Holmenkollen i dag….

I dag har jeg hatt en superflott dag oppe i Holmenkollen sammen med Ann-Karin og Anne… Ettersom det ble ganske sent i går kveld, var jeg ikke så veldig våken når klokka ringte til morran. Opp kom jeg nå iallefall, men spesielt våken var jeg ikke.

Været har i grunnen vært ganske bra i dag, både sol og litt skyer… Når sola stekte på var det deilig å bare gå rundt i en genser, men så fort den forsvant bak en sky ble det litt kjølig. Jeg valgte til slutt å la olajakken bli liggende i bilen, selv om jeg frøs litt innimellom.

Først dro vi opp til Tryvann Sommerpark, for vi hadde håp om at vi skulle få komme opp i Tryvannstårnet. Der oppe er det en fantastisk utsikt over hele Oslo, men skuffelsen var stor da alt var lukket og stengt. Det så forfallent ut, og virket som om det ikke hadde vært åpent på veldig lenge. 


Jeg hadde gledet meg til å komme opp i tårnet… Det var jo alltid lang kø for å ta heisen opp om sommeren, og jeg har vært i toppen et par ganger tidligere. Nå begynner det vel å bli noen år siden sist.


I sommerparken var det et yrende liv med både barn og voksne som klatret omkring på apparater og i tretoppene. Vi gikk ikke ned i selve parken, men sto på toppen å kikket ned på all aktiviteten. Jeg var der i fjor på en aktivitetsdag på jobben, og fant fort ut den gangen at den type aktivitet ikke var noe for min stive kropp. 


Det vokste veldig mye kløver over alt der oppe, og der det var kløver var det også masse humler. Jeg er veldig begeistret for humlene, som nok er mitt favoritt insekt. Ute i beddet mitt har jeg plantet en klokkebusk for å tiltrekke masse humler, og hele sommeren igjennom som den blomstrer så surres det voldsomt inne i den :o)) 


Etter å ha vært oppe ved Tryvann, dro vi ned til Holmenkollbakken. Sist gang vi var der hadde de ikke blitt ferdig med anlegget, men nå var alt klart. Anne snakket om å dra opp i heisen til toppen, men når Ann-Karin og jeg ikke hadde lyst til det droppet hun det også. Det var en del turister der i dag, men ikke på langt nær så mange som jeg hadde trodd at det skulle være. Vi tok noen bilder fra midt nede i unnarenna, og så dro vi på nedsiden av bakken å satt oss i trappene for å spise matpakkene våre. 

Mange hadde valgt å kaste seg ut i line fra tårnet på bakken til enden av bakken, og det var gøy å sitte å se på dem der de suste forbi. De fleste satt oppreist på ferden nedover, men noen var litt modigere å hang i bena. Jeg hadde ikke turt noen av delene… Jeg grøsser bare ved tanken på å måtte dra opp i tårnet, og svimmelhet ved å måtte ha sittet i en sele å rask fart nedover…..


Oslo havn badet i sol i dag, og med god zoom på Nikon-kamera fikk jeg med meg København-båten, Kielbåten og rådhuset. Mange var ute med båtene sine i dag, men fra så langt opp kunne jeg bare se den hvite streken i vannet etter båtene.  


Frognerseteren er kjent for bl.a. sin gode eplekake med krem, og da vi stoppet der for en kopp kaffe og mineralvann kjøpte Anne og jeg hver vår eplekake. Akkurat da vi kom inn i i restauranten var det så vanvittig mye folk der, at det tok en evighet å komme bort å hente eplekaken, kaffen å få betalt. Ann-Karin satt igjen ute å passet på sekker og kamera, og syntes nok at vi ble lenge borte. Heldigvis så lettet det litt i det vi gikk ut igjen, så hun brukte ikke like lang tid der inne. 

Eplekaken var veldig god, men den var kanskje litt i største laget så jeg ble veldig mett av den… Det var vel kanskje for at det var mye krem på toppen av kaken. Siden det hadde blitt så lite søvn i natt, kjente jeg at begynte å bli ganske trøtt og siiigen i kroppen mens vi satt å slappet av. Det ble litt bedre da vi kom oss på bena, og tok de siste bildene av utsikten før vi skulle dra hjem igjen:

Vel hjemme igjen slang jeg meg ned i godstolen for å overføre dagens bilder til PC’n, og da klarte jeg å sovne en halvtimes tid. Tenker nok at det ikke blir så veldig sent i kveld før jeg kryper opp i senga. I morgen er en ny uke med jobb…., den siste før 4 uker ferie :o))

#tryvann #sommerpark #Tryvannstårnet #fotografering #nikon #zoom #kløver #natur #humler #holmenkollen #hoppbakke #matpakke #turister #frognerseteren #kafe #kaffe #eplekake #delish #deilig #søndagstur #ute #oslo #visitoslo #yr

4 kommentarer
    1. Slike aktivitetsparker er det blitt endel av, tror det er en her i byen ogsÃ¥. For min del ble det en sykkeltur i helgen gjennom 5 kommuner – jeg sov det meste av lørdagskvelden. Mange muligheter i Oslo, mange ting der som venter pÃ¥ meg ilikhet med mange lokale kulturskatter. Synd at TryvannstÃ¥rnet var stengt, husker det var bilde av det pÃ¥ NRKs prøvebilde i gamle dager. NÃ¥ kan du snart bare rydde kontoret og deretter nyte ferien.

    2. Helge: Jeg har klart å ikke tenke så mye på ferien hittil, men nå kjenner jeg at det ikke er så lett lenger. Venninnene mine begynner ferien neste uke, og det blir tøft å stå opp tidlig å vite at de ikke trenger det.

      Ja det er trist at et sånt fint monument som Tryvannstårnet bare står der, og ikke er tilgjengelig for publikum nå midt i ferietiden!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg