Bare spør Alice

Heisann!

I går leste jeg et innlegg hos min svenske bloggvenninne @itismadeby hvor hun svarte på følgende spørsmål, En bok jeg har lest, men aldri glemmer.

Det fikk meg til å tenke på en bok jeg leste som veldig ung. En bok som ble utgitt i 1971 som het “Bare spør Alice”. Det er en autentisk dagbok av en ung amerikansk jente som ble misbruker. Jeg mener at boken var en bursdagspresang, men om jeg fikk den i 1971 eller 1972 er jeg litt usikker på. Boken er utgitt flere ganger med forskjellige omslag, men min bok ser akkurat ut som den på bildet.

Jeg husker at jeg var så fasinert av boken, og leste den med stor iver. Dette var en verden jeg på den tiden visste veldig lite om, men syntes var veldig spennende. Ikke at jeg var så ung og naiv at jeg ikke visste noe om narkotika, men hadde ingen erfaring med det selv. Noe jeg heller ikke har hatt senere i livet.

Om jeg hadde syntes at boken var like interessant nå som jeg har blitt voksen er ikke godt å si. Jeg har den fortsatt et eller annet sted oppe på loftet, og når den dukker opp igjen skal jeg jammen lese den på nytt 😊

Noen av dere som var ung/ungdom samtidig som meg, har kanskje hørt eller lest boken. I så fall hva syntes dere om den?

#barespøralice #bøker #leselyst #dagbok #lese 

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg synes jeg kan huske boken, altså omslaget og sånt. Jeg var en ivrig lesehest da jeg var ung. Det er jeg forøvrig fortsatt. Men jeg har ikke lest denne. Jeg frekventerte bokhandelen så ofte jeg hadde mulighet. Så jeg har nok sett boken og tittelen.
      Kan tenke meg at den gjorde inntrykk ja. Jeg hadde en opplevelse da jeg var i tenårene, hvor jeg havnet i et lag hvor narkotika ble tilbudt. For å si det sånn, jeg og min venninne takket pent nei, og kom oss ut derfra så fort det var mulig. Eneste erfaringen jeg har gjort på den fronten.

      1. Det begynner jo å bli en god stund siden den ble utgitt, så det er vel stort sett folk med en alder fra 60 og oppover som har lest den. Jeg har aldri hatt noe interesse for å prøve narkotika, det holdt med øl og vin på fest når jeg ble eldre.

      1. Jeg tror nok at du er litt i yngste laget for denne boken. Jeg var jo bare 11 – 12 år selv den gangen i 71/72. Jeg syntes i alle fall den gangen at det var en bra bok, så jeg har veldig lyst å lese den igjen 😊

      1. Jeg har ikke lest akkurat den boken du nevner, hvis du da ikke mener boka Å være ung er for jævlig. Som handler om Tyske Christiane, som havner på kjøret. Den har jeg faktisk lest, og er nok noe av det samme.

    2. Jeg leser på nettet at boka hadde orginal utgivelse i 1972 i USA, mens første norske utgave kom i 1973. Da er det litt rart at noen har lest den (på norsk?) allerede i 1971.

      Dette er den enkelt boka som har betydd mest for meg noen gang. Jeg har aldri lest den, men mine lærere leste den for min storklasse (3 klasser samlet) over en lengre periode da jeg gikk i 6. klasse i 1973-74. Boka brant seg inn i meg og ble en viktig lærdom for meg. Den satte en støkk i meg og jeg leflet derfor aldri med narkotika. Dette gjaldt dog ikke alle. Minst 4 av de 72 elevene som hørate opplesningen har siden dødd av overdoser.

      1. Jeg måtte sjekke litt, og du har helt rett i at den ble utgitt på norsk i 1973. Jeg antok, var jo ikke sikker, at det var 1971/1972. Husker bare at jeg var i 11 – 12 års alderen. Du bommer litt på årstallet boken ble utgitt i USA første gangen, for det var 1971.

        Her jeg vokste opp var det også mange som begynte med stoff, og veldig mange av dem er ikke blant oss i dag. Jeg har holdt meg langt unna stoff selv om jeg har hatt venner som brukte det. Var aldri noe som fristet meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg