Trøtt i tryne, og en dag på Ullevål i går

Heisann!

Ute er det tjukk tåke som ligger helt nede på bakken. Temperaturen har lagt seg på -3C nå på morgenen.

Jeg sitter i stua og forsøker å våkne ordentlig, for det ble ikke mye søvn på meg i natt. Var det for at jeg ikke fikk sove? Nei, det var helt selvforskyldt. Jeg begynte nemlig å se på dokumentaren til Christian Strand – Gitt bort i går kveld, som var så interessant at jeg ikke klarte å slå den av.

Jeg kjente meg veldig godt igjen i de tankene han hadde før han begynte å undersøke sitt biologiske opphav. For selv om det ikke helt kan sammenlignes, ettersom mine biologiske foreldre var norske, så tok det lang tid før jeg følte det var riktig for meg å finne mine. Jeg var jo veldig heldig og fikk god kontakt med mine biologiske foreldre og resten av familien. Ikke alle opplever det å bli tatt i mot med åpne armer som jeg gjorde, men i stedet får døren lukket igjen uten at det er noe ønske om gjenforening. Det er forståelig, men allikevel veldig sårt og vondt.

Ullevål Sykehus

I går var jeg oppe allerede klokken 6 for å få tid til å vaske håret og få unne morgenstellet til Vinja innen jeg skulle møte Bestisen. Synet hennes har dessverre blitt veldig mye dårligere de siste årene, og hun har fått påvist en sjelden øyesykdom. I går hadde hun time på Øyeavdelingen på Ullevål Sykehus for kontroll og oppfølging, og ettersom hun ikke kan kjøre selv tok jeg på meg den oppgaven i går.

Det ble en del venting før hun kom inn til førundersøkelsen hvor øynene ble dryppet, så ble det mer venting på å komme inn til legen for en mer grundig undersøkelse. De hadde flyttet avdelingen siden vi var der sist, og nå var ventegruppen to skritt ut fra heisen i 3 etg. Vi satt for det meste å skravlet, og når hun var inne på et av kontorene leste jeg. Svarene etter undersøkelsen var at det hadde forverret seg litt, men det var ikke noe de kan gjøre med det.

Vi trengte begge å handle litt til helgen, så vi dro innom Kiwi ved Metro senteret. Jeg hadde fortsatt igjen Trumf poeng som jeg brukte. Jeg hadde brød, melk og pålegg i kjøleskapet, så det ble for det meste at jeg kjøpte middagsmat til noen dager til både meg selv og til Vinja. I tillegg en stor dunk med spylerveske til bilen. Den har nemlig begynt å mase om at det ikke er så mye igjen på tanken.

Var ganske sliten når jeg kom hjem, og ettersom det var en stund til jeg skulle begynne med middagen tok jeg meg en strekk i godstolen på 1 time. Noe jeg kjenner at jeg kanskje kan komme til å trenge i dag også 😉

Jeg har ingen spesielle planer for dagen i dag, annet enn at jeg skal hente fram det grønne mosaikk pleddet og fortsette å hekle på det. Syntes det er på tide at jeg blir ferdig med et av disse langtidsprosjektene mine nå 😉

Håper du får en fantastisk lørdag 🥰

19 kommentarer
      1. Det har du rett i, sykehus er ikke gøy alene. Hun ser jo ikke å kjøre lenger, og det tar en evighet å komme seg fra henne til Ullevål og hjem igjen. Derfor stiller jeg med bil, så dekker hun den dyre parkeringen som burde ha vært gratis 😉

    1. selv om din venninne nok hadde fått taxi gjennom pasientreiser så er det godt å ha ei venninne med ,så det ble nok en god støtte for henne og kjekt for deg :=) det fine med pensjonistlivet er att du eiger din egen tid ,så trenger du en dupp på dagen så tar du det med god samvittighet

      1. Ja det hadde hun sikkert fått, men jeg vet også at hun ikke har lyst til å reise alene. Hun vet jo hva hun skal igjennom, men det er allikevel greit å ha med litt støtte 😊 Det er veldig godt å styre hverdagen selv, og kunne slappe av når man føler for det 😊

    2. Godt å kunne hjelpe til med sånt. Trist når synet reduseres. Her blir det en rolig dag tror jeg, etter mye aktivitet denne uka. Kos deg med håndarbeidet og ha en fin helg!

      1. Hun har stilt opp for meg flere ganger opp igjennom årene, så det er godt å kunne gi noe tilbake også 😊 Så lenge jeg har kjent henne, og det begynner å bli mange år, så har hun hatt dårlig syn. Nå er det ekstra ille og hun ser ikke lenger det som står på skilt langs veien, ei heller alt som står på tv. Det finnes heldigvis hjelp for det siste, en skjerm man kan sette foran som forstørrer. Klems 🤗

    3. Så trist å lese om din venninne. Bestisen min også har fått en alvorlig øyediagnose, men forhåpentligvis kan de klare å holde den i sjakk.

      Den dokumentaren ble jeg også sittende og se på en kveld. Utrolig fascinerende og følelsesladet.

      1. Ja det er veldig trist, spesielt siden det ikke er noe å gjøre med. Får håpe at Bestisen din er mer heldig 😉 Jeg er vel kanskje litt overbegeistret for dokumentarer som har med adopsjon å gjøre, etter som jeg er adoptert selv. Denne til Christian Strand var veldig bra, og belyste ting jeg ikke hadde tenkt å tidligere. Klems 🤗

    4. Ble en kort tur til CC i dag, Var med en bekjent som tok med seg 2 flasker øl uten alkohol i fra spar, ellers ble det litt mat og 2 wienerbrød fra Baker Hansen. Bruker brodder nesten hver dag nå og syns det er best. Håper det går bra med synet til Bestisen og bra med følge når man er til undersøkelse. Var på besøk hos mor torsdag men det ble et kort besøk for det var noen som skulle montere sprinkelanlegg der. Burde vært montert når hele leilighetskomplekset ble bygd syns jeg. Tror det ble bygd i 2011. I morgen veideheklgetskal jeg slappe av mens i kveld venter taco. Ha en fin kveld.

      1. Nei det kommer ikke til å gå bra med synet til Bestisen, det vil aldri bli bedre dessverre. Jeg fikk handlet fra meg i går, så nå trenger jeg ikke gå i butikken på en stund. Her er det heldigvis ikke noe særlig med is, så broddene kan få ligge på hylla en stund til. Ha en fortsatt fin kveld.

      1. Hun har stilt opp for meg så mange ganger før, så det skulle bare mangle om ikke jeg gjorde det samme for henne når hun trenger hjelp. Jeg syntes det er greit å handle før helgen, for lørdagene er det bare kaos i butikkene. Ha en fortsatt fin kveld 🤗

    5. Jeg har også sett dokumentaren til Christian Strand. Både interessant og spennende, synes jeg, og det dukket opp en del tanker om egenerfaringer.
      Snilt av deg å bistå Bestisen! 🙂

      1. Jeg har utsatt å se dokumentaren, for da den ble reklamert tenkte jeg litt at det var sånn Tore på Sporet greie. Det er det jo langt i fra, og man får virkelig noen tanker etter å ha sett den. Bestisen og jeg stiller opp for hverandre når det gjelder, og ettersom det er så klønete for henne å komme seg til Ullevål stiller jeg som sjåfør 😊

    6. Godt du kunne kjøre og være med henne! 🥰 Det er ikke sÃ¥ greit Ã¥ finne fram nÃ¥r synet begynner Ã¥ bli dÃ¥rlig! Jeg tok toget fra Roa og til Oslo S idag, – var klarvær helt til jeg begynte Ã¥ nærme meg byen, men tjukk tÃ¥ke der ja. Jeg samler pÃ¥ juleplatter fra PP, sÃ¥ tok trikken opp til Christiania Glasmagasin i Hegdehaugsveien, – de hadde igjen noen fÃ¥ der. Gikk via Karl Johan ned igjen og ruslet litt pÃ¥ Byporten, – var innom noen butikker men kjøpte ikke sÃ¥ mye. Jeg pleier Ã¥ ta et par turer i Ã¥ret, – sommer og vinter. Liker godt Ã¥ gÃ¥ langs Akerselva, Grünerløkka og Botanisk hage, men idag ble det mest butikker. Ha en fin kveld! 🤗

      1. Bestisen kan jo ikke kjøre bil lenger på grunn av synet, og skulle hun tatt noe offentlig tar det tid. Så jeg stiller med bil, så betaler hun for parkeringen. Tror nesten at du er oftere nede i Oslo sentrum enn jeg er, for jeg kan knapt huske sist gang jeg var der nede. Så fint at du fikk tak i de juleplattene du var på jakt etter. Jeg hadde planer om å gå på julemarkedet i Spikersuppa før jul, men tiden løp fra meg så det ble aldri noe av. Når våren kommer blir det nå i alle fall en tur eller to i Botanisk hage. Ha en fin søndag 🤗

      1. Bestisen sier aldri nei når jeg spør om hjelp eller støtte ved behov, så da syntes jeg det er greit at jeg også stiller opp for henne når hun trenger det. Det tar jo tid å komme dit om man skal ta offentlig transportmidler, og veldig kjedelig å sitte ute i gangene å vente på å få komme inn på de forskjellige kontorene. klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg