Design til besvær

Tidligere i dag bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre noen endringer på fontene til bloggen. Jeg bare MÅ endre på ting fra tid til annen, og i lengre tid har jeg irritert meg over at overskriftene på bloggnavnet og i emnefeltet på innleggene ble skrevet med store bokstaver. Kan bare ikke noe for det, men en ting jeg irriterer meg over er store bokstaver i overskrifter osv. Dette er sånn vi pleide å skrive overskrifter i brever og avtaler “in the olden days”, og det er ikke pent. Vel, jeg syntes ikke at det er pent i allefall.

Med godt mot startet jeg å lese linje for linje inne på designmalen min, men jeg klarte jo ikke å finne ut hvor jeg skulle endre det. Det tok ikke lang tid innen jeg ble frustrert og irritert og hadde mest av alt lyst til å kaste hele PC’n ut av vinduet. Heldigvis så snur det seg ganske fort, for jeg er jo en mullvarp som ikke gir meg med første å liker å grave til jeg finner ut av det. Det er jo sånn at det finnes hjelp å få på blogg.no, og jeg fant ut hvordan jeg kunne endre til små bokstaver i heading og emnefeltet + fonten i innleggene.

Da måtte jeg jo teste ut alle de fine fontene jeg hadde lastet ned. Det rare er at de se så flotte ut når man bare skriver en overskrift eller en kort linje, men når man bruker dem i blogginnleggene er de ikke like fine. Alle de jeg prøvde ut ble rask kassert, da det nesten var umulig å lese hva som sto. Jeg er jo veldig glad i krusseduller og sånt, men det kunne jeg bare glemme. Etter å holdt på en lang stund, endte jeg opp med en helt ren og fin font som var lett leselig å som så fin ut:

Store og små bokstaver i tittel

#main h1 { text-transform:none; }

Neste var å endre sånn at jeg fikk stor bokstav og deretter små bokstaver i emnet og bloggnavnet, noe jeg også fant på blogg.no. Etter å ha sittet en god stund å surret med dette, så måtte jeg dra litt på smilebåndet. For hvis man ikke viste hva jeg har endret, så kan man knapt se det 😉

Det var nå likevel gøy å finne ut av ting, og lære hvordan jeg kan gjøre små endringer på egen hånd. Skulle ønske at jeg klarte å lage et design helt fra bunnen av, hmmm kanskje jeg skulle prøve meg!!

#design #endringer #font #størrelser #heading #emne #frustrert #mullvarp #grave #finne

13 kommentarer
    1. Ja da er du jammen flink! Er ikke det bare koder og rare linjer man må orden i? Nei, jeg er ikke skapt til sånn..har ikke tålmodighet..Men for de/du som liker det, så er det sikkert gøy!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg vil ikke påstå at jeg er flink, men med mye strev klarer jeg å finne ut det jeg trenger. Men som du sier så er det for det meste koder og sånt, og det er ikke bare bare å å forstå hvordan man skal endre dem. Når det er sagt, så får man mye hjelp på blogg.no når man trenger det. Ha en fortsatt fin søndagskveld :o))

    3. fruensvilje: Jeg liker å finne ut hvordan ting virker, men jeg skal være ærlig å si at det er ikke altid jeg lykkes. Det hender at jeg må be om hjelp fra andre :o))

    4. Så flink du er til å ordne ting! Man får som regel til det man har bestemt seg for, og det er viktig å prøve og feile, og ikke gi seg. Dessuten blir man så fornøyd når man har fått det til!👍 Det var jo fint med den skriften du hadde, men den var liksom litt grå, så mye bedre å lese den fonten du har nå.😊

    5. Hanne Beate: Du skulle ha sett de jeg prøvde før jeg landet på denne…. De var virkelig fine, men passet veldig dårlig når man skulle lese det på bloggen. Det beste er nok rene og klare fonter uten alt for mye krusseduller og snirkler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg