Dette kan være årsaken!

De siste månedene har begge pusene mine blitt mer og mer kosete, og de  nærmest sloss om å få ligge i fanget mitt. Det er veldig koselig at de vil det, men av og til kan det være litt slitsomt også.  I sær når jeg holder på med noe på PC’n eller sitter med strikketøyet.  Som oftest får de jo lov å komme opp i fanget når de vil, men ikke sånn med en gang kanskje…

Olympus Digital Camera PEN EPL9 – Vinja..

Samtidig  eller var det kanskje litt før begynte Vinja og mjaue mer. Noen ganger så intenst og lenge at jeg nesten blir sprø. Roper jeg på henne så gir hun seg, og kommer løpende for at jeg skal rufse i pelsen. Andre ganger kommer hun ikke, og da må jeg “liksom” komme å finne henne å kose litt med henne. Som oftest finner jeg henne da oppe på vaskemaskinen. Ronja derimot er ikke så verbal som søsteren, hun grynter litt å dytter til meg når hun vil ha kos.

Jeg har i grunnen ikke tenkt så mye på hvorfor Vinja har blitt så kontaktsøkende, men i dag var det en i familien som hadde delt et innlegg fra forskning.no. Hvor de har en artikkel om at kattene kan forandre adferd når de blir gamle. Ronja og Vinja blir 10 år til våren, og noe av de tingene jeg ser kattene mine har begynt med er skrevet om i nevnte artikkel. Du kan lese mer om den HER og det er veldig interessant lesning.

Når vi mennesker blir gamle så forandrer vi oss også. Enten det er pga sykdom, revmatisme, altzheimer, “litt glemsom” eller rett og slett for at vi er blitt gamle. Det er jo ganske nærliggende å tro at det samme skjer med kjæledyrene våre.

Har du hund eller katt?
Har du merket forandring i adferd pga alder?

#katt #alder #gammel #adferd #forandring #kontakt #kos #kosete #blogg

16 kommentarer
    1. Høres jo ganske logisk ut det..:)) Hadde to katte da jeg var barn (en av gangen)..men di forsvant “på jordet” eller ved bekken..fikk vi høre..og da var di ikke så gamle.. Flott bilde av vakker katt <3

    2. Vi har ikke verken hund eller katt lengre, men har hatt begge deler gjennom mange år. Særlig siste hunden som ble 15 år, merket vi gradvis endring av adferd. 😀 Men det gjør man jo med mennesker også 😀 Fine katta di 😀

    3. Synes kattene dine er kjempenydelige <3 <3 🙂

      Jeg har jo Nadina som er 9 1/2 år gammel, og hun begynner å merke alderen fordi hun har begynt å få litt for høye nyreverdier. Vi håper jo at nyrefòret skal hjelpe henne slik at utviklingen ikke går så fort, men nå er jeg mentalt forberedt at noe kan skje, og tilstanden forverres. Jeg er også at Nadina er stiv i bakbeina når hun har sovet, og reiser seg for å gå. Ser at Nadina ofte vil trekke seg unna, men hun vil ikke være alene på et rom. Da har vi ordnet et kjempestort hundebur som hun får gå inn for å slappe av. Hun viser det godt at hun vil inn, for da setter hun seg foran buret og mjauer for å få gå inn. I det hundeburet har hun mat, drikke, kattedo og ei hule som hun kan trekke seg tilbake i. Veterinæren sier at første bud for en nyresyk katt er å ha fred og ro.

      Dixie er 7 år, og hun også får nyrefòret som mamma Nadina får. Det er fordi kastrater har vanskeligere for å skille ut saltet, og ofte får nyreproblem. Nyrefòr er fullverdig kost. I april skal Dixie vaksineres, og da skal jeg ta en blodprøve på Dixie også for å se hvordan nyrene er.

      Elvis blir 4 år i februar, og siden han er kastrert får han spise nyrefòret til Nadina. Han er ung og sprek. Har fått slanket ham. Han veide 5 kg, og nå er han 4,8 kg 🙂 Elvis leker mye sammen Hera, og de to er som erteris <3 <3 🙂

      Lillevimsen Hera er ikke i ro i nesten mer enn ett sekund av gangen, og kreativ. Har aldri hatt en abyssinerkatt som henne som har vært slik. Hun må bare oppleves, og kan ikke beskrives 🙂

      Jeg vet at katter kan bli senile. Da maser de f.eks. om mat hele tiden, fordi de glemmer at de har fått mat. De av mine abyssinervenner som forteller at de har hatt katter som har slitt med demens forteller om evig masing 24/7.

      Jeg får katt i fanget eller på skuldrene når jeg sitter ved PC'n, og kommer strikkingen frem, ja da vet dem hvor de skal være 😀

      Kjempefint bilde av Vinja <3 🙂

      Ønsker deg kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Du har mer erfaring enn meg på denne område som har hatt flere katter merker jeg. Begge mine sover en del, men det har de gjort før på denne tiden av året også så det bekymrer meg ikke så mye. Bortsett fra mjauingen til Vinja og at de har blitt mer kontaktsøkende, er de i god form og er høyt å lavt når de har sine vante raptusser 😊 Det som bekymrer meg litt er jo at de er søstre født på samme dagen, og jeg kan risikere å miste dem begge samme året. Jeg tenker ikke så veldig mye på det, men innimellom er tanken der.

        Ha en fin onsdagskveld 😊

    4. En av kattene her er nærmere 16 år gammel og helt sinnsykt klengete og kosete. Det har blitt verre for hvert år. 🙂 Skikkelig diltepetter. Det der har jeg opplevd før med gamle katter, så man må nok bare gi dem litt ekstra oppmerksomhet og kos med årene.

      1. De har alltid vært veldig knyttet til meg, og likt å ligge fanget. De snakker i grunnen begge to, men på forskjellige måter. Vinja mjauer ordentlig, mens Ronja mer grynter. Noe ganger åpner hun munnen å så kommer det ikke en lyd, hihi 😊

    5. Har hverken hund eller katt. Men det er nok logisk at når en hund eller katt lever sammen med folk i flere år tar dyret nok etter adferden til eierne. Man blir roligere med årene men setter alltid på litt luft. Jeg er kanskje litt på usikker is her men det er hvertfall slik jeg tenker meg det. Ha en fin kveld.

      1. Det kan jo hende du er inne på noe der, man vet aldri. Ellers så er det jo sånn at dyr kan få mange av de samme sykdommene som vi får når vi blir gamle. De kan jo ikke si det med ord, og da er det kun ved å søke kontakt og mjaue for få kos så de føler seg trygge. Ha en riktig god natt.

      1. Disse to er mine første katter, så jeg har jo ingen erfaring når de blir eldre. Det er veldig koselig at de blir mer kosete, for jeg nyter å ha dem liggende i fanget å male 😺

    6. ja det kan nok helt sikkert være….Merker mine blir ekstra kosete rett før løpetid..og det er jo også hormonene som løper løpsk..Fine kattene….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg