I dag er det min dag

Hvorfor er det min dag i dag, JO for det er min NAVNEDAG. Her i Norge har Vera og Veronica navnedag 4. februar, datoen varier fra land til land. Det å feire navnedagen, er vel ikke noe som er utbredt her i landet. I Sverige derimot blir dagen feiret med både gaver og kake.

Jeg skal ikke feire navnedagen min med kaker eller andre utskeielser, men det er jo greit å nevne at det faktisk er MIN DAG i dag ;o))


Navnet Vera har flere mulig opprinnelser. For det første stammer navnet fra det latinske ordet verus, som betyr «ekte». Det er også en kortforma av navnet Veronika. Vera er også et albansk navn, dannet av det albanske ordet verë, «sommer». Sist men ikke minst har det også russisk opphav hvor ordet verja betyr «tro».

Feirer du navnedagen din?

#navnedag #navn #opprinnelse #vera #feire #blogg

14 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen , fint navn..eldste søsteren min heter Vera og datteren hennes heter Veronika.. Jeg feirer ikke navnedagen min :)) Kos deg med dagen videre <3

    2. Navndag er en stor greie i Sverige men blir aldri det samme her i landet. Feirer ikke det der men navnet mitt betyr den hellige tror jeg. Når jeg har navndag aner jeg ikke men tror det er tidlig høst. Ha en fin kveld.

      1. Det kan nok bli mer aktuelt å feire navnedag, i de tilfeller folk velger å ha navnefest i stedet for dåp. Jeg var ute i dag og handlet i ettermiddag, og ble fristet til en berlinerbolle.
        Det får bli min feiring ????

    3. Gratulerer med navnedagen! Vera er et fint navn, Рjeg vet om et par stykker som heter det og er blide og koselige begge to. Jeg har navnedag 5. januar og 8. mars, Рfeirer ikke noe spesielt men tenker p̴ det da.

      1. Tusen takk ???? I mange pr var jeg alene om å hete Vera på jobb, men nå er vi 3 eller 4 stykker. Mitt andre navn Lynn har jeg ikke sjekket ut når har navnedag. Ble ikke døpt det, skjønner du, men tok det da jeg la til min biologiske fars etternavn. Jeg har alltid blitt kaldt Vera Lynn, så da lenkte jeg at jeg like godt kunne gjøre det offisielt ????

    4. Gratulerer,flott navn. Min svigerinne heter Vera. Nei jeg feirer ikke navnedagen min. Burde kanskje. Hadde kanskje fått to/tre stk. Norsk/Finsk og Samisk. Men tror ikke samene feirer navnedag.

      1. Tusen takk ???? Som barn syntes jeg navnet var gammeldags å rart, men nå syntes jeg det er fint. Min oldefar kom fra Sverige, og har aner tilbake til Finland ???? Kostet på meg en berlinerbolle da jeg var ute å handlet, og den skal jeg snart kose meg med. Det får bli feiringen ????

      1. Tusen takk ???? Nå måtte jeg sjekke litt, og navnet ditt er et kjæleform av Antonia. Så vidt jeg kunne se så har det 17. januar som navnedag ???? Pleier ikke feire jeg heller, men i dag skal jeg om litt ta meg en berlinerbolle til kaffen. Så får det bli feiringen for meg ????

      1. Tusen takk <3 Nå er jeg veldig glad i navnet mitt, men da jeg var barn og tenåring syntes jeg det var sååå gammeldags. Jeg kunne ikke forstå at mamma og pappa kunne finne på å kalle meg det ????

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg