Jeg mÃ¥tte bare fÃ¥ orden….

Noen stor kokk er jeg ikke og blir det nok aldri heller, men allikevel har jeg mange kokebøker… Hadde jeg vært en mester på kjøkkenet kunne jeg ha disket opp med de lekreste rettene, men nei bøkene står nok for det meste å støver bort. Jeg har vært inne på tanken å kvitte meg med dem, for man finner jo det meste på nettet. Som sagt så har det bare blitt med tanken.

I tillegg til de bøkene jeg har kjøpt selv, så har jeg jo også arvet en god del bøker etter moren min. Som om ikke det var nok, så var det mange oppskrifter revet ut fra ukeblader… Både av min mor og meg selv, alt fra små utklipp til hele sider. Alt dette lå inne i kokebøkene eller stukket inn ved siden av. Så skulle man faktisk ha lyst til å bruke noen av disse, var det ikke lett å finne dem igjen.
Licensed from: Skitterphoto pixabay.com

I går hadde jeg fått nok, og brettet opp ermene å dro fram alt sammen. Det var flere oppskriftsbøker som jeg hadde startet, men som det kun var skrevet et par oppskrifter i, til disse utklippene som jeg nevnte over her. Jeg brygget meg en stor kopp kaffe, og noen til å gikk igjennom alt sammen. De oppskriftene jeg viste med sikkerhet at jeg aldri noensinne kom til å bruke, gikk i søpla. Resten ble skrevet inn i den oppskriftsboken som jeg bestemte meg for å beholde, og som skal bli oppdatert.

Det tok noen timer å få orden på alt dette, men nå er det gjort. Jeg fikk veldig lyst til å bake noe da jeg satt der å skrev oppskrifter og leste igjennom dem, men det ble bare med tanken for jeg hadde ikke det jeg skulle bruke i skapet. Det var spesielt en kake som fristet, og det var en marmorkake som jeg har laget et par ganger før. Den er supergod, så kanskje jeg skal lage den til helgen…. Hvis jeg klarer å vente så lenge da, hihi!

Har du orden i oppskriftene dine?

#rydde #kaste #orden #oppskrifter #mat #kaker #blogg

10 kommentarer
    1. solliv: Noen ganger lurer jeg på om jeg har for mange, men nå har jeg bestemt meg for å beholde alle bøkene. Jeg er ikke noe flink på kjøkkenet, men blir veldig stolt av meg selv når får det til. Er der kanskje ikke nok ;o))

    2. nei jeg har virkelig ikke orden,nesten så jeg ble litt smittet av deg nå :=) men det blir ikke nå med meg å rydde no det hvet jeg ,har rett og slett ikke tid,men en dag skal jeg rydde,kos deg du med orden i sakene

    3. Jeg har flere kokebøker jeg også, samt utklipp fra ukeblader på utskrift, og kladdebøker med oppskrift. Er nok ingen gorumetkokk jeg heller. Av og til lurer jeg på hva jeg skal med alle kokebøkne, og ærlig retter fra det Franske og kjøkken 🙂 Ha, ha, ha 🙂 Som om jeg kommer til å lage lekre Franske retter. Kommer nok neppe til å skje 🙂
      Hos meg er jeg mer på å bake enn å lage middag.
      Ønsker deg en kjempefin tirsdags kveld 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    4. fruensvilje.blogg .no: Knis, hvis du viste hvor lenge jeg har gÃ¥tt rundt Ã¥ tenkt pÃ¥ at jeg skulle rydde… Alt for lenge, men nÃ¥ er det altsÃ¥ gjort og det kjennes veldig godt ;o))

    5. Toril sin hverdag med musikken: Det er nok sÃ¥nn hos meg ogsÃ¥, for jeg elsker Ã¥ bake…, selv om det ikke alltid blir som det skal. Jeg skal ha for forsøket, knis ;o)) Ha en fin kveld.

    6. Her er det ogsÃ¥ flere kokebøker, løsbladsystem og utklipp fra ukeblader. Jeg fikk ei bok til Ã¥ skrive inn oppskrifter i, men sÃ¥ langt har jeg ikke kommet ennÃ¥… Jeg fÃ¥r ta meg sammen og ihvertfall skrive inn de kakene jeg baker mest. :o)

    7. Er nok akkurat som deg…putter klipp inn i boka, og finner de aldri nÃ¥r jeg trenger de…begynte ogsÃ¥ pÃ¥ en oppskriftbok..men akk..inni den ligger det mange løse lapper…hihih…Kanskje man kunne limt inn disse lappen?! Da hadde det ikke tatt sÃ¥ lang tid Ã¥ rydde opp i det…Ja det skal jeg gjøre..en dag….hihih…Godt nÃ¥r det er gjort da..og kos deg med baking..for det blir nok i dag..eller i morgen…

    8. Hanne Beate: Jeg finner jo alltid noe spennende i ukeblader, som jeg river ut så vi får se hvor flink jeg er til å skrive de inn i boka mi. Ellers blir det bare rot igjen ;o)) Du skulle bare ha vist hvor lenge jeg har snakket om å rydde opp i dette her ;o))

    9. Toini: Det blir nok ikke noe baking i dag, får se om jeg klarer å huske å kjøpe inn alt jeg trenger når jeg handler i morgen ;o)) Moren min gjorde som du nevnte, hun limte alle disse smålappene inn i boka si. Jeg har den enda, og bruker den innimellom ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg