To timer med Dag Hammarskjöld

Heisann!

I dag har regnet bøtta ned fra jeg sto opp, og gjør det fortsatt. Er jeg lei meg for det? Nei på ingen måte for det tar med seg mer av snøen utenfor. Temperaturen ligger på +5C.

Det blir lite blogging på meg om dagen, og årsaken er at allergien min har begynt å plage meg. Det resulterer i at jeg er trøtt og bare vil sove når jeg først kommer hjem. I dag er det heldigvis mye bedre, og formen er ganske bra nå som kvelden har kommet til tross for at jeg har vært på farten det meste av dagen.

Tidligere denne uken fikk Bestisen og jeg gratis billetter til førpremieren av filmen “Hammarskjöld” i dag i Lørenskog Hus. Filmen handler om FN’s andre Generalsekretær Dag Hammarskjöld siste tid. Vi følger ham da han forsøker å løse konfliktene i Kongo på starten av 60-tallet. Noe han dessverre ikke lyktes med, da han omkom når flyet han var passasjer i ble skutt ned på vei til et møte med lederen for Katangarebellene. Som var blitt valgt til president for utbryterregjeringen, Moïse Tshombe.

Flyulykken ble i mange år betegnet som en ulykke, men i 2017 kom nye opplysninger som stadfestet at et annet fly var involvert. Et fly som avfyrte skudd mot passasjerflyet som fikk det til å styrte.

I rollen som Dag Hammarskjöld finner min store helt på filmlerretet, Mikael Persbrandt. Han spiller så bra i denne filmen, og jeg mener at dette er det beste han har gjort.

Før filmen var det et kort foredrag om FN’s historie med Kjetil Nordahl fra FN-Sambandet.

Dag Hammarskjöld

Over Dag Hammarskjöld
født 29. juli 1905 i Sverige, død 18. september 1961 i Ndole

Etter filmen dro Bestisen og jeg å handlet. Først en snartur innom EuroPris, før vi dro til Kiwi og handlet inn til helgen.

Nå skal jeg nyte resten av fredagskvelden foran tv-skjermen. Først er det “Muren” på SVT1, og så får vi se hvor fjernkontrollen fører meg.

Håper du har hatt en fin fredda 🥰

4 kommentarer
    1. Her har det kommet litt snø, og er visst meldt mer imorgen. Håper den forsvinner fort igjen! Interessant å lese om Dag Hammarskjöld! Jeg har ikke hørt så mye om han, men nå vet jeg mer. 👍 Kiwi er en veldig grei butikk å handle i! En fortsatt fin kveld ønskes deg! 🤗

      1. I dag kom snøen til Oslo, og det laver ned og føyker rundt hushjørnene. Enn så lenge er det bart i gatene, og da er det i grunnen greit. Glemte noe i butikken i går, så jeg må en snartur ut litt senere. Jeg hadde hørt en del om Dag Hammarskjöld tidligere, men det var mye jeg ikke visste. Filmen er helt klart verdt å se, selv om den til tider er veldig tøff og litt dyster. Ha en fortsatt fin lørdag, klem 🤗🤗

      1. Ja, en veldig interessant og fin film, som jeg varmt kan anbefale 😊
        Nå laver snøen ned utenfor her, og allergi plagene er lagt under is og snø. De er i stedet byttet ut med feber og sår hals 🙈 Håper du får en fin lørdag 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg