St Hans i dag som jeg feirer hjemme

Image by 3milio from Pixabay

Heisann!

Ute var himmelen helt blå uten en sky da jeg sto opp, men nå har det kommet noen hvite bomullsdotter her og der. Det blåser en god del i dag også. Temperaturen ligger på +19,7C i skyggen.

I dag er det St Hans eller Midtsommer, men det er lenge siden jeg har feiret eller markert dagen. Bestisen lurte på om jeg ville bli med opp til Skårer gård hvor det skal være et arrangement i ettermiddag, men jeg sa nei og blir hjemme å lager heller en liten mini-markering for meg selv.

Litt informasjon om hvorfor vi feirer St Hans:

St. Hans feires i Norge som en markering av midtsommer; 23. juni. I katolsk tid, det vil si før reformasjonen i 1537, var dagen viet til St. Johannes, evangelienes Johannes Døperen. Feiring av sommersolhverv er imidlertid mye eldre enn kristendommen i Norden. I norrøn tid var midtsommerblotet den største rituelle og folkelige festen i sommerhalvåret.

Sankthansfeiringa har like fram til i dag beholdt mange trekk fra den hedenske festen; brenning av store bål om kvelden, varseltaking om kjærlighet, fruktbarhet og død og urtesamling er slike elementer. På nynorsk og i mange dialekter kalles festen fortsatt Jonsok, dvs Jonsvaka, våkenatt for Jon. Denne nemninga forteller om den katolske våketradisjonen. Primstavmerket denne dagen symboliserer solhverv, enten i form av ei sol eller et timeglass.

I dag feirer vi St. Hans med bål på stranda, vi drar på tur i løvpyntete båter, vi griller og mange koker fortsatt rømmegrøt. Barna får lov til å være med på festen og mange sitter oppe for å se soloppgangen på morgenkvisten. Denne natta skal en samle syv eller ni blomster og legge under hodeputa. Og da skal en drømme om den en skal få til kjæreste!

Ovennevnte informasjon er hentet fra Domkirkeodden.

Morgenen og formiddagen har gått med til å vaske litt mer klær, og snakke med Bestisen i telefonen. Vi snakket blant annet om sommerfesten vi skal på sammen med VIP-Snellene, og det som må kjøpes inn. Bestisen skal bake sin ekstremt gode ostekake og jeg skal kjøpe inn meloner og druer mm som vi skal kose oss med. Alle Snellene skal ha med noe spiselig til festen og det hver og en skal drikke. Kanskje jeg skal stikke innom det nye polet på Bryn senteret å se om jeg finner en alkoholfri vin 😉.

Ute holder skjære ungene et voldsomt leven, og løper etter foreldrene og flaksen med vingene. Vinja sitter på klatrestativet å smatter med munnen å følger nøye med på hva som skjer på bakken. Hun hadde nok helst villet jakte på dem, men hun må nok nøye seg med å se på 😺.

Håper du har hatt og fortsatt får en fin St Hans/Midtsommer 🥰


11 kommentarer
    1. Det blir en rolig “feiring” hjemme for oss også. Blir bedre vær i morra og søndag, så da skal vi grille en av de dagene istedet. Blåser og er skal, så i dag er det sofamog avslapning her 😉
      God St.Hans 🥰

      1. Det er nesten det beste med rolige feiringer, orker ikke så mye styr lenger jeg. Her er det veldig varmt nå, så det blir noen grillpølser til middag. Har ikke grill så jeg steker dem i panna 😉. Så at Kathrine Moholt skal ha et underholdnings program i kveld med kjente artister, så jeg ender vel opp med å se på det. Ønsker deg en fortsatt fin fredda og Midtsommer, klem 🤗

    2. Takk for fin rapport fra dagen din og ikke minst info om St.Hans fra sjølveste Domkirkeodden, som var naboen min før jeg flytta inn til hovedstaden. Jeg publiserte også et innlegg med litt fakta om midtsommer i dag. Artig med historie. Ha en fin sankthanskveld😀

      1. Bare hyggelig 🥰 Tenkte det var greit med en liten påminnelse om hvorfor vi feirer St Hans eller Midtsommer, for jeg tror det er en del som ikke vet. Jeg er opptatt av historie, også den som har med kirken å gjøre selv om jeg står på utsiden. Ha en fortsatt fin fredda og St Hans 🤗

    3. Husker før at vi feiret midtsommer med bål og godt mat. Men i år blir det ikke bål i det hele tatt men vi feirer fint uten vil jeg mene. Skal litt ut av byen i kveld. Starter ferie nå så til onsdag drar jeg til Sørlandet og besøker en onkel der. Drar hjem tidlig lørdag. Er ca 4 timer med tog så vil drar når det ikke er så mye sol. Må unne seg en tur i ferien. Hvis lommeboka sier ja kan det hende at det blir en tur til. Blir småturer ellers, kunne tenke meg en til Son med båt ut og buss inn. Ha en fin kveld.

      1. Da jeg var yngre dro vi alltid ut til Hvervenbukta eller ned til Østensjøvannet for å feire St Hans. Når jeg ble eldre var jeg som regel i Danmark, og Dyrehavsbakken. Vi bodde alltid en godt stykke unna, så vi var alltid hjemme sent på natten. Jeg har jo ferie hele året og kan dra på miniferie når som helst. Det blir som regel dagsturer, for jeg vil ikke at Vinja skal være alene et helt døgn pga medisinen hennes. Det er jo mye man kan gjøre eller være med på som ikke innbefatter overnatting. Ha en fortsatt fin fredda og Midtsommer.

    4. Det hendte vi var på St. Hansfeiring, men som regel var vi hjemme og grillet pølser, – husker det kunne komme noen regnbyger som forstyrret grillingen. Markblomster pleide jeg å plukke å legge under hodeputa, men drømte aldri om noen.😂 Tok lang tid før jeg fant noen å dele livet med, så kanskje derfor. 🤣 Det blir en rolig kveld her også, – kos deg med hva du enn finner på! 🤗

      1. Som barn var jeg hjemme på St Hans, men i tenårene dro vi ofte til Hvervenbukta eller ned til Østensjøvannet å feiret der. Jeg kan ikke huske om jeg plukket blomster å la under hodeputa, tror ikke jeg gjorde det. Kanskje det er derfor jeg fortsatt er singel, hihi 😉. Nå sitter jeg å ser på Kathrine Moholt og Tix på TV 2. Ha en fortsatt fin kveld 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg