Sløver med lydbok i dag… 📚

Image by 0fjd125gk87 from Pixabay

Hei og god søndag!

Dagens værrapport: Jeg har sett sola i dag, men bare en kort stund. Nå er himmelen grå, og det er meldt regn utover dagen og kvelden. Temperaturen har lagt seg på +18,9C.

Det er en sløv dag her i Casa Fres og Knurr, og jeg har så langt ikke gjort annet enn å få unna medisinering av Vinja og hennes morgenstell. Frk Pus har som hun pleier flyttet ut på balkongen igjen. Balkongdøren har stått åpen på gløtt i natt, og hun har nok for det meste vært ute på balkongen. 

I går leste/hørte ferdig Abid Raja’s bok Min Skyld. Bestisen fortalte at hun hadde lest at noen syntes at boken var litt kjedelig, noe jeg ikke kan forstå. Den var trist, rørende og interessant, som gjorde at jeg gikk igjennom alle følelser fra start til slutt. Om du spør meg, så mener jeg at dette er bok vi alle burde lese….

Sommerminner fra 1975

I 1975 sendte NRK Barne-tv opplesning av boken “Sommeren på Mirabelløya” av Bjørn Rønningen, og jeg satt som klistret hver lørdag å fulgte med. Vivian Zahl Olsen hadde laget de fine tegningene som stadig skiftet sammen med handlingen. Jeg har alltid vært glad i hørespill og opplesning av bøker, både som barn og nå som voksen. Fikk så lyst til å høre den igjen, og var veldig glad når jeg fant den på Storytel. Nå har jeg hørt meg igjennom mesteparten av boken, har bare 1 time igjen og jeg syntes at den er like fin nå som da jeg var tidlig i tenårene 🥰

Om du var barn tidlig ungdom den gangen, hørte du på Sommeren på Mirabelløya?

Jeg har null planer for denne søndagen, skal bare kose meg å høre lydbøker hele dagen. TV’n skal forbli avslått til kvelden kommer, for nå er det ørene som skal brukes og ikke øynene 😉

Ønsker deg en fin søndag, klem 🤗

 

10 kommentarer
    1. Husker ikke men jeg har sikkert hørt om serien. Bjørn Rønningen er jo mannen som skrev Jul i Skomakergata så han har skrevet mye for barn i alle årsklasser. Grilling blir det i Lier litt tidligere enn planlagt pga mulig regn. Men det går bra. Nevøen min som bor på Hamar kommer rett fra ferie i Danmark i dag. Så det blir kos og treffe alle igjen. Ha en fin dag.

      1. Ja det stemmer det, mannen har skrevet mange fine barne/ungdomsbøker. Jul i Skomakergata er jo en klassiker, og selv som voksen så må jeg se den når adventstiden kommer. Har skaffet meg den på DVD. Det kom visst litt regn her i går også, og det regner akkurat nå. Ha en fin mandag.

    2. Jeg kan ikke huske den boka fra ungdommen.
      Boka til Abid Raja kunne jeg tenkt meg å lest. Jeg finner den nok på biblioteket.
      Jeg brukte storytel mye ei stund. Nå syns jeg det er greit å lese selv en periode.
      Kos deg med lydbøker i dag 🥰

      1. Det er nok ikke alle som husker boka og opplesningsserien av den, for det er tross alt over 40 år siden de sendte den 😉 Du burde virkelig lese Abid Raja sin bok, for ikke er det bare en fin selvbiografi, men også et innblikk i hvordan det er å vokse opp i to kulturer. Ha en fin mandag, klem 🤗

      1. Jeg krøller meg sammen i sofaen og storkoste meg med serien. Den gangen var det Anne Marie Ottersen som leste den. Fikk sittet ute på balkongen en stund, men så ble det litt kjølig så jeg trakk inn. Ha en fin dag, klem 🤗

    3. Jeg var 8 år i 1975, men husker ikke boka. Bjørn Rønningen forbinder jeg med Jul i Skomakergata, som er mitt favoritt adventsprogram. 🥰 Det jeg husker best fra Barne-TV den gang, var Lekestue. Og så husker jeg Lauritz Johnson og bamsen Teodor, Rolf Kirkvaag og Titten Tei, Ingebrigt Davik og taremareby + skumle Pompel og Pilt.

      1. Boka var kanskje beregnet på de som var litt eldre enn du var den gangen kan jeg tenke meg. Å ja Jul i Skomakergata var og er en favoritt. Jeg har skaffet meg den på DVD, og pleier å se den i desember for å hente fram litt mer julestemning. Jeg så bare Lekestue en gang, tror jeg, for da var henne som jeg hadde som frøken der. Kan huske feil, men mener det var hun som laget Lille Trille dukken 🤔 Ingebrigt Davik likte jeg godt å høre på, det var noe med stemmen hans. Pompel og Pilt syntes jeg var veldig skumle, og som barn var jeg litt redd dem 😉

      1. Jeg satt litt ute på balkongen med lydboka, men det ble litt for kjølig etter hver så jeg trakk inn igjen. Det var litt forfriskende med regnet som kom, og jammen fikk vi litt i dag også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg