Jeg mÃ¥tte gÃ¥ ut….

I 1974 kom filmen The towering inferno (Inferno i flammer), en katastrofefilm av høyeste rang den gangen. Jeg er litt usikker på om den kom på kino her i Norge i 1974 eller om det var i 1975. Filmen ble satt opp på Coloseum Kino på Majorstua, som den gangen hadde bare en sal. Den var vel den største i Oslo, og lerettet var gigantisk. Selvsagt skulle hele gjengen jeg vanket sammen med se filmen, og da skulle selvfølgelig jeg også det.

Jeg var bare 13/14 år den gangen, og nå kan jeg vel innrømme at jeg var litt pysete når det gjaldt skrekk- og katastrofefilmer. Omtrent midt i filmen begynte jeg å skjelve over hele kroppen, og det var ikke for at jeg frøys… Jeg hadde aldri sett en sånn film før, for det så veldig ekte ut når menneskene ble brent i hjel. Det var så skremmende, og jeg reagerte med å skjelve noe så forferdelig at jeg måtte gå ut av salen. Ute i gangen var det en kafe, så jeg gikk dit å satt meg. Han som sto bak disken så at jeg ikke hadde det noe godt, og kom bort med en kopp med kaffe. Jeg hadde aldri drukket kaffe før, så jeg tok litt sukker i for å få den i meg.

Mer under bildet….

Etter å ha roet meg litt gikk jeg inn i salen igjen, men jeg satt meg ikke på plassen min. Jeg så resten av filmen fra inngangspartiet til salen. Filmen hadde 16 års grense, så jeg var egentlig ikke gammel nok til å se filmen. Sånn i ettertid så burde jeg vel egentlig ikke ha gjort det heller.

For den som ikke har sett filmen, så handler den om at det begynner å brenne i det nybygde høyhuset (glasstower) i San Francisco. Akkurat denne kvelden som brannen starter, så er det åpningfest i øverste etasje i huset. Alt av prominente gjester er invitert, og deltar på festen. Brannen starter en del etasjer under festen, og man kan jo tenke seg hvordan dette utvikler seg. Nesten alt som kunne krype og gå av kjendiser på 70-tallet hadde en rolle i filmen.

Nå har jeg sett filmen flere ganger siden, både som ungdom og som voksen å syntes ikke den var så skremmende. Årsaken til det er vel kanskje at jeg har blitt mer vant til å se slike filmer, og lar meg ikke skremme så lett lenger… Vel ikke av katastrofefilmer i alle fall, skrekkfilmer derimot klarer jeg aldri å venne meg til!!

Jeg måtte jo ha med et bilde av heltene i filmen, Steve McQueen som spiller Chief i brannvesenet og Paul Newman som spiller arkitekten som har tegnet høyblokka. I midten Faye Dunaway som spiller Paul Newmans kone.

Har du sett filmen, den gangen eller nå?

#film #katastrofefilm #katastrofe #infernoiflammer #thetoweringinferno #redd #urolig #skremt #stjernespekket #blogg

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg