Hvorfor så alvorlig

Når man blar igjennom gamle fotoalbum finner man mange gamle skatter, som man hadde glemt var der. Noen av dem lokker fram minner, både gode og vonde, og det kan mange ganger være vanskelig å kjenne på dem igjen.

Går man veldig langt tilbake, så er menneskene på bildene ofte veldig alvorlige og det er noe høytidelig over dem. Nå er ikke bildene jeg har lagt ved her så gamle, med det er noe alvorlig over dem allikevel.

Her sitter jeg på kjøkkenbenken hos mormor, og jeg er veldig alvorlig… Det er ikke lik meg i det hele tatt, for jeg pleier stort sett å smile eller le på de fleste bilder. Kanskje det har noe med hvor jeg er som er årsaken!!!!

Her har vi fått fint besøk fra Minnesota, USA, og det var ikke noe som skjedde hver dag nei. Fra venstre: Mormor, pappa, mormors kusine Anna fra USA, og så jeg foran da.

Jeg har aldri lagt merke til blikket til mormor før nå, hvor jeg scannet bildet og så nøyere på det. Det kan jo sies nå, for ingen av de “voksne” på bildet lever lenger, at mormor ikke var så begeistret for meg. Jeg var nemlig ikke mamma og pappa sin “ekte” datter, bare adoptert. Hun var ingen kjærlig mormor og jeg merket det fra jeg var et lite barn. Det var vel derfor jeg aldri hadde lyst til å dra på besøk dit!  Husker jeg var missunnelig på vennene som hadde en bestemor, som tok dem på fanget, og/eller satt å leste for dem, eller gjorde noe annet spennende.

#alvorlig #høytidelig #familie #mangel #familiebesøk #amerikabesøk #uønsket #adoptert #ekte #mormor #pappa #

8 kommentarer
    1. Det med å ta bilder var liksom litt VIKTIG før i tida… så de måtte vel se litt skikkelige ut 😀 Nå smiler man på alle bilder, og så er det et nytt bilde tilgjengelig rett etterpå.. Annerledes før 🙂

    2. frodith: Jeg husker at mamma fortalte meg at da mormor var ung, og var i Oslo med en venninne, så bestemte de å gå til fotografen. Da fikk de låne fint tøy der, for at bilde skulle bli ekstra staselig. Da måtte de jo også stå i stram giv akt :o)) Godt at det ikke er sånn nå!

    3. Uff..ja, det tar frem minner..og jeg ser det blikket ja..uff..ikke noe kjærlig over det..:-/ Det var ikke så mye fotografering før..nå må man jo være parat for foto hele tiden..og venner seg til det..hihih. Så søt du var!

    4. Jeg skjønner hva du mener, ser jeg på bilder som oldemor og oldefar var med på, er de veldig stive. Oldemor smiler vel litt, men det er ikke ofte oldefar dro på smilebåndet :-p
      Så trist at hun ikke tok deg inn under vingene 🙁 Mange av de beste minnene mine fra barndommen er med mormor.
      Håper du har en fin kveld 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei mormor var dessverre ingen kjærlig dame, heller ikke mot sine tre døtre. Før hadde ikke alle kamera som vi har nå, og derfor ble det vel litt mer høytidelig når man først tok et.

    6. Den Rutete Skjorta: Det var jo ikke vær dag de tok bilder, de som levet for en stund siden. Derfor gjorde de seg ekstra flid
      med å se fine ut, og veldig stramme. Det er leit at mormor var så kald, men hvis det skal være noen trøst så var hun ikke kjærlig mot døtrene sine heller.

    7. Siv Svanem: For mormor var nok blodsbånd viktig, så hun sa vel ved et tilfelle (har det blitt meg fortalt) at hvis man ikke kunne få noen selv var det ikke vits å skaffe noen på annet vis.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg