Har du begynt å pynte til jul?

Image by Oleksandr Pidvalnyi from Pixabay

Julen, julen, julen den er her, eller….!

Jeg syntes alltid at jeg er tidlig ute med å pynte til jul, når jeg har alt klart til 1 desember eller 1 søndag i advent. Avhengig av hvem som kommer først.

Nå derimot ser jeg at flere og flere allerede har hengt opp lys ute på terrasser og balkonger. Inne er juletre og diverse annen julepynt ferdig. Er ikke det litt vel tidlig da? Eller er det innafor å pynte to uker før desember og enda før?

I år har jeg skrevet inn i kalenderen når jeg skal starte, og det blir først til neste helg. Da blir det først en grundig rengjøring og så skal julegardinene opp. Så tar jeg det litt etter litt utover i uka. Før da kroppen fungerte som den skulle, så gjorde jeg alt på en dag. Det klarer jeg ikke lenger, og må dele det opp over 2 eller 3 dager avhengig av formen.

Er du godt i gang med å pynte til jul, eller venter du litt til?

14 kommentarer
    1. Den ene naboen her har hengt opp noe lys ute, men de pleier å mye mer fra 1. desember. Jeg pleier bare å ha opp adventsstaker og -stjerner til 1.søndag i advent + noen lyslenker ute, og tar julepynten sånn gradvis utover. Juletre og -pynt allerede nå er altfor tidlig, og de må gå lei tenker jeg, og mange pakker også vekk pynten i romjula. Jeg er vant til at jula varer helt til 20. dagen, – er jo tradisjon for enten det eller 13. dagen. Ha en fin kveld! 🤗

      1. Jeg tror at disse som pynter alt nå faktisk pakker den ned igjen rett etter julaften. Selv om jeg setter opp pynten til 1 desember/1 søndag i advent, så får den stå til enten 13 dag jul eller 20 dagen. Det varierer litt, noe jeg er vant med fra jeg var barn. Klem 🤗

    2. Det er ingen julepyntingen hjemme hos meg enda og jeg starter neppe før godt uti uka etter neste helg.🎅🏻
      Jeg rekker det neppe før heller.😅
      På jobb har ve begynt å pynte siden vi hadde julemesse i helga og julebordene står i kø nå.🤗
      Nyt kvelden!🤩

    3. Mm – jeg så det til morran at det er mange som allerede har hengt opp adventsstjerner, lys, adventsstaker osv….! Jeg syns det er for tidlig – mine lys slåes ikke på før 1.desember! Men det kan hende at jeg henger opp julegardiner til helga, jeg også! Vi får se……….! Klem <3

      1. Her jeg bor ser det ut til at de holder igjen alle sammen, og det er jammen bra. Greit å vente til advent eller 1 desember med å tenne lysene. Gardinene derimot kan godt komme opp noen dager i forveien. Klems 🤗

      1. Jeg er så enig med deg når det gjelder lysene 😊 Juletreet mitt kommer nok opp i midten av desember tenker jeg, så slipper jeg å styre så fælt rett før julaften. Klems 🤗

    4. Her hos meg pyntes det langt ute i desember. Først advent med lilla lys og julepynten langt etterpå.
      23 desember pynter jeg juletreet.
      Så nå er det baking utover og vasking…
      Ha en fin dag….klemmer….

      1. Jeg pleide å legge på lilla duker og lys i begynnelsen av desember før om årene. Nå har jeg hoppet over det, og går rett på julepynten i starten av desember. Har jo så mye og det blir for mye å vente til oppunder jul. Jeg skal bake sandkaker sammen med Bestisen en dag før jul, men vi har ikke bestemt når enda. Klems 🤗

    5. Den lysgardina som henger på framsida av huset ble tent på søndag, vinterlys sier jeg da😀
      Men ellers får pynten vente litt til. Men til første desember, og ihvertfall til første søndag i advent, vil det meste være på plass, inkludert juletreet i plast. Jeg har alltid likt førjulstiden så godt, derfor pynter jeg tidlig. Og så ryker pynt og juletre en av de første dagene i januar. Jeg er nok ikke så opptatt av hvordan,dt ble gjort når jeg var barn, men skaper mine tradisjoner, som passer oss
      Ønsker deg ei fin førjulstid😀

      1. Hadde jeg hatt hvite lys i belysningen på balkongen, hadde jeg nok tent den allerede. Nå er det sånn at mine er flerfarget, så jeg venter nok litt på å henge de opp. Jeg har også laget mine egne juletradisjoner, for som barn var desember lilla fram til de siste dagene før julaften. Nå koser jeg meg med julepynten hele desember, men jeg har beholdt tradisjonen med å ha den framme til 13 dag jul 😉 Ønsker deg en fin midtiukendag 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg