En epleskrott har blitt til et stort tre 🍎

Heisann!

Ute er det litt grått i dag, og på morgenkvisten før jeg sto opp kom det også litt regn. Temperaturen nå ligger på +15,3C.

Her startet dagen ved 6 tiden, hvor jeg våknet opp til at Vinja kastet opp. Da var det bare å stå opp og tørke og vaske det bort. Jeg var så trøtt at jeg sovna igjen nesten før hode traff puten. Så for ca 30 minutter siden var hun i gang igjen… Da var det ikke bare en stor hårball som kom opp, men også en del gress. Like etter begynte hun å mase etter våtfóret sitt 😺.

På baksiden av blokken ned mot veien, har det vokst opp et stort epletre. Ingen har bevist plantet det, noen har bare kastet en epleskrott i forbifarten. Treet begynner å bli ganske gammelt, og hvert år produserer det mange epler. Er de gode? Nei, det er de ikke. Det er de sureste eplene jeg noen gang har smakt, og egner seg nok mer til mos eller i baking med en god dose sukker på. Vi hadde et tre til som var like stort, som sto nede ved stikkveien opp til blokkene. Dessverre så var det noen som ikke syntes at det hadde noen plass der, og saget det ned. Nå i høst skal det vist ryddes ordentlig opp i skråning hvor det gjenværende treet står, og da er jeg redd at det ryker også… Krysser fingre, tær og alt annet som krysses kan om at det får stå 🤞🏼.

Hvordan er det med meg og forkjølelsen? Helt ærlig så føler jeg meg faktisk i ganske god form i dag, og det kjennes ut som siste rest av feberen forsvant i løpet av natten.

Planer for denne freddan, vel i utgangspunktet ingen. For jeg visste ikke hvordan formen ville være, så jeg tar dagen helt som den kommer. Mulig jeg dumper ned i godstolen med strikketøyet, og hører litt på en bok hos Storytel 😉

Håper du får en fantastisk fredda 🥰

14 kommentarer
    1. Så fint det høres ut med en planfri fredag. Og så godt du føler deg bedre. Jeg bruker noe tid på å hoste, noe som kjennes.
      Håper med deg at epletreet får stå. Så spesielt at det bare begynte å vokse.
      Kjedelig å våkne til oppkast, baksida av å ha dyr…men slik er det og det er så mye som er koselig med å dele tid med en pus. <3
      Riktig fin fredag 🙂

      1. Det er helt normalt at katter kaster opp, men Vinja gjør nok litt ekstra på grunn av sykdommen hennes. Allikevel ser det ikke ut som om hun plages nevneverdig 😉 Hun er en ordentlig kosepus, og hver kveld når jeg legger meg hopper hun opp i senga og legger seg i armkroken min. Jeg pleier også å få en lei hoste etter en forkjølelse, men denne gangen ser det faktisk ut til at jeg slipper unna. Ja vi får håpe at epletreet får stå, for det er friskt og frodig. Kaster man en epleskrott ute i naturen, så blir det før eller siden et tre av den. Den planfrie dagen har plutselig blitt til en liten rydde dag i skapene mine, noe som ikke er så alt for slitsomt 😉 Ha en fortsatt fin fredda, klems 🤗

    2. Deilig med en dag uten planer da 😊 Kjempegodt at du føler deg bedre. Bare å lytte til kroppen ❤❤❤

      Nadina kaster også opp, men det er når hun spiser for fort. Abyssinere er fæle til å sluke maten, og noen sekunder senere kommer det opp som en pølse. De kan også kaste opp når de slikker seg. Da kommer det mye pelsrester.

      Koselig med epletre da.

      Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ingen planer i dag ble til at jeg ryddet litt rundt i skapene på soverommet mitt. Hadde mistet helt oversikten 🙈
        Vinja røyter veldig om dagen, og hun spiser jo pelsen sin når hun pusser seg. Så er det rett ut på balkongen å spise gress, og da går det ikke lang tid innen hun kaster opp. I tillegg så gjør også sykdommen hennes til at hun kaster opp litt mer enn normalt. Hadde jeg likt eplemos eller eplesaft hadde jeg tatt jobben med å høste epletreet, men gjør ikke det så trosten får heller ta dem. Klems 🤗

      1. Ja vi får håpe at det får lov til å stå, men man vet aldri hva styret har bestemt seg for. Kan være de vil skjære alt ned, noe som ville være veldig synd. Kanskje jeg skal ta en prat med styrelederen og komme med forslag om at det får fortsatt stå 🤔

    3. Vi har også et epletre som er sådd av frø, og det er nok like surt. Likevel er det det som er best i eplekake og til eplemos, – blir så friskt og godt! Håper treet får stå! Godt å høre at formen er bedre! 🤗

      1. Jeg skal snakke med styreleder om treet, så kanskje vi får beholde det 😊 Om jeg skulle plukke inn noen epler så blir det i så fall til en eplekake, for mos er jeg ikke så glad i. Formen er tilbake til normalen igjen heldigvis 😊

    4. Hihi, så gøy at det har blitt et stort epletre av skrotten! Jeg tenker at det er et perfekt epleslang-tre…. og så får “tyvene” litt vondt i magen av de sure eplene – helt sånn det skal være lissom! God klem <3

    5. vi har et tre vi også ,det ble plantet en eplestein som ble til et lite tre som igjen ble plantet ut ,treet er vakkert når det står i blomst og den blomstrer rikelig ,men eplene er tørre og smakløse ,så det er bare til pynt ,sikkert det samme det som er hos dere

      1. Treet vårt er også nydelig om våren med mange blomster. Eplene er ikke så saftige, men surere enn en sitron. Jeg tenkte å plante noen steiner selv, og se om det blir noe av dem. Klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg