Har du blitt lurt?

Det har jo vært skrevet ganske mye om disse “Call-sentrene” fra India som ringer for å si at PC’n din er infisert med et hissige virus. De påstår da at alt på PC’n vil bli slettet, osv. Jeg har i grunnen dratt på smilebåndet av dette, og tenkt at ingen kan vel gå på dette.!!

Nå er jeg av en helt annen oppfatning, for nå på formiddagen ringte de nemlig til meg. Jeg pleier vanligvis ikke å ta telefoner fra ukjente nummer, eller de som har skjult nr. Akkurat i dag gjorde jeg det, som jeg nevnte tidligere i uken var alle kontaktene min blitt slettet på mobilen, for jeg trodde at det var en kontakt jeg ikke hadde fått lagt inn igjen. I displayet på telefonen sto det privatnummer, så jeg tok den. Ettersom jeg har både lest en del om dette, og det har vært et samtaleemne, skjønte jeg raskt hva det var når personene begynte å prate. Det var en mannsperson som snakket engelsk med indisk aksent, som da fortalte at PC’n min hadde blitt infisert. De kunne lett ta å rette dette for meg, hvis han fikk de og de opplysningene… Det virket som han kunne sine saker, og han “kunne” kanskje virke troverdig for noen, men…..

Mitt svar til han var: Forget it, do you think i’m stupid? You’re not getting any information from me, og så la jeg på!! Etterpå tenkte jeg at jeg kunne jo ha latt ham prate, og tro at han hadde meg på kroken, og så fleipet litt. Jeg ble bare så vanvittig irritert at jeg ville bare bli ferdig med hele fyren. Det er alltid så lett å tenke i ettertid hva man skulle ha sagt eller gjort, men forhåpentlig så ringer de ikke igjen. Heretter kommer jeg iallefall til å gjøre som jeg har gjort tidligere, ikke svare på telefoner fra ukjente kilder…

Jeg skulle ønske at vi hadde et telefonsystem her i landet som var sånn, at når noen ringte så kunne du alltid se hvem det var. Uavhengig av om de lå inne på kontaktlisten din eller ikke. Det hadde gjort det litt enklere å sile ut uønskede samtaler. Jeg har full forståelser for de som ikke ønsker å vise sitt telefonummer, men er det en av mine venner eller familiemedlemmer så har jeg jo nummeret i kontaktlisten. De andre, ja blir ikke besvart av meg!!

Har du mottatt telefon fra noen som utgir seg for å ringe fra Microsoft?

#lureri #lurt #telefonsvindel #kjeltringer #microsoft #blogg

13 kommentarer
    1. Anne Grethe: Jeg blir også irritert for at det eneste dagen deres består av, er å lure andre godtroende mennesker.. Jeg er så misstenksom at det skal mye til at jeg går på noe sånt. Hehehe, litt for misstenksom sånn at når det er ekte så tror jeg det ikke!!

    2. Uff..nei det har jeg ikke vært utsatt for…kjedelig..for det er særlig endel eldre mennesker som går på det..

    3. Nei, ikke ennå heldigvis. Jeg så et klipp på nettet om en som ble oppringt og tullet med de, – akkurat til pass for de. Jeg er også av det mistenksomme slaget, og tar ofte ikke telefonen om det er et ukjent nummer. Da sjekker jeg nummeret på 1881.no og ringer heller opp igjen om det er kjente.

    4. Du kan laste ned 180.no appen 🙂 Den viser hvem som ringer om de er registrert. Den er det bare å laste ned, så skal den være på. Så kan du laste ned Telefonterror.no appen, den som er gratis. Den må du inn på appen for å aktivere. Da kommer det opp uansett hvem det er som ringer, at dette er telefonselger, eller så står det antageligvis ikke telefonselger eller noe sånt da. For da søker den opp på nettet for deg, der det står på slike sider folk skriver inn at de blir plaget av det og det nummeret. Så da får de opp dette, at andre har rapportert dette nr. som telefonterror. Veldig smarte apper 🙂 Kanskje jeg skulle lagt ut et innlegg om snedige apper for sånt 😀

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det var første gangen for meg, og det var en interessant opplevelse. Veldig kjedelig for de som blir lurt, for de sitter i saksa!!

    6. Hanne Beate: Det er akkurat det jeg gjør også, men denne gangen så var jeg sikker på at det var et av nummrene jeg hadde glemt å legge inn igjen. Dessverre ikke, men ingen skade skjedd heldigvis.

    7. Søtmonsen ): Jeg har alle disse appene på mobilen, men disse folkene her er smarte for de har skjult telefonnummeret sitt totalt. Det eneste man får av opplysninger når man søker er Privat telefonnummer. Disse er så proffe at de har tydeligvis tenkt på alt.

      Veldig god ide foressten å skrive en innlegg om snedige apper, for det er nyttig å ha det på telefonen :o))

    8. Cathrine: Ja det er det, og man på passe på. Disse er smarte, og det kan være lett å la seg lure. Må bare ha i bakhode at Microsoft aldri i verden ville ha ringt for å be om slik informasjon!

    9. maiken: Jeg ville heller ikke ha tatt telefonen denne gangen, hvis det ikke var for at jeg nettopp hadde mistet alle kontaktene min. Da kunne jeg fort ha glemt å legge inn en… Hvis man nå tar telefonen, så bør man bare legge!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg