Stille før kirkeklokkene ringer…

Kveldsstemning med turmix i bollen

Hei og god morgen!

Ute er det fortsatt morgentåke og grått her oppe på de stormfulle høyder.  Får ikke klage for vi har hatt to fine høstdager med sol og gode temperaturer. Temperaturen nå på morgenen ligger på +7,8C. 

Våknet første gangen i dag kl 7, men syntes det var litt tidlig å stå opp så jeg lokket fram Jon Blund igjen å sov fram en time. Da var det slutt. Vinja lå inntil halsen min og begynte male høyt da hun merket at jeg var våken. Vi lå litt å koste og hun fikk rufset pelsen sin en stund innen det var på tide å stå opp.

Nå sitter jeg i stua med den første kaffekoppen med tent lys på bordet og nyter søndags morgenen, og enn så lenge er det helt stille i blokka. Det pleier å være det helt fram til kirkeklokkene begynner å ringe ved 10 tiden, etter det våkner det til liv i alle leilighetene. Ikke så lett å sove når de største klokkene ringer, ettersom kirken ligger bare et steinkast fra blokkene 😉

Ute på balkongen har jeg 4 lykter som jeg bruker å tenne lys i på denne tiden av året. I den ene lykten har jeg et batteridrevet utelys, som jeg ikke har tent siden i fjor vinter. Jeg kjøpte det til jul i fjor, og har ikke skiftet batteri siden. Tenkte at jeg måtte skifte batteri nå, men nei da det fungerte som det skulle og har lyste helt til nå nettopp når jeg var ute å slo av bryteren. Jeg kjøpte to av disse utelysene, og tanken var at jeg skulle ha det ene på gravlund. Det droppet jeg ettersom noen ved flere anledninger har stjålet lysene jeg har satt i lyktene ved graven.

I går var det en litt sløv dag her i Casa Fres og Knurr, og jeg gjorde ikke så veldig mye på formiddagen. Til slutt skiftet jeg gir og gikk en runde med saksen og klippet av visne blader på plantene mine og vannet de som trengte det. Etter det gikk jeg løs på kjøleskapet og rensket ut ting som hadde gått ut på dato, og som definitivt ikke kunne brukes etter utløpsdato. Det skal sies at jeg har blitt flinkere til å ikke kaste matvarer med en gang når de går over dato, noe jeg var ganske rask til tidligere.

Hva skjer i dag? Vel, jeg har tenkt til å rekke opp armen på Crush genseren min. For når jeg skulle begynne på den, fant jeg bare en rundpinne i no 6. Det var for få masker til å strikke rundt, så jeg begynte å strikke frem og tilbake, og det syntes jeg ble for dumt. I dag morges fant jeg en uåpnet pakke med 5 pinner i rett størrelse. De er litt i lengste laget, men det får ikke hjelpe.

I følge mønsteret skal bolen deles under armene, og så skal for- og bakstykket strikkes hver for seg. Så skal man plukke opp masker og strikke armene ovenfra og ned. Jeg har bestemt at jeg heller vil strikke raglan felling i stedet, da jeg syntes det blir finere. Derfor har jeg måtte skrive om litt på mønsteret til armene.

Å der kom Vinja spankulerende å ser på meg med DET blikket, for i følge henne er klokken nå snart 11 og det betyr våtfór i koppen. Hun må vente en time til, ellers blir det bare mas senere i dag…

Håper at din søndag blir fin 🥰

 

13 kommentarer
    1. Her er det nydelig solskinn, – hÃ¥per tÃ¥ken har mÃ¥ttet vike for solen hos deg ogsÃ¥! Jeg har noen batterilys med timer, – noen ute og noen inne. Koselig med lys i mørket og kjekt med batteridrevet! Jeg er ikke noe god pÃ¥ Ã¥ huske pÃ¥ Ã¥ tenne lys, sÃ¥ da er det greit med slike. Ja, det er best Ã¥ strikke rundt pÃ¥ bÃ¥de bolen og ermene, – slipper bÃ¥de montering og strikking av vrange masker. Raglanfelling er bÃ¥de pent og enklest, og noe jeg ogsÃ¥ foretrekker. Gleder meg til Ã¥ se genseren din ferdig. 🙂 Ønsker deg en fin søndag! 😀

      1. Himmelen er fortsatt grå her i Oslo, og det ser ikke ut til at sola vil komme i dag. Jeg har opptil flere batteridrevne lys her inne, men for å spare litt på strømmen har jeg brukt t-lys og kubbelys som øker gradene et par hakk. Jeg har strikket et par gensere uten raglanfelling, men syntes det har vært både kronglete og ikke så fint, så nå blir det med. Bilde av genseren kommer etter hvert, og jeg gleder meg virkelig til den blir ferdig. Min første genser på over 20 år 😉 Ha en fortsatt fin søndag 🤗

    2. Har alt vært en tur i skogen og besøkt Hellashytta. Der ble det vaffel og kakao. Det er 2 km hver vei og jeg møtte noen folk på vei hjem. I går var jeg veldig flink og vaska stua veldig grundig. Tømte bokhylla, løfta den bort og vaska den + sopte, støvsugde og vaska gulv. Sjelden jeg er så nøye. Men det ble pent. Hadde en kaffeavtale i Hokksund i går men han kom jo 2 timer før avtalt tid så det gikk ikke da. Hadde tenkt en lang skogstur om kvelden, men det ble til at jeg tok en tur på kiwi. Kjøpte en boka cola og pakke sjokoladekjeks og gikk til en benk like ovenfor kiwi. Det er ikke alltid det blir slik man tenker. Men nå skal jeg sykle en tur, mulig det blir via en kafe på vei hjem. Ha en fin dag.

      1. Sikkert fint i skogen i dag også, selv om ikke sola er framme. Vaffel og kakao er jo godt når det er litt kjølig ute. Jeg skulle ha vasket badet mitt, og med det mener jeg litt mer enn vanlig, men har ikke orket å sette i gang med det enda. Jeg har ikke tenkt meg ut i dag, bare kose meg inne med strikketøy og noe varmt i koppen. Ha en fortsatt fin søndag.

    3. Det er koselig å tenne lys nå i mørketiden, også batteridrevne lys 🙂 Du strikker og du strikker, og ok, så skal jeg gå og ta et runder på pleddet mitt nå 😀

      1. Ja når det er mørkt ute er det koselig å lage stemning inne med tente lys, både levende og med batteri 😊 Det blir en del strikking for å få ferdig genseren, min første på godt over 20 år. Lykke til med pleddet ditt 🤗

    4. Deilig å kose seg på morgenen med stillhet og la ting ta litt tid. Deilig..
      Gleder meg til å se genseren, så fint garn. Tittet på det garnet på Europris i går, så digre nøster? De må være drøye.

      Klem..

      1. Det finnes ikke noe bedre å starte dagen enn en stille morgen med kaffekoppen. Ikke alltid jeg har anledning til det, men når jeg kan nyter jeg det. Jeg brukte nesten ett nøste på bolen opp til armene, og nå er jeg også snart ferdig med første armen å har en del igjen på det nøstet. Litt usikker på om jeg skal fortsette på samme nøstet, kommer litt ann på fargene. Hadde vært fint om armene hadde sånn noenlunde samme farger oppover. Klems 🤗

    5. Det er koselig å tenne lys nå i novembermørket.🤗 Flott heklet duk du har på bordet der.🧶
      Gleder meg til å se genseren din. Den blir nok kjempefin!🌟🧶

      1. Tusen takk, duken heklet jeg ferdig til jeg skulle høstpynte stua 🥰 Nå som mørket kommer så tidlig er det veldig koselig og lunt å tenne lys inne. Genseren vokser, og jeg er nesten ferdig med første armen nå. Begynte på den på formiddagen i går, og nå er det bare noen få cm igjen. Jeg har ikke strikket genser på over 20 år så dette blir veldig spennende. Ha en fortsatt fin mandag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg