Valborg, familien ekorn og inn kom pidestallen

Hei og god formiddag!

Ute skinner solen fra en ikke helt blå himmel. Det er lyse hvite skyer som skjermer litt innimellom, men ikke mye. Til morgenen var temperaturen på +5,4C.

Da jeg dro opp rullegardinen ble jeg stående å kikke på familien ekorn, som løp opp og ned på veggplatene til blokken ovenfor. Det var 3 stykker av dem, og de holdt på ganske lenge også. Til slutt kom en måke seilende og de gjemte seg oppunder møne. Vinja satt i vindusposten, og da hun fikk se familien ekorn smattet hun med munnen og ble helt i ekstase 😻.

I går tok jeg å ryddet litt på balkongen, og hentet samtidig inn pidestallen som har stått der ute siden i desember. Da måtte den vike for juletreet og jeg hadde ingen andre steder den kunne stå. Jeg hadde mer enn nok planter å fylle opp hyllene med, og alle sammen er sånne miniplanter jeg kjøpte på Plantasjen som nå er blitt store.

I dag er det siste dagen i april, Valborgsmesseaften (Beltane), og heksenatten, som vi her i Norge ikke markerer eller feirer som noen av våre naboland, bortsett fra de som praktiserer naturreligioner.

Dette står det i Store norske leksikon om Valborg:

Valborg var en angelsaksisk misjonær og helgen, en angelsaksisk kongsdatter som dro som misjonær til Tyskland hvor hun i 761 ble abbedisse i klosteret Heidenheim i Schwaben. Hennes dødsdag var 25. februar, som er hennes festdag.

I Tyskland ble Valborg dyrket som en fremmer av markens grøde, og hennes navn ble særlig knyttet til festen for overføringen av hennes ben til Eichstätt 1 mai og den foregående natt (Walpurgisnacht) med dens levninger av hedensk vår- og fruktbarhetskultus med magiske riter.

I Tyskland og delvis i Norden brente man bål på Valborgsmesseaften, og på 1. mai pyntet man husene med nyutsprunget løv. I Sverige og Finland feires ennå Valborgsmesseaften.

Hvordan gikk det så med strikkingen i går, kom jeg i mål? Jeg håpet at jeg skulle gjøre det, men så begynte skuldrene å krangle og jeg la det bort. Har igjen sånn cirka 32 omganger innen jeg skal strikke 3 rette og 3 vranger rader og felle av. Det tenker jeg er mulig i få til i løpet av dagen/kvelden 😉.

Nå sitter Vinja og stirrer på meg og forventer at jeg nærmest løper på kjøkkenet og fyller opp matkoppen med våtfór.

Håper du får en fantastisk søndag, og Valborg om du skal feire det 🥰

17 kommentarer
    1. Så koselig med rosa potter og masse grønne planter.
      Du er snart i mål, regner med at genseren blir ferdig i dag…Gleder meg til å se.. 🙂 God søndag, klem… <3

      1. Jeg er veldig glad i de rosa pottene mine, og har 4 stykker. Elsker jo grønne planter, og blir alltid så glad når disse småplantene fra Plantasjen vokser seg store og friske. Jeg blir nok ferdig med armen i dag, men det er ikke sikkert jeg monterer genseren før i morgen. Vi får se, oppdatering kommer 🥰 Klems 🤗

    2. Så store og fine plantene dine har blitt! Vet hvor små de er når man kjøper de. Valborgsmesse har jeg faktisk ikke hørt om, men vet det finnes mange merkedager på primstaven. Noen varsler vær og avlinger. Gleder meg til å se genseren din ferdig, men du får ta tiden til hjelp og unngå vondter! Ha en fortsatt fin søndag! 🤗

      1. Ja plantene var pyttesmå da jeg kjøpte dem, og begynner de virkelig å få en bra størrelse. Ettersom jeg har svensk slekt har jeg alltid hørt om Valborg, selv om vi ikke direkte har markert det. Det er jo også da der sies at heksene flyr til Blokksberg 😉 Ble ferdig med armen i går på genseren, og skal prøve å gjøre den helt ferdig i dag. Ha en fin 1 mai, klem 🤗

    3. Når jeg hører om Valborg tenker jeg med en gang på Olsenbanden, men har hørt om ei messe med samme navn før. Men det er fint at man veit litt om hvorfor det heter det. Bra igjen i dag eter at jeg ble litt kvalm i går. Var en tur i skogen i dag der møtte jeg en stor tømmerbil som kjørte ned tømmer – og det på en søndag, burde vært unødvendig at man bråker slik på en søndag. Møtte mange som sikkert var enig med meg. Man måtte jo å til side. Var mye snø i skogen enda og det er meldt kanskje litt snø i morgen. Søndagen skal være en rolig dag og så viktig er ikke den slags arbeide. Ha en fin dag.

      1. Det er nok mange som assosierer Valborg med Olsenbanden, hihi. Mange av disse merkedagene går etter hvert i glemmeboken, og da er det greit å løfte de fram igjen. Helt enig, akkurat kjøre tømmer i skogen på en søndag er helt unødvendig. Ha en fin 1 mai.

      1. Syntes der er greit å løfte fram disse merkedagene, som mer eller mindre har gått i glemmeboken. Jeg skal nok vente litt med å plante tror jeg, men rydde opp er greit å få gjort. Ha en fin 1 mai, klem 🤗

    4. Fine planter du har.🌱🌸
      Det er kjekt med en slik pidestall slik at du får plass til flere planter.🌱
      Her er det ikke lett å pynte med nyutsprunget løv. Foreløpig er skogen svart.😅
      Ha en fin kveld!🤗

      1. Tusen takk 🥰 Veldig glad i denne pidestallen, som jeg fant hos Plantasjen etter å ha leita en stund etter en. Det har vært en hard vinter mange steder, så våren har nok ikke helt kommet over alt enda. I dag snør det igjen her, men heldigvis så ser det ikke ut til å legge seg på bakken. ha en fortsatt fin 1 mai, klem 🤗

      1. Ja en pidestall er perfekt når man har mange planter og ikke nok plass i vinduskarmene til dem. Jeg fant akkurat denne hos Plantasjen i fjor tror jeg det var, og er så fornøyd med den. Vi har en stor familie med ekorn i den lille skogen på oversiden av blokkene, og de kommer alle på besøk med jevne mellomrom. Til både min og Vinjas store fornøyelse. Ha en fortsatt fin 1 mai, klems 🤗

      1. Valborg er vel en merkedag som mer eller mindre har gått i glemmeboka her i landet, og da er det gøy å løfte den litt fram igjen 😉 Vi har en stor ekornfamilie oppe i skogen, og det er alltid like hyggelig når de kommer på besøk. Vel jeg syntes nå i alle fall det. Noen naboer er redd dem og livredd for å få de inn. Ha en fortsatt fin 1 mai, klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg