Vinja’s blodprøvesvar var ikke helt bra 🤔

Arkivbilde av Vinja

Hei og god formiddag!

Da jeg dro opp rullegardinen i dag var det ganske grått og trist ute, og det var vått på asfalten. Så det hadde nok kommet litt regn i morgentimene. Temperaturen nå på formiddagen ligger på +18,3C.

Jeg innvilget meg en sovemorgen i dag, noe kroppen min helt klart trengte. Vinja kom og hoppet opp i sengen min med en gang hun hørte jeg var våken. Hun syntes nok at mamsen hennes hadde sovet litt vel lenge 😼

I går ringte veterinæren og informerte om svarene på blodprøven til Vinja. Stoffskifte hennes er stabilt og jeg kan fortsette med samme dose. Det som ikke var så positivt var at lever- og nyreverdiene hennes var litt høye. Hva det kom av kunne hun ikke si noe om. I tillegg var hun også litt bekymret over at Vinja hadde gått ned ca 1 kg på et år. Om det har noe med de nye verdiene å gjøre, er ikke godt å si. Vi ble enig om at jeg skulle prøve ut et nytt fór og se om det kunne pirre matlysten hennes. Så litt senere på dagen var jeg innom Evidensia og kjøpte en liten pose med Hills Liver care, som er et spesialfór for katter med leverproblemer. Hun løp rett bort til mat koppen da jeg fylte opp i og begynte å spise med en gang. Jeg hørte at hun var og spiste flere ganger i løpet av kvelden også. Får krysse fingrene for at hun fortsetter å syntes det er godt, og spiser mer av det enn av våtfóret. 

Jeg kommer ikke til å la Vinja gå igjennom en masse prøver for å finne ut mer om hva som er årsaken til de forhøyede verdiene. Hun er en voksen dame på 13 år, og plage henne med masse prøver når det mest sannsynlig ikke er noe å gjøre med vil jeg ikke. Så lenge hun ser ut til å ha det bra kommer jeg ikke til å foreta meg noe, men går det feil vei…. Ja, da skal hun få reise til de evige jaktmarker hvor Ronja venter på henne ❤️

Akkurat nå sitter Vinja på krakken å følger med vaktmesteren, som går rundt med kant klipperen og det er jo spennende 😺

 

20 kommentarer
      1. Nei det er ikke det, og veldig vondt også. Allikevel må man tenke på hva som er best for dyret, når den tid kommer at livskvaliteten ikke er god lenger. Jeg håper jo selvsagt at jeg slipper å ta det tøffe valget på en stund enda 🤔

    1. Huff ❤❤❤ Det er ikke moro når dyrene våre ikke er helt friske, for vi elsker dem jo av hele vårt hjerte ❤❤❤ Nadina går på nyrefòr. Skal ta ny blodprøve på henne nå i august. Nadina blir 13 år i august. Hvis Nadina får plager kommer jeg ikke til å mase og tjase på henne. Da får jeg vondt langt inni pusematmorhjertet.

      Gi Vinja en kjempestor kos fra kattene og meg ❤❤❤

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Nei det er hjerteskjærende når dyra våre blir syke, for det er som du sier så elsker vi dem jo over alt på denne jord. Vinja har spist bra av det nyte tørrforet og har ikke mast om å få våtfor i dag. Håper det fortsetter, for hun har bedre av tørrforet. Vinja får masse kos når hun vil ha det, og det er snart tid for kveldskosen hennes. Ha en fin fredagskveld, klem 🤗

    2. Så trist da! Får bare håpe det er lenge til du må ta det vonde valget. Det er det verste med å ha dyr. Men er helt enig med deg – man skal ha dyrets beste i tankene så får heller vi lide etterpå ❤️

      Klem fra meg

      1. Det var jo ikke det svaret jeg hadde forventet å få. Jeg håper at verdiene hennes forholder seg stabile, og at hun får være i farta en god stund til. Jeg byttet jo til et annet tørrfor og hun elsker det å er stadig innom matskålen og spiser. I dag har hun heller ikke mast om å få våtfor, og det er noe som gleder meg for det er bedre at hun spiser det. Ha en fortsatt fin fredda, klem 🤗

    3. Det var triste nyheter. Krysser alt jeg har og håper på bedre tider. Dagen har vært lang. Var hos mine foreldre etter jobb. Der venta 1 times gressklipping før kaffe og scrabble. Så dro jeg hjemover ca kl 17.45. Da jeg kom til Drammen så kom ei regnskur og litt vind. Men det gikk over. Hadde 2 ærend i byen før jeg var hjemme til Dagsrevyen. Skaffa nye poser til støvsuger i går så nå må alt støv bort. Blir en ny radio eller to til uka, tenker jeg. Har sjekka på Power, Biltema og Elkjøp, vil helst en oppladbar, god lyd og ikke for mange knapper på. Men nå venter er dusj. Ha en fin kveld.

      1. Vår ikke de svarene jeg hadde forventet å få, men vi får gjøre det beste ut av det. Hun har nå i alle fall begynt å spise bedre, så noe positivt er det i alle fall. Ja du finner nok en radio som passer til ditt bruk hos en av dem tenker jeg. Nå plaskregner det her i Oslo, og det er ikke mye som minne om sommer. Ha en fortsatt fin fredag 😊

    4. Så lenge hun spiser og er fornøyd, så er det greit tenker jeg. Man merker når ikke alt er iorden, og da må hun få slippe, men håper det er lenge til! 💕

      1. Ja det er sant, og etter at jeg byttet tørrfor spiser hun veldig godt. I flere måneder har hun mast hver dag for å få våtfor, men de siste to dagene har hun ikke gjort det. Hun er i fin form og får noen rapptusser og løper rundt inne i leiligheten og ut på balkongen. Ha en fortsatt fin fredagskveld 🥰

      1. Tusen takk 🥰 Det å ha dyr gjør at vi må ta noen vanskelige avgjørelser i blant, som gjør veldig vondt. Jeg krysser fingrene for at jeg slipper å ta det valget på en god stund enda 😊

      1. Ja det håper jeg også, og hun ser ut til å like det veldig godt. Har ikke mast på våtfor på to dager, og jeg håper det fortsetter sånn. Det at hun ikke skal være her mer er en tanke som er vond, men før eller senere kommer jeg til å måtte ta den avgjørelsen….

      1. Nei det er vanskelig når dyra våre ikke er friske, og det gjør vondt langt inn i hjerterota. Så langt er hun opp i skåla med tørrfor flere ganger om dagen, og hun liker det. Hun har spist veldig godt de to siste dagene, så jeg håper at vekta går opp over litt igjen men ikke for mye. Ha en fortsatt fin fredda 🥰

    5. Ahhh.. Får da inderlig håpe det går bra for den lille pusen.. <333
      Her har vi ei som akkurat har fullført en antibiotikakur etter å ha pådratt seg en bakterieinfeksjon i kroppen. Det absolutt verste som kan skje her i huset, er at en av kattene blir syke..

      1. Vinja blir aldri helt frisk, men jeg håper jo at hun ikke blir noe verre enn hun er nå og at jeg får beholde henne en stund til. Det er vondt når syra våre blir sjuke 😔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg