Nye planter fra IKEA

Heisann!

Som jeg fortalte om i går, så var jeg på IKEA sammen med Bestisen og kusinen hennes. Å da klarte jeg jo ikke å komme meg fram til kassa uten å ta med meg noen nye planter til heimen. Etter at jeg tok bilde av de nye plantene i går tok jeg å pottet dem om, og det var jammen på høy tid. Alle sammen hadde så kraftige røtter at jeg fikk dem nesten ikke av pottene de kom i. Under her kan du se hvilke planter jeg kjøpte:

Clusia Rosea

Denne Clusiaen er en ny plante for meg. Jeg har hatt lyst en lenge, men det har ikke blitt til at jeg har kjøpt en. Jeg vet ikke så mye om stell av den, så det må jeg lese meg opp på.

Strelitzia Reginae

Jeg hadde en Strelitzia allerede som står i kjøkkenvinduet mitt,  men den har hvite striper på bladene sine. Den gråter innimellom har jeg lagt merke til. Om den nye også gjør det blir spennende å se.

Monstera Deliciosa

Jeg har hadde en Monstera for noen år siden, men den klarte jeg å ta livet av. Det skal ikke skje denne gangen, så jeg skal lese meg opp på stell av den sånn at jeg gjør alt riktig. Den jeg hadde tidligere var litt annerledes enn denne jeg kjøpte nå.

Dracaena Lucky Bamboo

Sånne Bambus stilker har jeg også hatt tidligere, men det begynner å bli noen år siden nå. Har hatt lyst til å kjøpe det igjen, og nå endelig har jeg fått gjort det. Forrige gang kom de aldri lenger enn til å stå i vann. Denne gangen har jeg lyst til å plante de etter hvert.

Det var en del planter som ikke var så fine lenger, så jeg tok rett og slett å kastet dem. Har forsøkt å holde liv i dem lenge, men det har dessverre gått den gærne veien. Så var det også noen som trengte å komme over i større potter, så i mens jeg hadde jord framme ordnet jeg det også.

Dette lille treet kjøpte jeg på Plantasjen for flere år siden som en miniplante. Den har vokst seg til ganske bra, men jeg husker ikke i farten hva den heter. Stakkar’n sto i alt for liten potte, så den trengte virkelig å bli pottet om.

Dette er julestjernen jeg fikk i en oppsats før jul i fjor, og den har stått i formen den kom i helt til nå. Ettersom den er så frisk og fin og vokser hele tiden, syntes jeg den fortjente å komme over i ny potte. Det skal bli spennende å se hvor stor den kan bli. For noen år siden klarte jeg også å få til en julestjerne, og den ble etter hvert til en stor busk. Krysser fingrene for at det skjer her også.

Denne raringen her sto i samme oppsats som julestjernen, men jeg har ikke peiling på hva slags plante det er. Jeg har søkt på nettet, og har til og med tatt bilde av den og spurt på flere hagesentre uten at de har kunnet gi meg noe svar. Den er også frisk og fin, og kommer stadig med nye blader, så den skal også få leve vider i egen potte.

Når det gjelder Pidestallen jeg kjøpte på IKEA, så skal de få den tilbake igjen. For den er helt umulig å montere sammen, men ikke for at jeg er helt idiot. Nei, det er en konstruksjonsfeil på bena. Hullene som skal holde skruene fast er laget for store, og når det ikke skal være en mutter som holder skruen på plass er løpet kjørt. Har de glemt å legge det ved? Nei, for Bestisen kjøpte samme pidestall, og det var heller ikke muttere der heller. Hennes derimot lot seg fint monteres sammen, bare for å ha sagt det 😉

Når jeg var ferdig med planting og kasting av gamle planter, lå det 4 store poser med søppel i entréen som jeg ikke orket å gå ut med før på morningen i dag. De lå rett ved en krakk som Vinja pleier å gå under og noen ganger også ligger under, og hun var ikke fornøyd. For det var noe der som ikke pleide å være der, og sånt liker ikke Dronningen av Casa Fres og Knurr 😾

17 kommentarer
    1. Kjempeflotte planter du har fått tak i.<3 Ikea har mye fint på den fronten ja. Du vil sikkert få mye glede av de plantene.
      Kos deg.<3

      1. Tusen takk 😊 Ja de har veldig mange fine planter, og jeg har vært heldig med de aller fleste jeg har kjøpt der. Har akkurat lest meg opp på stell av dem, så dette skal nok gå bra 😊 Ha en fortsatt fin søndag.

    2. Så fine planter! 🤩 Flink du som har fått julestjerna til å overleve, for den kan være litt vanskelig. Jeg har en Strelitzia, og den måtte også pottes om, – har veldig kraftige røtter! Helt klart en feil på pidestallen du kjøpte, så den er bare å levere inn. Ha en fortsatt fin søndag! 🤗

      1. Tusen takk 🥰 Veldig fornøyd med alle plantene jeg kjøpte og det klør i fingrene etter flere. Nei, julestjerne er ikke alltid like enkel å få til, og jeg har kun klart det en gang tidligere. Skulle ha levert tilbake pidestallen i dag, men har utsatt det til litt senere i uken. Ha en fortsatt fin mandag 🤗

    3. Så koselig med planter og du har jo grønne fingre så det holder! Det er litt rart at når man kjøper planter så er de nesten alltid klar for å pottes om, ikke rart alle plantene mine døde før. Ha en super kveld og kos deg med alt det nyinnkjøpte <3

      1. Jeg vet nå ikke om jeg har grønne fingre, men jeg prøver… De er litt sånn mintgrønne, hihi 😉. Jeg tror de som odler plantene bruker små potter, og så potter jo ikke hagesenteret over. Gjør man det ikke selv, så ender man ofte opp med en syk plante eller en som dør. Tips hvis du kjøper miniplanter på Plantasjen, og skal potte de om. Sjekke alltid om det sitter en plastpotte inne i jordklumpen, for er det det må den fjernes før man potter om. Ha en nydelig mandag, klems 🤗

    4. Så fine grønne planter du har investert i 🙂
      Nei det er klart at det ikke må ligge noe under akkurat DEN krakken! GOd mandag til deg 🙂

    5. Når vi kommer hjem fra ferie, skal jeg sannelig kaste de skrantne plantene våre også, og det er stort sett alle. Så får vi heller kjøpe nye. Ser jo hvor flotte dine er. 🤗😊😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg