“Annas Lussebullar”

Her i huset er det tradisjon å bake lussekatter eller lusseboller dagen før 13. desember, som er Lucia-dagen. Vet mange baker dem flere dager i forveien, men jeg pleier som regel å gjøre det dagen i forveien. Jeg satte i gang med å lage deigen tidlig på ettermiddagen, og lot den stå litt i overkant av en time til heving før jeg begynte å bake dem ut.

Min mor hadde en veldig fin oppskrift på boller, og denne brukte jeg til å lage lussebollene av i ganske mange år. I starten brukte jeg ikke safran, men Gurkemeie. Den har ikke samme smaken, men gjør jo deigen gyllen og fin. I fjor satt jeg å surfet litt på svenske oppskrifter på lusseboller, og fant denne oppskriften som jeg syntes så veldig god ut. Den prøvde jeg ut å ble veldig glad i, den følger under bildene.

 

Jeg laget et brett med doble lusseboller som ble veldig store, og så et brett med halver. Jeg var inne på tanken å prøve å lage noen morsomme former på bolllene, men begynte å bli så sliten at jeg bare ville bli ferdig med dem. Det får heller bli neste gang i stedet.

Her har vi da det ferdige produktet, og skal jeg være helt ærlig så syntes jeg de ble fine. Måtte jo prøvesmake dem til kaffen i sta, og de smakte himmelsk godt. Jeg hadde så mange at jeg gikk henne til naboen med noen, sånn at de også kunne kose seg til morgenkaffen :o))

Oppskrift på Annas Lussebullar
(finnes også på köket.se)

50 gr gjær
5 dl melk
150 gr smør
250 gr kesella eller
2 dl sukker
1 g saffran (=1 poser)
1 ts salt
16 dl mel
rosiner til øyne på lussebollene

1 egg + ca 1 msk melk til pensling.

Smelt smør  og ha i melken å varm opp til 37 grader/fingervarmt

Smuldre gjæren i bakebollen, og løs den opp i deler av smør og melkeblandingen.
Når gjæren er løst opp has resten av smør og melkebalndingen i.

Bland deretter inn kesella, saffran, sukker og salt og rør om.
Tilsett deler eller alt melet, avhenger av hvordan deigen blir. Den skal arbeides til den er smidig.

La deigen heve under plast i 60 minutter.

Lussebollene stekes i 5 – 8 minutter på 225 grader på midterste hyller i ovnen.

#lussekatter #lusseboller #bake #lucia #luciadagen #13desember #bakst #gjærbakst #bolle

10 kommentarer
    1. Så flotte de ble! jeg har ikke med meg noe tradisjon hjemmefra med lussekatter..men har selvfølgelig fått det i barnehagen og oppover i oppveksten..men min mor lagde det aldri.. Kos deg!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Pappa sin slekt kommer fra Sverige, så vi har nok fått med noe på lasset derfra. Jeg er ikke så glad i kaker, men gjærbakst derimot er jeg veldig glad i :o)) Har alltid boller i fryseren, sånn i tilfelle jeg blir fysen på noe eller noen stikker innom :o))

    3. De smaker sikkert godt og dufter nesten helt hitt. De til høyre kunne nesten minne om tegnet for dollar. Har sikkert smakt lusekatter en gang men tror det er lenge siden. Min mor har bakt litt til jul men der pleier de og ha julebaksten nesten helt til påsketider. Jeg baker dessverre ikke men satser heller mere på frukt og sunne tradisjoner i jula. Det er nye tider men man kan kombinere det hele.

    4. Helge: Jeg er ikke noe glad i kaker, men gjærbakst derimot syntes jeg er godt. Det er også greit å ha i fryseren, og enkelt å plukke fram når noen stikker innom :o)) Godteri hører julen til, og skal være på bordet her i huset. Det skal også frukten være, så det blir like mye av begge deler :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg