Noen fikk nye potter, mens andre gikk i søppla

Heisann!

På dagen i går dukket jeg inn i skapet i entreen for å se om jeg kunne finne noe jord. Helt bakerst fant jeg to halve poser med blomsterjord, så da var det bare å sette i gang. Først gikk jeg rundt med saksen og klippet av tørre blader på plantene mine, før jeg samlet sammen de som det ikke gikk ann å redde og kastet dem. Inklusiv en av de eldste kaktusene mine. Den imploderte og ble bare guff når jeg dyttet litt forsikring på den med saksen. De to Amaryllis løkene mine gikk samme veien + noen til.

Oppsatsen jeg fikk av fetteren min og kona til jul

Før jul fikk jeg to blomster oppsatser, og den ene var en jeg fikk av fetteren min og kona som du ser på bilde over her. Jeg hadde først tenkt til å ta opp og plante om julestjernen og den ene litt merkelige grønne planten, men endte bare opp med å pynte litt på dem i stedet. Tro det eller ei, men jeg har faktisk kun vannet den 2 ganger siden jeg fikk den i desember. Så hadde jeg på litt i går…., og da skulle man tro at plantene ville ha tørket inn for lenge siden. Ikke 😊

Den andre oppsatsen var en stor flott en som jeg fikk av kollegene da jeg sluttet i desember i fjor. Du kan se hvor fin den var i innlegget “Da var det over”  Nå var det kun igjen tassen som du ser over her. Den ser ikke så frisk ut, men jeg satte den allikevel i en potte å så får vi se om den klarer seg.

Aloen min ser ikke helt frisk ut 🤔

Denne Aloen kjøpte jeg på Plantasjen i august/september i fjor, eller kanskje det var lenger siden. Jeg plantet den om i en keramikk potte med en gang, og så har den liksom fått stått der å klart seg selv. I går flyttet jeg den over i en plastpotte, som ikke stjeler så mye av vannet. I tillegg har jeg flyttet den opp i vinduet så den skal få litt mer lys.

Kristtorn

Stakkars Kristtorn min som ser så ribbet ut. Den var så fin i jula og rett over nyttår. Så begynte det å nedover med den. Det var noe nytt og lysegrønt på de forskjellige grenene, så i et ledd for å redd den klippet jeg vekk det som var tørt og dødt. I stedet for å vanne den med vannkanne som jeg pleier å gjøre, så har jeg bare sprayet jorden i stedet og det ser ut til å fungere. Så jeg krysser det jeg kan i håp om at den skal fortsette å komme med flere nye grønne skudd.

Avleggere fra en av Coleusene mine

Til slutt gikk jeg løs på Coleusene mine, som jeg har 3 av. En burgunder som bare trengte å friseres litt. Så var det to grønne hvor en har røde kanter, som også ble lett frisert, mens den andre hadde burgunder mønster i midten av bladene. Den var bare fin i toppene, så jeg klippet av en del av toppene å satte i vann for å få nye planter. Morplanten gikk i søpla. Det ble mange stiklinger, så det kan bli en del planter ut av dette om jeg ikke setter flere i samme potte 😉.

Ofte så drar jeg på Plantasjen og kjøper nye planter rundt disse tider, men i år må jeg nok holde meg langt unna. Jeg har nemlig ikke plass til flere planter akkurat nå. Som om det har stoppet meg før 🙈

8 kommentarer
    1. Du er flink med å stelle godt med plantene dine.🤗👍🏻
      Her blir det mest litt vann nå og da.😅
      Nå blir dagene lengre og lysere, så det vil nok plantene dine like i tillegg til godt stell.🤩

      1. Tusen takk 🥰 Det er nok lange perioder hvor plantene mine også får vann, og ikke akkurat når de burde 😉 Lange lyse dager gjør noe med både mennesker og planter. Merker at sola bruker lenger tid på å legge seg nå som vi har kommet ut i februar. Klems 🤗

    2. Håper kristtornen overlever! De er så fine 🙂
      Jeg pottet også om noe av det soom stod i jula. Liker å sysle med det – potte om og stulle og stelle med planter 🙂
      God lørdag til deg ! klem

      1. Ja jeg håper også at den klarer seg, men det er en vanskelig plante å få til inne. Den trives best ute, så om den ikke går dukken i løpet av de nærmeste par månedene skal den få komme på balkongen. Det er flere planter som hadde trengt nye potter, men nå da må jeg kjøpe mer jord og ikke minst potter. Klems 🤗

    3. Så flink du er til å stelle med de! Vinteren kan være vanskelig, men med mer lys framover så hjelper det på. Bra at Kristtorn kommer med flere skudd for da tyder det på liv. 👍 Den lille tassen fra oppsatsen du fikk er en Echeveria, og både den og Aloen må ikke vannes for mye. Jeg må se over plantene mine jeg også, – er noe som må både klippes ned og kastes. Ønsker deg en fin lørdag! 🥰

      1. Tusen takk 🥰 Ja det er som regel noen planter som må kastes når vi kommer ut på nyåret, som ikke har klart mørketiden. Veldig fornøyd med at Kristtorn har nye skudd, og jeg tror at fortsetter jeg å dusje jorden i stedet for å vanne den kan det gå bra. Det er et under at Echeveria’n ikke har gått helt dukken, for den har kun fått vann en gang siden jeg fikk den. Det er vel derfor den ser litt dvask ut. Ha en fin lørdag du også 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg