Stoffskiftekontroll hos Evidensia – Lørenskog

Litt uklart bilde av en misfornøyd Vinja

Heisann og god fredagskveld!

I dag ringte alarmen tidlig her i Casa Fres og Knurr, noe som ikke unngikk Vinja’s skarpe blikk. Hun skjønte at noe var i gjerde, noe som sikkert hadde med at jeg hentet reiseburet i går. Når hun ser det vet hun at hun skal til dyrlegen, og det var nettopp det som sto på timeplanen denne formiddagen.

Vinja har stoffskifteproblemer og går på medisin for det, og to ganger i året må hun til dyrlegen for å ta blodprøver for å sjekke om vi må justere dosen på medisinen. Hun skulle egentlig ha vært der ved juletider, senest rett over nyttår men jeg utsatte det.

Jeg hadde laget en plan for når jeg måtte opp i dag, og når Vinja skulle inn i buret sånn at vi hadde god tid. Ble det sånn? Nei selvsagt ble det ikke det, for Vinja bestemte seg for å gjemme seg langt under senga hvor jeg ikke fikk tak i henne. Så da hadde vi ikke god tid lenger, og kom halsende inn hos Evidensia 2 minutter før timen startet. De som kjenner meg vet at jeg er alltid ute i dårlig tid, uansett hvor godt jeg planlegger i forveien….

Vinja likte seg ikke, men var snill pus og gikk til og med ut av buret helt av seg selv. Dyrlegen tok henne inn på et annet rom for å ta blodprøve, og samtidig klippe klørne som var blitt veldig lange.

Mens jeg satt å ventet på at Vinja skulle bli ferdig, stakk Bestisen innom. Hun skulle videre til varm yoga, og holdt meg ned selskap å så kjørte jeg henne bort da vi var ferdig. Vinja var veldig snakkesalig på veg opp til dyrlegen, men på veg hjem var hun veldig stille helt til vi kom hjem. Da spratt hun ut av buret og løp fra rom til rom og mjauet høyt. Hun har fortsatt å være veldig vokal etterpå også….

På ettermiddagen fikk jeg SMS fra dyrlegen, om at stoffskifte til Vinja var blitt høyere så jeg må øke dosen med medisin fra 0,2 ml til 0,3 ml. I tillegg vil dyrlegen ta ny blodprøve igjen om en måned. Så jeg har notert det i kalenderen allerede så jeg ikke glemmer det.

Nå ligger Vinja og slapper av på senga mi, men det er ikke lenge før hun kommer å vil ligge i fanget og få masse kos 🥰

21 kommentarer
    1. Godt at det har blitt oppdaget og at du får justert dosen hennes når det trengs.
      Stoffskiftet er jo motoren i kroppen og når den ikke virker blir man ikke mye tess.
      Jeg har lavt stoffskifte, så jeg må bruke medisin resten av livet.
      Nyt kvelden!🤗

      1. Det ble oppdaget ved en utvidet helsekontroll for 3-4 år siden, og hun må også gå på medisin resten av livet. Nå syntes dyrlegen at hun hadde litt vel høy puls, selv om hun var stresset, så vi skal se om økt dose har en virkning den neste måneden 😊

    2. Bra med kontroller hos dyrlegen i forhold til stoffskiftet! På tirsdag skal vår katt til dyrlegen å få løveklipp, da hun er langhåret og har problem med hårballer som kan sette seg fast. God helg til deg og katten din 🙂

      1. Ja det er veldig viktig med kontroll en gang i året for dyra våre også. Sånn at man fanger opp eventuelle sykdommer tidlig. Da kan de få behandling og leve godt noen ekstra år. Vinja har ikke hatt så mye tover i pelsen, men for et par år siden begynte hun å miste pelsen på enkelte plasser. I fjor ble det ekstra ille, for da ble hele magen en stor og fast tove som dyrlegen måtte barbere vekk. Ha en riktig god lørdag
        🤗

    3. Jeg trodde det var du som var på stoffskifte -kontroll først. Jeg går jo på stoffskiftemedisin fast. Tenker liksom ikke på at katter sliter med sånt også. Stakkars puselusken, men topp å få sjekket 🙂

      1. Heldigvis er mitt stoffskifte i orden. Det er nok Vinja som har for høyt og som må gå på medisin. Har vært stabil lenge, men nå måtte dosen økes. Greit å sjekke det sånn at hun har det godt, og jeg få beholde en god stund til 🥰

    4. Bra med slikt kontroll så jeg håper det går bra. Må handle litt i dag, tenker klær. Så Dressmann er grei, var der torsdag og skaffa 2 bukser. Ellers er det nok av ting som venter. Tar bussen tidlig ned til byen, tar meg en kopp kaffe før handleturen. Bør ha nye utesko til best og de skal være med glidelås. Hater lisser som går opp hele tiden. Selv om jeg knyter de godt så løsner de når jeg går fort. De koster kanskje mer enn lissesko men nå vil jeg glemme prisen. Ha en fin dag.

      1. Ja det er like viktig at dyrene våre har helsekontroll, sånn at man kan gi medisin når det trenges. Greit å fornye garderoben innimellom. Jeg så på noen gode tursko som var satt ned på OBS om onsdagen, men jeg orket ikke prøve. Jeg pleier å bytte lisser på støvler og sko om de går opp. Det finnes gode lisser som ikke sklir. Syntes ellers at snøring er best, for de sitter bedre på foten. Ha en fin lørdag.

    5. Kjempefine Vinja 😍😍😍 Greit med slik kontroll når de begynner å dra litt på årene. Vinja er vel omtrent like gamme som Nadina (blir 14 år i august).

      På siste årskontroll ble Nadina undersøkt i bauer og kanter, og takk og lov er hun frisk ❤😊 Bitte litt forhøyet nyreverdier, men det er normalt når de drar på årene.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk 🥰 Ja jeg syntes det viktig at hun har kontroll to ganger i året, for å se at alt holder seg på det nivået det skal. Nå var det litt forhøyet, så jeg måtte øke dosen på stoffskiftemedisinen hennes. Håper blodprøven hennes viser at ting er mer normalt igjen om en måned. Vinja blir 14 år i slutten av mai, og er et 3 mnd eldre enn Nadina. Ha fortsatt fin søndag, klem 🤗

    6. Puser synes ikke det er noe moro å være i transportbur og besøke dyrlegen, men en sjekk må til. 🥰 Bra at hun synes det er greit å ta medisinen 👏 Ha en fin lørdagskveld! 🤗

      1. Hun reiser jo aldri noe annet sted enn til dyrlegen, så derfor forbinder hun jo ikke reiseburet med noe positivt. Når hun først kommer dit er hun snill, selv om hun er veldig stresset. Heldigvis så tar hun medisinen sin i godbit uten noe problemer. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Jeg håpet jo på at stoffskifte skulle ligge på samme nivået, men dessverre var det ikke det. Krysser fingrene for at verdiene er bedre ved neste kontroll om en måned. De er veldig flinke og følger opp hos Evidensia på Lørenskog. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Jeg vet ikke om hun er fornærmet, men misfornøyd er hun i alle fall. Reiseburet blir forbundet med noe negativt, for den eneste gangen hun skal inn i det er når vi skal til dyrlegen. Hun er jo som et familiemedlem, og da er det veldig viktig at helsen hennes blir sjekket opp 🥰 Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg