Katteliv, fugleliv og andre ting som flyr omkring

Naturens brumlebass

Hei og god tirsdag!

Ute er det fortsatt grått, men det regner og blåser i alle fall ikke. Iflg yr.no så skal sola komme utover formiddagen, men vi får se 🤔 Temperaturen ligger +19C.

De siste årene har et måke par, vet ikke om det er de samme, fått unger som etter hvert har spasert rundt om blokkene. Hver gang noen beveger seg i nærheten av ungene, kommer foreldrene styrtende ovenfra og angriper. Det er ikke oss mennesker de bør passe ungene for, men i stedet katter og reven som har forsynt seg av det vandrende matfatet. Jeg er ikke glad i måker, men har allikevel vært redd for at årets unge skal bli mat også. Heldigvis har ikke det skjedd, og i går lettet den å fløy sammen med foreldrene sine 🥰

Humler er jeg derimot veldig begeistret for, og som jeg har fortalt om før så jakter jeg hvert år etter dem for å ta bilde. Dessverre må jeg slette de fleste, og det er ikke humlenes skyld men meg som skjelver på hånden så bildene blir utydelig. Bilde over her tok jeg i Botanisk hage her i Oslo i 2008 eller 2009. I år har jeg ikke vært der enda, men nå er det på tide å ta seg en tur.

Når jeg ryddet i går, fant jeg mitt gamle Sony kamera som tar veldig gode bilder. Det er så lite at det går i bukselommen, og skal få bli med meg på tur når ferien kommer.

Ettersom jeg ikke kom meg ut for å handle i går, må jeg bare ute en tur i dag. Jeg mangler både vanlig melk, mandel- og kokosmelk som jeg skal bruke til chiapudding + litt annet småtteri. Å så er det jo godt å komme seg ut en tur å se noe annet enn frk Pus 😊

På snakk om frk Pus, så kom hun nettopp løpende inn og kastet opp på stuegulvet. Var hun ferdig, å nei da, hun forflyttet se til labbetussteppe mitt å la igjen noe på to steder. Da var det bare ta fram skurebøtta… Heldigvis kom det mest på golvet. Hvorfor kan de ikke sitte på samme flekken og gjøre fra, i stedet for å fly fra sted til sted å spre det rundt… Beklager, håper du ikke er kresen 😉

Håper du får en fantastisk tirsdag 🥰

 

18 kommentarer
    1. Pusen din burde lære seg å kaste opp i ei bøtte, sånn at det blir mindre skurejobb for matmora 😀 Stilig bilde av brumlebassen på bildet øverst! 🙂

    2. Mye fine insekter som flyr nå. Veps er fine så de dreper jeg aldri. Vært så som så med søvn i det siste. Tror jeg vil ta meg en skogstur nå, mulig bading som et ærend. Må jo benytte tiden mellom alt regnet, så er det fortsatt juli. Så det er bare og pakke saker og komme seg til skogs. Ha en fin kveld.

      1. Jeg vet at veps er godt for noe i naturen, MEN jeg hater den og det er så gjensidig. Sikkert fint ute i skogen nå, spesielt som sola og varmen er tilbake igjen. Ha en fin torsdag.

      1. Tusen takk 🥰 Ja det skal være sikker og visst. Jeg skjelver alltid på hånden når jeg konsentrerer meg og da blir bilde dårlig, selv om humla sitter å venter 😉

      1. Tusen takk 🥰 På grunn av stoffskifteproblemer så kaster Vinja opp mer enn normalt, og det er ikke så gøy alltid. Greit når hun sikter seg inn på golvet, for det er lett å vaske over. Ha en fin torsdag, klem 🤗

    3. ja dette med katter og oppkast… de må liksom forflytte seg og dra det litt utover… Men godt det er slikt man får bort og ikke setter flekker – og særlig når det ikke treffer teppene 😀
      Her er det glimt av sol i dag og gradestokken… kanskje den går litt oppover i dag? Sol er det i allefall meldt så krysser fingre 🙂
      Lag deg en fin dag 🙂

      1. Tenk om pus kunne kaste opp i do, det hadde vært noe.. Der er det klumpesand og alt ville vært så mye enklere å fjerne 😉 Vi hadde grått vær i går, som gikk over til knallvær utover dagen. I dag er himmelen blå og vi får grader godt over +20 ser det ut som. Ha en fin torsdag, klem 🤗

    4. Flott bilde av humla!🥰 Det er ikke så lenge av gangen de sitter helt stille, så vanskelige å ta bilde av. Igår ble det en Oslo-tur igjen, og denne gangen med et par venninner. Vi fikk med oss både vaktskifte utenfor Slottet og en omvisning inni. I tillegg gikk vi masse, så kjenner jeg er litt sliten idag.😅 Ønsker deg en fin onsdag! 🤗

      1. Tusen takk 🤗 Nei, de sitter ikke lenge stille, og når fotografen somler eller skjerver på hendene blir det så som så med bilder 😉 Så koselig med Oslo tur med venninner. Lenge siden jeg har vært nede i sentrum nå, men skal til neste uke tror jeg. Bestisen spurte om jeg ville være med på historisk omvisning på Akershus Festning, noe som jeg sa ja til. Ha en fin torsdag, klem 🤗

        1. Tusen takk! 🙂 Det hørtes spennende ut, – må bli en tur dit en gang også. Lenge siden jeg har vært på Akershus Festning. 🙂

    5. Våre katter er heller ikke helt veloppdragne når de finner på å kaste opp inne. Av og til spiser de så fort at alt kommer opp igjen i samme farta. Glupske er de altså!
      Gleder meg til å se bilder fra den botaniske Hagen.🌸Den er sikkert på sitt vakreste nå. Nyt sommerdagen!☀️

      1. Ronja var av den typen som hadde veldig hastverk med å spise, og da kunne det komme opp like fort som hun fikk det inn. Vinja er mer av den sorten som tar en og en kule med tørrfór og spiser, men det kan gå unna med våtfóret. Vet ikke når vi drar til Botanisk Hage, men det blir nok ikke så lenge til. Vil tro at det er mange fine blomster der nå, så man må passe på. Ha en nydelig torsdag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg