Den klarte jobben med glans 👍

I går skrev jeg om at jeg hadde kjøpt meg ny kjøkkenmaskin, Electrolux Assistent, og i dag bestemte jeg meg for at den skulle få prøve seg. Ettersom den var helt ny, og jeg ikke hadde hatt dette merket før, tenkte jeg kanskje å begynne litt forsiktig så jeg tenkte det var best å halvere oppskriften.

Da jeg satte i gang å veie opp alle ingridiensene, ombestemte jeg meg å tenkte at det var like greit å teste yteevnen fult ut. Så da ble det til at jeg gikk for den store porsjonen allikevel.

Jeg skriver oppskriften på slutten av innlegget….

Jeg var litt mer nøye når jeg veide opp mengden denne gangen enn sist, derfor ble også deigen løsere og luftigere å arbeide med. Kunne nok ha hatt litt mer mel i når jeg eltet den i maskinen, men jeg var redd for at deigen skulle bli for tørr og kompakt som sist. Mmmm, smakte akkurat på en nå, veldig god :o))  

Kjøkkenmaskinen jobbet rolig med deigen, og jeg syntes ikke at den slet med å elte. Den klarte seg helt fint, men så gjorde jeg også som det sto i bruksanvisningen. Jeg lot ikke hastigheten overstige 2, noe jeg hadde en tendens til å gjøre med Kenwood maskinen. Deigen var glatt og fin når den var eltet ferdig. Jeg kan trygt si at hvis noen vurderer å kjøpe en Electrolux Assistent kjøkkenmaskin, så er dette en maskin som klarer jobben. Når det er sagt så kan den bli for liten når man skal bake ofte brød og lage mat til en stor familie. Da ville nok en kraftigere Kenwood være maskinen å kjøpe.

Dette trenger du:
50 gr gjær, 5 dl melk, 150 gr smør, 250 gr kesella eller kesam (1 boks), 2 dl sukker, 16 dl mel, 1 ts salt, 1 ts kardemumme. 1 egg og 1 ss melk sammenpiseket til pensling.

Slik gjør du:
Varm smør og melk i en kjele til 37C (fingervarmt). Smuldre gjæren ned i en bolle, og hell litt av vesken ned og rør om til gjæren er oppløst. Bland deretter inn resten av vesken. Bland ned kesella/kesam, sukker og salt.

Tilsett melet litt etter litt, og kjør i kjøkkenmaskinen til du får en smidig deig… Blir deigen for løs, tilsett gjerne litt mer mel. Hell deigen ut på bordet, og kna den litt ekstra før den kommer tilbake i bollen til heving. Dekk over bollen med plastfilm, og la deigen heve i ca 60 minutter. La bollene heve ytterligere 30 minutter etter at de er trillet ut, og før steking.

Bollene stekes midt i ovenen på 225 C i ca 10 minutter (kommer litt ann på ovnen)

#bake #bakeglede #boller #gjærbakst #kjøkkenmaskin #electrolux #electroluxassistent #mat #glede #søndag #april #blogg

13 kommentarer
    1. Bra at du ble fornøyd med det du har investert i. Ikke hver dag man kjøper en slik en og den kan du ha glede av lenge. De bollene der så meget gode ut. Flesteparten ligger vel i fryseren din tenker jeg.

    2. Jeg har en elektrolux og den tar nesten mer en kenwooden for jeg har begge. Bruker elextroluxen til brødbaking og kenwooden til kaker. Når den gamle ekektroluxen ble øedelagt, kjøpte jeg en major men var ikke fornøyd med brødene , jeg baker 3 digre grovbrød, så da kjøpte jeg en ny elextrolux 🙂

    3. Helge: Ja så fort de var blitt kalde så havnet de i fryseren, 24 stykker tilsammen. En har jeg allerede smakt på, og 3 liggeri benken til kaffen om litt :o)) Jeg er veldig fornøyd med kjøkkenmaskinen, og som du sier så er ikke dette noe man kjøper ofte. Den gamle holdt i 7 år, men jeg håper at denne holder litt lenger :o))

    4. Mariann: Jeg viste ikke hva jeg kunne forvente av maskinen, og ble gledelig overrasket over hvor god den var. Så dette var tydeligvis et bra valg :o)) Jeg har tenkt til å kjøpe det ekstrautstyret som bl.a. maler nøtter og deler grønnsaker, på et senere tidspunkt. Kanskje det blir førjulsgave til megselv i år :o))

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det ble fult i skuffen som jeg har gjærbakst. Av denne oppskriften fikk jeg 28 boller, noe som er akkurat passe ladning av gangen :o)) Det beste av alt er at de ble akkurat sånn som jeg ville ha dem + og de smakte himmelsk, hihihi!!

    6. SÃ¥ flotte boller! :o) Jeg bruker nesten samme oppskrift, men har i ett egg i deigen i tillegg. Noen ganger har jeg ogsÃ¥ i 1 ts bakepulver, – da blir gjærsmaken mer borte. Bra nÃ¥r kjøkkenmaskinen fungerer som man ønsker, – da blir det mye mer gøy Ã¥ bake

    7. Hanne Beate: Tusen takk :o)) I oppskriften min mor hadde, var det både egg og fløte. Jeg droppet den etter at jeg fant denne oppskriften på en svensk bakeside. Nå som jeg endelig har fått en kjøkkenmaskin som fungerer, kanskje jeg også kan lokke fram lysten til å lage mer mat og bake :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg