Juletrepynt jeg er glad i

Når jeg pynter til jul, så setter jeg fram både gammel og nyere julepynt. Den gamle pynten er den som mine foreldre hadde før jeg kom, og den nyere er den jeg selv har kjøpt.

PÃ¥ bildene under her er noe av den julepyntrepynten jeg er mest glad i, og som har betydning for meg.

Denne er kjøpt hos Harrods i London, og er nummerert.

Dette er en juleklokke som mamma og pappa kjøpte da de kjøpte sin aller første leilighet, på 50 tallet.

Nok en kule fra Harrods som er nummerert.

Denne engelen fikk mamma da hun var 1 år gammel, og det var i 1922 noe som betyr at den 96 år gammel nå. Den har alltid plass øverst i juletreet, mot der jeg sitter sånn at jeg ser den 💖

Disse piperenser-nissene var vanlige på 50 og 60 tallet, og jeg husker at vi hadde mange av dem. De ble satt opp i juletreet, men også i dekorasjoner som mamma laget selv.

Denne har også hengt på juletreet fra jeg var barn, og den må også opp i treet hvert år.

Ellers er det mye juletrepynt som har blitt pensjonert, ettersom de har blitt litt slitne. Har ikke hjerte til å kaste dem, så de blir pakket omhyggelig inn i papir å lagt ned i en eske.

Har du ny og gammel juletrepynt?

#jul #juletrepynt #tradisjon #nytt #gammelt #stemning #blogg

6 kommentarer
    1. SÃ¥ flott juletrepynt, – flink du har vært til Ã¥ ta vare pÃ¥ det. Jeg har noe gammelt etter bÃ¥de besteforeldre og foreldre, og noe nytt. Den gamle juletrepynten er jo veldig skjør, sÃ¥ noe er dessverre knust.

      1. Den gamle julepynten er forbundet med fine minner, så den liker jeg å henge opp. Veldig mye av den gamle pynten er pensjonert, fordi den er skjør å jeg vil ikke at den skal gå i stykker noe mer. Jeg må jo si at den gamle skjøre juletrepynten er den fineste, for den har jo de gamle fargene ;o))

    2. Utrolig vakkert og mye nostalgi der. Har vel noe som jeg har fÃ¥tt av min mor men har egentlig ikke sÃ¥ mye julepynt. Men de der var pene. Noen motiv kan minne om motiver fra gamle julekort. Tenkte nesten med det samme pÃ¥ pÃ¥skemotiv der noen har som hobby og male pÃ¥ egga til pÃ¥ske og bruke de som pynt. Mye trafikk i dag og jeg har handla litt i dag. Men kun litt melk og fluor skyllemiddel. Handler litt stort i morgen men ikke for meget – man skal leve etter jul ogsÃ¥. Men jeg vaska stua grundig i dag, pussa skoene og ser frem til og bruke min nye dress i morgen. MÃ¥ finne slips, har prøvd ut noen og ikke hadde jeg glemt slipsknuten heller. God jul.

      1. Jeg liker å pynte med både den nye og den gamle julepynten. Når jeg snakker om den nye så er den ikke som disse moderne, men like den gamle pynten jeg fra før. Har ikke vært utenfor døra i dag, men i morgen må jeg en snartur innom butikken og så skal jeg på gravlund å tenne lys for foreldrene mine, før jeg begynner med julemiddagen. Ønsker deg en riktig God Jul.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg