Jeg fikk helt hetta….

Skrekk og gru….!

Jeg husker hvor gammel jeg var, men tipper det var når jeg var rundt 10 år gammel, samme året som jeg fylte 11 år. Mamma ryddet i skuffene sine på soverommet, og tok ut en pose. Oppi den var det et belte med to stropper som hang ned med noen festekroker, sammen med 3 – 4 bind. Jeg visste jo hva mensen var og at når den tiden kom at jeg var nødt til å bruke bind. Tampong hadde jeg ikke hørt om enda da.

Belte så omtrent sånn ut, bare litt mer gammeldags. Bindene var også veldig gammeldagse, ikke at jeg forsto det akkurat da. Jeg fikk helt hetta når jeg så de greiene der, og trodde jo at jeg måtte gå rundt med belte når det ble min tur. Mamma beroliget meg og fortalte at det skulle jeg slippe, for det hadde kommet mer moderne bind. Jeg husker hvor lettet jeg ble, for det der syntes jeg ikke så mye behagelig ut. Mamma fortalte at hun strikket bind da hun fikk mensen, som ble fylt med et eller som annet som jeg ikke husker, og disse måtte hun vaske. Også den gangen, som var rundt på begynnelsen av 1930 tallet, måtte hun bruke et sånt belte for å holde bindene på plass.

Det året jeg fylte 12 år var det min tur, og jo da det var heldigvis skjedd en utvikling for bindene var mer moderne. Problemet var jo bare at de satt jo ikke akkurat på plass hele tiden, og man måtte virkelig passe på så de ikke sklei… Heldigvis så skjedde det noe på den fronten hele tiden, og det kom etter hvert bind med tape satt fast så man slapp å bekymre seg. Av grunner jeg ikke skal gå inn på her kunne jeg ikke bruke tampong/OB. Vi kan vel være glad for at vi ikke har behøvd å strikke bind, og vaske dem etterpå….

Fortalte din mor om hvordan det hadde vært å ha mensen da hun var ung, og da tenker jeg på de av dere som har mødre som nå er i slutten av 70 årene og oppover?  

 

 

10 kommentarer
    1. Huff ja 🙈
      Første bind jeg hadde var noen tykke SABA 😅
      Mamma sa bare at hun håpet jeg ikke fikk samme smerter som hun hadde…..
      Jeg tror jeg fikk dobbelt opp!
      Sånn var det 😅

      1. Ja det stemmer, Saba selfsit het de men de satt ikke så godt. Jeg hadde også mye og store smerter hver gang, og måtte mange ganger ligge å slappe av inntil det ga seg.

    2. Ja, det var tider det… Tykke SABA. Æsj. Nå hopper mange unge like godt over mensen, har prevensjonsmidler som gjør at de slipper å blø. Er usikker på hvor sunt det er…

      1. Jeg kan ikke si at jeg ser tilbake på den tusen med glede. De store klumpete Saba bindene… Nei, det kan da ikke være sunt for kroppen å stoppe mensen på den måten. Selv om den ikke er noe hyggelig å ha, så er den bra for kroppen.

    3. Hihi, husker de første bindene….. SABA….. jeg var bare 10,5 år….! Tror ikke mamma fortalte om åssen det hadde vært da ho fikk mensen, men husker ho forklarte meg alt! 🙂 jammen godt en slipper den strikkinga og vaskinga….

      1. De var ikke akkurat behagelig de store klumpete Saba bindene, men bedre enn det våre mødre måtte bruke. Jeg hadde en tante (pappas søster), som mente at det var greit å fortelle om mensen og barnefødsler tidlig. Så hun fortalte meg om alt det når jeg var 7-8 år tror jeg. Tror mamma syntes det var litt tidlig 😉

    4. Uff ja, jammen godt det har skjedd forandringer. I tillegg til å måtte vaske de, kunne du umulig ha vært like tette som idag. Husker godt de tykke Saba såkalt “self-sit”. Nå er det jo en helt annen verden, heldigvis.

      1. Jeg syntes jo de første Saba bindene jeg måtte bruke var store og passet dårlig. At de het self-sit, var bare i navnet for de satt jammen ikke godt. Jeg husker ikke hva mamma sa, men kan aldri tenke meg at de bindene hun brukte i starten var sikre. Går ut fra at hun måtte skifte oftere enn vi måtte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg