Se min kjole….

Jeg husker hvor stas det var når julaften kom, og jeg kunne ta fram den nye kjolen som var blitt sydd til meg det året. Akkurat hvem som sydde den er jeg litt usikker på, enten var det mamma eller så var det pappas søster. Begge to var flinke til å sy, og laget mange fine plagg.

Denne lyseblå kjolen var jeg veldig begeistret for, ettersom stoffet glitret så fint når lyset falt på den. Hvor gammel er jeg? Tror jeg må være en plass mellom 8 – 9 år, og bilde er tatt enten på julaften eller første juledag, min bursdag for jeg ville jo være like fin da.

Å det var på den tiden hvor vi alltid kjøpte et lite juletre å satte på det vi kalte røkebordet. Det tok mange år innen vi gikk til det skrittet å kjøpe et tre som gikk fra gulv til tak ;o))
 

#minner #barndom #juleminner #kjole #blogg

14 kommentarer
    1. SÃ¥ fin du var! Alle disse minnene… I Ã¥r sÃ¥ har det virkelig fÃ¥tt meg til Ã¥ tenke tilbake pÃ¥ min egen barndom, nÃ¥r andre skriver om hvor viktig det er Ã¥ skape minner og tradisjoner for barna sine. Det er det virkelig! De følger deg livet ut…!

    2. Gode minner og fin kjole. Minner meg på at jeg må fikse ny dress til jul, håper på salg så jeg må snuse litt rundt. Juleminner er mangt, på barneskolen satte hver klasse opp et teaterstykke som ble fremført på juleavslutningen. Husker at jeg var Josef, Gry var Maria og at Rune og Trond var eselet. Stor stas ble sikkert tatt mange bilder som jeg gjerne skulle sett i dag. Hjemme var det tradisjon at mine besteforeldre tok med seg alle 5 barnebarna på kafe før jul. Der fikk vi penger, dvs antall kroner etter hvor gamle i var + 1 krone til. Så var min bror 12 år så vanket det 13 kr til han, jeg var da 9 år og fikk 10 kroner. Ha en fin dag.

    3. Så FIIIN kjole 🙂 Jeg hadde noen ball-kjole-liknende jeg også. For jeg gikk på Røtvolds danseskole noen år 😀 Små barn som lærte å danse vals, samba og annet rart. Synes det var litt flaut også husker jeg. Men kjolene, de var fine 🙂

    4. #bikerpus: Tusen takk ;o)) Jeg elsker å sitte å tenke tilbake på hyggelige ting som har skjedd fra barndommen. Var jo så heldig å bli adoptert til verdens snilleste foreldre, som ga meg en fantastisk barndom. De er begge borte, og jeg savner dem veldig å da er minnene desto viktigere <3

      Jeg har jo blitt kjent med min biologiske familie, og fått god kontakt med begge sider (både mor og far) men det er ikke helt det samme.

    5. Helge: Tusen takk ;o)) Så hyggelig minne om besteforeldrene, som tok dere med ut på kafe <3 Jeg har fortrengt mye av de fire første skoleårene, mest for at vi hadde en frøken som stemplet meg som idiot. Jeg er dyslektiker, men det var ikke et ord eller en diagnose hun kunne forholde seg til. Allikevel husker jeg at vi hadde noen små forestillinger til jul, og noen av oss sang noen julesanger.

      Det ser ut til å bli en solrikt dag ute, håper din dag blir like fin.

    6. Toini: Tusen takk ;o)) Dette var pÃ¥ en tid da jeg elsket Ã¥ pynte meg, noe jeg ikke er sÃ¥ opptatt av i dag. Jeg syntes det er koselig Ã¥ sitte Ã¥ tenke pÃ¥ det som har vært, og nÃ¥r jeg drar fram gamle fotoalbum… ja da strømmer minnene pÃ¥. Ha en strÃ¥lende fin søndag ;o))

    7. frodith: Tuuusen takk ;o)) På den tiden syntes jeg det var veldig morsomt å pynte meg, og det var jo vanlig at vi gjorde. Til jul, bursdagselskap og skulle vi i teater. Jeg gikk aldri på danseskole, men hadde et par venninner som gjorde det. De lærte gjerne bort de nye trinnene de hadde lært seg ;o))

    8. Så fin kjole 🙂 Jeg skjønner godt at du var stolt av den. Med det fine stoffet. Gode barndomsminner er det godt å ha. Det har jeg også 🙂
      Ha en fortsatt fin søndag.

    9. Mona Iren: Tusen takk ;o)) Jeg har fortsatt kjolen hengende i en klespose på loftet. Har ikke lyst til å kvitte meg med den, for jeg syntes fortsatt at den fin. Koselig å ta fram å kikke på når jeg er på loftet ;o))

      Ha en super søndag ;o))

      1. Første gang jeg svarer pÃ¥ en kommentar, hÃ¥per det gÃ¥r bra….

        Jeg er glad i å hente fra gamle minner, og dele dem. Dette var et sånt koselig minne, og jeg var virkelig glad i den kjolen. Den henger fortsatt på loftet, for jeg har ikke hatt hjerte til å kaste eller gi den bort.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg