i hvit saus til middag. Det er utrolig godt men veldig mektig. Når jeg nevner at jeg har hatt det til middag, så er det mange som drar litt på smilebåndet for de syntes det er så retro. Noen uttaler at ja det hadde vi mye av tilbake i 70 og 80 tallet. Akkurat som om de syntes at det er litt merkelig å lage det… NB! Bilde er lånt fra nettet!

Jeg syntes jo at dette er en nydelig rett, som man kan ha som en forrett og som en hovedrett. Det er lettvint å lage og smaker veldig godt. Hvis man ikke føler seg komfortabel med å lage hvit saus selv, finnes det gode alternativer i pose man kan koke opp med melk (som vi gjorde i går).  Jeg syntes jo at denne retten burde få fjernet retrostempelet og hentes fram på matbordet vårt igjen.

Etter middagen sank vi langt ned i henholdsvis godstolen og i sofaen med håndarbeide, mens skravla gikk på høygir. Det har skjedd litt ting den siste uken som var viktig å luftet ut, uten at jeg skal si noe mer om det.

Ellers så sto jo TV’n på sånn at vi fikk med oss Mesternes Mestere, og etterpå gikk jeg inn på Apple TV’n og hentet fram den svenske Melodifestivalen (Mello) som jeg egentlig ikke tror vi fikk så mye ut av. Vi skravla litt vel mye, hihi! Tenker jeg skal se den om igjen i dag, kanskje!

Det har blitt mye strikking og hekling på disse lørdagskveldene våre de siste månedene, så vi snakket litt om at det var på tide å hente fram fargebøkene og fargene våre igjen. Være litt kreative på andre måter 😊

Pleier du ha terteskjell med fiskepudding, reker og erter i hvit saus?


#retro #mat #terteskjell #fiskepudding #reker #erter #saus #lørdagskveld #venninnekveld #blogg

8 kommentarer
    1. Det der så godt ut. Det ble taco her i gå kveld. Er hjemme nå etter en dårlig formiddag takke være at NSB hadde en elendig dag da masse tog ble innstilt. Men den delen av dagen vil jeg glemme. Snart drar jeg til Lier for feiring av morsdag og min som blir 91 år til uka. Veit ikke hvor mange vi blir, men ene søstra mi kommer, den eldste skulle kommet hjem fra Thailand i går så aner ikke om hun kommer. Men det blir trivelig for det. Det er mye holke ute så man bør se seg for. Brodder har jeg ikke for tiden men mulig jeg investere i nær fremtid. Ha en fin dag.

      1. Æsj, det er håpløst når togene blir stilt inn på den måten… Håper du får en fin feiring sammen med familien din i alle fall. Det har blitt glatt utenfor her hos meg også i dag pga av alt regnet som har kommet. Gruer litt for å gå ut i morgen når jeg skal til trening, men det er bare å ta på seg broddene og traske i vei.

    2. Jeg har bare smakt det der en gang, hos svigers. Kan ikke huske foreldrene mine hadde det, og jeg har aldri laget det jaffal. Men joda, det var godt. Og det spiller vel ingen rolle om det er litt retro. Smaker like godt for det. 😉 Så koselig med ei sånn venninne. Høres ut som dere har det mye gøy sammen. Fin søndagskveld til deg.

      1. Jeg syntes jo denne retten er veldig god, og lager det fra tid til annen. For meg spiller det ingen rolle om det ikke er så mange som lager det nå i dag 😊 Jeg har ikke så mange venner/venninner, men de jeg har (deriblant Anne) setter jeg utrolig pris på. Ha en en fin mandag.

    3. Den matretten har jeg faktisk aldri hatt. Så koselig at dere er sammen på lørdager. Høres kjekt ut å starte med fargelegging igjen. Og du er jo så flink å tegne også! 🙂 Ønsker deg en fin kveld!

      1. Den er veldig god, og det beste er at den tar ikke lang tid å lage heller. Bestevenninnen min Anne og jeg har vanket sammen siden vi var 18 – 19 år, og har hatt mye moro sammen. For 6 år siden begynte vi møtes hos hverandre på lørdagene, og det er veldig koselig. Fargelegging er veldig gøy, selv om ingen av oss er så flinke som mange av de andre som driver med det. Vi koser oss med det, der vi sitter på hver vår side av kjøkkenbordet å skravler å er kreative. Ha en super mandag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg