🌞 Dagstur til Seljord – Dyrskun’ 🚗

I flere dager hadde jeg gledet meg til fredagen, for da skulle bestis Anne og jeg dra på Dyrskun’ i Seljord. Det var en en liten downer da klokka ringte og formen var langt nede i kjelleren, men det var ikke noe alternativ å legge seg ned igjen så jeg nærmest krøp ut av senga og inn i dusjen. Litt bedre følte jeg meg nok etter en lang dusj…

Da Anne dukket opp ved 8 tiden, ja så var ikke formen hennes så god der heller… Hun var begynt å bli forkjølet, eller hadde blitt forkjølet. Tett i desen og krislete i halsen. Hehe, vi burde kanskje ha innstilt hele turen, men vi gjorde ikke det.

Været var ikke akkurat strålende da vi kjørte i en lett flytende kø ut av Oslo, men spåmennene hadde meldt fra at det skulle bli veldig bra utover dagen… Å det ble det også :o)) Da vi kom til Notodden stoppet vi på Tuven senter for å ta en liten pause. Jeg var da så kvalm og svimmel pga av feber og en betennelse under skulderbladet, noe som var ordentlig guffent… Da var det godt å komme ut av bilen å røre litt på seg, men det slapp ikke ordentlig før etter et lett måltid og en hvil på kafeen. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret en stund for hvordan dagen skulle bli……..!!


(Dette bildet har jeg lånt)

Når vi kom til Seljord stoppet det helt opp rett etter at vi hadde kjørt forbi kirken… Det var mange biler som skulle finne en plass på åkrene, og vi brukte nesten 45 minutter på å komme derfra og til der vi parkerte. Mange ble henvist lagt oppe i lia, og jeg kjente at jeg ble litt bekymret for at vi måtte dit også. Heldigvis fikk vi en plass rett nedenfor en gård, og derfra var det ikke langt ned til Dyrskuplassen :o))

Da vi gikk nedover til Dyrskuplassen var det allerede blitt ganske varmt og godt, men jeg syntes ikke at det var så plagsomt akkurat da. Vi hadde kjøpt billetter på nett i forveien for å slippe å stå i kø, men det var ingen kø ved inngangen i år. Det var mange folk innenfor portene, så det ble til at vi gikk i kø hvor enn vi valgte å gå. Det var jo ikke akkurat noen overraskelse, for sånn er det faktisk vært eneste år. Kona fetteren til Anne skulle jobbe et eller annet sted der inne, og de hadde avtalt å møtes etter at hun var ferdig. Jeg hadde min kusine Gunn Dyrskun’ hvor hun hadde en stand med energiprodukter. Hun hadde sendt meg nr hvor de var, og vi fant det ganske raskt. Vi fikk smake på de forskjellige typene de kunne tilby, og det var et par som falt litt mer i smak.

Ellers gikk vi bare rundt å kikket i de forskjellige bodene, men det ble ikke så veldig mye handling på oss… Vi endte opp med noen poser med økologisk godteri, og truser. Rett ved siden av kusinen min sto en svensk jente å demonstrerte noen myke hærlige truser. Jeg kjøpte 4 shockrosa truser for 150,- De var produsert i Spania.

Jeg begynte å føle meg uvel igjen etter et par timer, samtidig som jeg ble veldig varm.. Så varm at det rant i bekker ned over ryggen min, vel sånn føltes det i allefall. Vi tok noen minutter i skyggen, men jeg følte som om jeg skulle besvime. Trodde det skulle hjelpe litt å drikke litt, men det gjorde ikke det i det hele tatt. Jeg bet tennene sammen og ble med på en runde til…

Etter å ha gått opp og ned mellom bodene en stund til, ble vi enig om å dra opp til bilen å legge fra oss de vi hadde handlet, og ta oss en hvil. Jeg trodde at jeg skulle føle meg bedre etter å slappet av en stund, men jeg gjorde ikke det. Meningen var at vi skulle gå ned igjen til Markedsplassen for at Anne skulle møte kona til fetteren, men jeg orket rett å slett ikke en runde til. Anne hadde veldig lyst til å møte henne, men ville ikke gå ned alene, så hun ble selvsagt skuffet. Etter at hun hadde ringt til henne å fortalt om ståa, diskuterte vi litt hva vi skulle gjøre og ble enig om å finne et sted å spise…., for vi måtte ha litt mat før vi skulle snudde bilen å kjørte hjem til Oslo.

Valget falt til slutt på Seljord Gatekjøkken, som ligger utenfor byen like ved Seljordsvatnet. Det er et lite sted, med veldig god mat til en rimelig penge :o)) Vi valgte begge Fish and Chips med salat til, og siden det var så fint vær satte vi oss ute. Litt bekymret var jeg for at vi skulle bli omsvermet av veps, men jeg så ikke en eneste en, puh!

Da vi kom var det bare et par andre bord som var opptatte, men etter en liten stund begynte det å komme fler og fler… Mange bodde på campingen rett ved siden av, og de fleste kom fra byen å var mest sannsynlig ferdig med sine runder på Dyrskun’ Vi ble sittende en god stund å skravle før vi satte oss i bilen å dro mot Oslo. Det var ganske tett kø hele veien innover, så vi brukte litt tid hjem til Oslo. Klokka var litt før 20 da vi svingte inn i gården hos meg.

Det var godt å komme hjem å synke ned i godstolen resten av kvelden skal jeg love. Til tross for at formen har vært langt nede i kjellergangene i dag, så har jeg hatt en ganske fin dag allikevel :o))

#dyrskun #seljord #markedsdager #utpåturaldrisur #landbruk #biltur #shoppe #rosa #truse #økologisk #godterier #fishandchips #middag #tuven #notodden #gatekjøkken

8 kommentarer
    1. Det var en flott dag for dere. Mye som skal klaffe på en slik dag for de som er står bak det hele. Men de har hatt det i flere år og det gir erfaring. Parkeringskaos kan fort skapes men dette gikk jo greit. Masse boder og tilbud om lokalmat/kort-reist-mat var det nok mye av. En slik ting betyr mye for Seljord, en litenopptur for butikkene på stedet vil jeg nok tro. Masse besøk som gir god omtale til andre igjen som gir effekt til neste år.

    2. Så trasig da..synd når man først skulle på langtur..men godt dere fikk kost dere litt! Ha god bedring! og ha en rolig god dag i dag!

    3. SÃ¥ ergerlig Ã¥ ikke være i form nÃ¥r man skal pÃ¥ langtur, men Dyrsku’n er jo bare denne helga. Jeg kjenner mange som pleier Ã¥ være der, men jeg har bare vært der én gang. Jeg trives igrunnen bedre pÃ¥ bruktmarkeder. NÃ¥ til helga er det stort marked pÃ¥ Ekebergsletta. God bedring, – hÃ¥per formen er bedre idag!😊

    4. Har vært et par ganger i Seljord..men ikke pÃ¥ dyrskun :)) Kan være gøy Ã¥ gÃ¥ Ã¥ kikke slike steder, men ikke nÃ¥r en ikke er i særlig form…
      Håper du er i form igjen 🙂 .. og at du blir fornøyd med trusene..hehe..

    5. Helge: Hele Dyrskun’ er et velsmurt maskineri, som fungerer sÃ¥ bra… Mange rader med boder, og alle har noe de vil selge til deg. Ikke alt er like spennende, mÃ¥ jeg innrømme… Det jeg er mest imponert over, er hvordan de klarer Ã¥ fÃ¥ parkert alle bilene uten at det blir helt kaos :o))

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Det var jo kjedelig å bli dårlig, men ikke så mye å gjøre med det. Vi koste oss nå alikevel :o)) Forkjølelsen min har slått ut i full blomst nå, så jeg har bare tatt det med ro både i går og i dag :o)

    7. Hanne Beate: Dessverre sÃ¥ har ikke formen bedret seg, og forkjølelsen har slÃ¥tt ut i full blomst. Derfor tar jeg livet helt med ro i dag ogsÃ¥!! Nei, jeg følte ikke for Ã¥ avlyse turen pga av at formen var dÃ¥rlig, for jeg trodde jo at det ikke skulle bli sÃ¥ ille. Tidligere om Ã¥rene var det veldig mange boder som solgte brukte ting, men i Ã¥r var det bare noen fÃ¥ pÃ¥ utsiden av gjerdet. Der de pleide Ã¥ stÃ¥, var det nÃ¥ landbruksmaskiner… Noe som ikke interesserte meg i det hele tatt. Jeg liker ogsÃ¥ Ã¥ gÃ¥ rundt Ã¥ kikke pÃ¥ bruktmarkeder, og loppemarkeder. NÃ¥ er jeg pÃ¥ jakt etter ekte Budalsstoler til kjøkkenet, men de er ikke sÃ¥ lett Ã¥ oppdrive. Jeg kan fÃ¥ kjøpt en ny, men da mÃ¥ jeg t med over 3.000,- og det syntes jeg er for mye… Mer koselig med en brukt en :o))

    8. annebe: Knis, jeg er superfornøyd med trusene… Bare synd at jeg ikke kan gÃ¥ rundt Ã¥ vise de fram, for farven er virkelig knæsh :o)) Det var kjedelig at vi begge skulle være i dÃ¥rlig form nÃ¥r vi reiste sÃ¥ langt, men det var ikke sÃ¥ mye vi kunne gjøre med det!! Dessverre sÃ¥ har formen gÃ¥tt nedover i stedet for oppover, og jeg har nÃ¥ blitt sausa forkjølet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg