Så nervøs jeg var…, men nå er det gjort 😮‍💨

Hei og god formiddag!

Ute er det en grå dag, selv om det innimellom ser ut til at det skal sprekke opp. Temperaturen nå på formiddagen ligger på +12,8C.

Som de fleste har fått med seg, så skal jeg gå av med AFP fra januar 2023 og det er jo ikke noe som skjer automatisk. Det vil si at man må sende inn en søknad for å få satt i gang prosessen. Jeg blir jo så nervøs for å fylle ut skjemaer, og det å søke om AFP har hengt over meg en god stund nå. I dag tok jeg meg sammen og logget meg inn hos NAV og begynte med å lese veiledningen godt innen jeg gikk videre til søknadskjema.  Det var ikke så vanskelig å fylle ut som jeg trodde, men jeg var både nervøs og skjelven på fingeren da jeg trykket lagre og send inn.

Litt etter fikk jeg vedtaksbrev om at “100% alderspensjon” var innvilget og at vedtak om AFP vil komme senere. De må innhente noen opplysninger først. Jeg ble veldig usikker på om det var riktig at jeg skulle ha 100% alderspensjon, så jeg ringte til NAV og fikk snakke med en veldig hyggelig og hjelpsom kar. Han kunne bekrefte at jeg hadde fylt ut skjema riktig og ettersom det ikke kom til å bli aktuelt for meg å jobbe noe mer var det korrekt at jeg skulle ha 100% alderspensjon. Han gjorde også en foreløpig beregning, sånn at jeg har en viss formening hvor jeg får utbetalt neste år. Man blir ikke rik av å bli pensjonist, om man ikke vinner i lotto da, men det skal nok gå bra tenker jeg.

Nå sitter jeg her med den andre koppen med kaffe, og er lettet for at prosessen er i gang men samtidig litt urolig/bekymret. Det kommer sikkert til å henge i helt til alle papirene er i orden tenker jeg. 

Senere i kveld skal jeg på strikke-treff sammen med Bestisen og noen andre hyggelig jenter/damer. Det blir ikke strikking på meg, men derimot skal jeg ta med meg virus-sjalet og hekle videre på det. Jeg har ikke fått leita fram noe mer restegarn, men det har jeg tenkt til å gjøre i løpet av dagen. Håper jeg finner noe gjemt bort i noen poser i skapet i passe tykkelse.

Ønsker de en fin mandag og start på uken 🥰

 


16 kommentarer
      1. Det var veldig nervepirrende, men det syntes jeg alltid sånne offentlig dokumenter kan være. Utover det gleder jeg meg faktisk til å gå av. Nok er nok, kjenner jeg. Ha en fin mandag, klems 🤗

    1. Alltid litt spennende med søknader man ikke har vært borti før, men godt å få bekreftet at du hadde fylt ut riktig.🥰 Det skal bli godt å få alderspensjon, så du kan gjøre mer som du har lyst til. ❤️ Kos deg på strikke-treff! 🤗

      1. Glad for at det er gjort, for jeg har gruet meg litt til det. Gleder meg virkelig til siste arbeidsdagen, hvor jeg kan styre hverdagen helg selv. Strikketreffer ble veldig hyggelig, og jeg var ikke hjemme før 22:50. 😉

    2. En ny erfaring det der men det gikk greit. Du ringte til NAV, måtte kanskje vente lenge før du fikk snakke med rett person vil jeg tippe. Dere er mange i samme bås som må venne seg til noe nytt. Men alle brikker faller på plass skal du se. Veit at det er natt, grytidlig eller midt på natta, eller hva man skal kalle det når klokka er 0322 – men midt på natta er det ikke. Så Spar har 10 kr salg denne uka. Tok en tur ditt i går og mye folk som venta. Maten er blitt dyrere så det var nesten kø. Men det blir vel en tur siden denne uka bare alt roer seg litt. Sover bra men våkner etter kort tid, mye stress som fører til kaos. Må legge meg tidlig og intet stress før leggetid. Ha en fin dag.

      1. Ja det å gå av med førtidspensjon blir en litt annen verden, men jeg gleder meg faktisk til det. Kjenner at motivasjonen og kroppen er som den engang var. Nei, faktisk så måtte jeg ikke vente så lenge på svar hos NAV. Mulig for at det var et annet nummer enn for mer generelle spørsmål. Dit jeg ringte gjaldt det kun pensjonsrelaterte ting. Jeg vil nå si at 03:22 er midt på natten jeg da… Alt blir bare dyrere og dyrere, så man må nok tenke mer over hva man bruker pengene på heretter. Ha en fin tirsdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg