Var jeg litt brutal med saksen?

Heisan og god formiddag!

Himmelen er fortsatt grå, men det er oppholdsvær og det er en stripe med lysere himmel over åsen. Temperaturen har landet på +4C.

Nå har jeg nettopp plassert baken i godstolen og sitter å ser på YouTuberen Cherry Wallis, som har begynt å åpne diverse adventskalendre. I dag åpner hun en Disney 100 Swarovski kalender, som hun har betalt 1.300 pund for. Hun var ikke imponert med hva som var i kalenderen, og returnerer den ettersom kvaliteten på noen av tingene ikke var den standarden de burde være. Det er koselig å åpne adventskalender, men jeg ville nok ikke ha brukt så mye penger på en 🙈

Tidligere i dag gikk jeg runden med fuktighetsmåleren og vannkannen, for å slukke tørsten på noen av plantene mine. Jeg skulle ha gjort det i går, men jeg utsatte det til i dag ettersom energien bare forsvant ut av kroppen.

I går samlet jeg sammen de største Coleusene min, og klippet de drastisk ned. Etterpå angret jeg litt for at jeg kanskje hadde vært litt vel brutal med saksen. Normalt så pleier jeg bare å ta toppene, men denne gangen klippet jeg bort lange stilker. Grunnen var at det var mange og store blader på toppen, så ingenting før det igjen var bra med blader i bunnen. Jeg satte en del av dem i vann fordelt på to vaser, så får vi se hvordan det går. Til venstre i bilde er det to forskjellige Coleus satt sammen, mens den til høyre er kun en og samme. I midten kan du se stiklingene fra Gullranken, som har kommet i jord igjen og ser ut til å trives.

Dette er den nye Asaleaen som jeg vant da vi hadde loddtrekning på medlemsmøte i revmatikerforeningen på torsdag. Den sto først på kjøkkenbordet, men det ble en ledig plass i kjøkkenvinduet etter at en annen plante fikk reise til de evige grønne enger.

Over her kan du se status på det lille treet jeg klippet ned for noen uker siden. Nye skudd med blader vokser seg til, og jeg håper at jeg etter hvert får et fyldigere tre enn det var tidligere. Så langt ser det i alle fall veldig lovende ut 🥰

Jeg skulle egentlig ha satt et par Calatheaer i større potter, men har ikke bestemt om jeg skal gjøre det i dag eller om jeg venter til i morgen 🤔

Nå skal jeg gå på blogg besøk før jeg skal hakke meg videre på skjerfet mitt, og nyte resten av søndagen med YT og noen serier.

Håper du får en fantastisk søndag 🥰


16 kommentarer
      1. Jeg gjør også det, men noen varianter klarer seg ikke når de kommer i jord. Disse to store her, har jeg heldigvis vært heldig med før. Elsker dem og alle variantene man kan få. Klem 🤗

      1. Ja de er noen skikkelige voksevillige planter, som de fleste av oss får til. Jeg klipper topper med jevne mellomrom, og har ikke hjerte til å kaste stiklinger å ender opp med alt for mange planter 😉 Ha en fin mandag, klem 🤗

    1. Jeg fikk en Coleus av ei venninne av meg, som var akkurat slik som du beskriver. Jeg tok også å klippet den ned en god del, og den har kommet seg veldig. Nå er det mer energi til de små bladene slik at de blir større, og planta blir fyldigere 👍 Tok også avleggere som har fått røtter. Du har så fine planter, nydelig Asalea og moro å få til ny plante av gullranken! 🥰 Ha en fortsatt fin søndag! 🤗

      1. Jeg tror jeg må begynne å gi bort noen av stiklingene av Coleus, for det blir fort litt vel mange planter. Man skal klippe dem, og være litt brutal i blant. Det var mye ettervekst på det som ble igjen av Coleusene, så de vil nok bli fyldige og fine etter hvert. Jeg elsker Asalea, men det er en blomst man må passe ordentlig på så den ikke tørker ut. Har satt den i kjøkkenvinduet, som er eneste rommet jeg ikke bruker varmeovnen. Veldig fornøyd at Gullranke stiklingene har kommet seg, så de kommer nok til å bli fine etter hvert. Ha en fin mandag, klem 🤗

    2. Så mange nydelige planter og blomster, skal si det gror bra hos deg og du er flink til å ordne hjemme synes jeg. Moro å lage seg nye planter. Ha en riktig så fin søndagskveld…Klemmer.

    3. Jeg har også blitt litt tøffere med spraglene mine – fjerner store blader, passer på så godt jeg kan! – og jeg setter stiklinger hele tida! Foreløpig har jeg gitt bort to små planter, og har to til på gang….! Sjøl har jeg 6 stykker her nå! 🙂 klemmer

      1. Jeg har 7 Coleus i jord + stiklinger til nesten like mange tror jeg. Man må nok ikke være redd for å toppe dem, sånn at man gir plantene en sjanse til å komme med blader helt fra bunnen av. Klems 🤗

      1. Jeg fikk jo tipset/påminnelse fra deg angående fuktighetsmåleren, og bruker den hele tiden. Å etter det har jeg ikke overvannet noen av plantene mine, og de ser friskere og sunne ut 🥰 Det er nok smart å toppe plantene, og ikke bare Coleus, jevnlig for å få kraftige og fin planter. Ha en fortsatt fin mandag 🤗

      1. Tusen takk 🥰 De som forstår seg godt på planter, sier jo at man ikke skal være redd for å toppe dem. Å da gjerne ganske mye innimellom. Jeg har bra ettervekst på grenene/stilkene på alle sammen, så jeg tenker de blir fyldige og fine etter hvert. Ha en fin mandag 🤗

    4. Fine bilder av blomster du har mye glede av. Gratulerer til KFUM så må man tro at alle gode guder er med Vålerenga uansett hvor det bærer. Forandring fryder men hver sesong er det lag som rykker opp og ned – fotball som ishockey. Du har opplevd mye i det siste leser jeg. Bra med musikkbingo og foredrag av Kim som var på Lindmo. Så del 3 av serien Makta i går – litt av en togtur som ble tidenes fyllekule. Mye og mangt skrives og sies rundt den serien – med egen podcast. Det er bare veier så nå skal jeg sykle resten av uka. Det blir rester av lasagne til middag med julepølse i. Mulig det blir en tur på kiwi med litt pant i kveld. Ha en fin kveld.

      1. Tusen takk 🥰 Jeg krysser fingre og alt som krysses kan for at Vålenga gjør det bra. De ligger veldig bra ann i år. Følger jo heller med hockey enn fotball, og har vært på mange kamper opp igjennom årene. Ja forrige uke var aktiv, og jeg var med på mye spennende. Har fortsatt ikke sett den serien du nevner, for det er jo så mye annet jeg har lyst til å se. I går fant jeg en haug med gamle episoder av Eastenders på YouTube, og satt å mimret meg igjennom dem. Når kontoen fylles opp skal jeg gå til innkjøp av både ribbe og julepølse, som sikkert blir fra Gilde denne gangen også. Ha en fin kveld du også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg