Bakedag i Casa Fres og Knurr

Desember er jo den store bakemåneden, hvor mange stresser som gale for å bake de 7 slagene… Her, i Casa Fres og Knurr, skjer ikke det lenger, og det er ene å alene for de blir aldri spist opp. Jeg har derimot tenkt å prøve meg på kromkaker, som jeg syntes er veldig godt… Har aldri stekt det før selv, så det skal bli interessant ;o))

Jeg er nok egentlig mer glad i å bake gjærbakst, og det er akkurat det jeg har gjort i dag. På onsdag er det Lucia, og da bare MÅ jeg ha lussekatter, eller lusseboller som noen kaller dem. Det er en tradisjon som jeg har hatt med meg siden jeg var barn.

Oppskriften jeg bruker gir alltid godt resultat, også denne gangen… “kattene” ble lette, luftige og ekstremt gode ;o)) 

Hvis du har lyst på å prøve oppskriften, så kan du stikke på fjorårets blogg-innlegg HER. Kutter man ut safranen funker oppskriften perfekt til vanlige boller også.

Selv om lussekattene først skal nytes på lucia, 13. desember, så måtte jeg jo prøvesmake et par stykker til en kaffekopp når jeg var ferdig. Det var nesten fælt å legge resten inn i fryseren, men det var jeg bare nødt til eller vil det ikke bli igjen noen til onsdagen… Nja, det var kanskje litt drøyt, hihi!

#bake #bakedag #lussekatter #lusseboller #lucia #tradisjon #blogg

16 kommentarer
    1. Takk for oppskrift! :o) Så fine dine ble! Jeg er ikke vant med det fra barndommen, men mange andre slag. Nå blir det ikke like mye som før, men noen lager jeg, og krumkaker er ett av de. Det er passe med ei spiseskje i jernet, og så må man huske på å rulle til krumkaker med én gang de er stekt. :o)

    2. Hanne Beate: Bare hyggelig ;o)) Jeg pleide å steke kromkaker sammen med mamma, men da var det hun som stekte og jeg som sto for rullingen. Jeg fixer nok dette skal du se ;o))

    3. toveview: De ble supergode, og du burde virkelig prøve ;o)) Hihi, Casa Fres og Knurr døpte jeg hjemmet om til da kattene flyttet inn. For jeg fant ut at det var et passende navn ;o))

    4. annebe: De er bare himmelsk gode ?? Jeg har smakt på to stk, og så hadde jeg tenkt å smake på to til litt senere… Så var jeg bare litt for mett, så de får ligge til i morgen.

    5. Så herlig! jeg er ikke vant til å bake sånne..men måtte da ungene var små..da måtte alle ha med så så mange..kos deg med baksten og de så veldig fine ut! Ha en god dag!

    6. Toini: Mmm, de er så gode at jeg tok med de to jeg ikke spiste opp på jobb i dag. Den ene ble frokosten min ;o)) Da vi var en liten avdeling på jobb, så bakte jeg og tok med meg lussekatter hvert år. Nå er vi så mange at det går bare ikke, de får bare nyte bilde av dem, hihi!!

    7. fruensvilje: Jeg fant denne oppskriften til lucia i fjor, og den blir så bra hver gang. Nei forresten, en gang ble den ikke noe fin, men da hadde jeg kjørt den alt for lenge i kjøkkenmaskinen. Nå bruker jeg den også når jeg baker boller, bare kutter ut safranen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg