Plantestell på graven i går, og dag får de inne litt ekstra kjærlighet

Heisann!

Ute henger tåka nesten ned på bakken og det regner. Temperaturen ligger på +8C i skrivende stund.

Det var meningen at jeg skulle treffe Bestisen for å dra å handle inn i dag, men hun får besøk av niesen sin i dag å handler sammen med henne i stedet. Det var helt greit for meg, for jeg skulle egentlig ikke ha så mye ettersom jeg handlet litt i går. Siden det er så guffent vær i dag, kan det være at jeg venter til i morgen med å dra ut. Det er selvfølgelig noe jeg sier nå på formiddagen, og ting kan fort forandre seg 😉

I går dro jeg ned på Hageland – Amundsen på Tveita og kjøpte høstlyng, og jeg valgte et sånt plast trau med lyng i 4 forskjellige farger. I tillegg kjøpte jeg to store sekker med blomsterjord og x-antall med plastpotter. Det er stadig planter som trenger nye potter, og da er det veldig greit å ha noen på lager.

Når jeg var ferdig der dro jeg videre til Alfaset gravlund, som ligger bare en 5 min kjøretur unna for å se til graven til foreldrene mine.

Jeg hadde ikke vært å sett til graven på veldig lenge, faktisk ikke siden i slutten av juni når moren min hadde bursdag. Lobeliaene jeg hadde langs kanten var mer eller mindre borte, og de Spanske Margerittene hadde blitt veldig store og blomstret. Noe det har vært dårlig med tidligere i sesongen.

Det var litt av en jobb å få luket unna og kantet foran støtten. Jeg hadde bare med meg en dårlig blomster spade i plast som ikke var så skarp. Det ble ikke så aller verst, og jeg fikk også fjernet en del røtter fra jorden også. Skal kante og luke enda litt mer, når jeg kommer tilbake neste gang for å tenne lys på Allehelgenssøndag. Da blir det vel også til at jeg har med granbar tenker jeg. Høstlyngen gjorde seg fint og det er første gangen jeg har satt ned lyng med mer enn bare hvit og rosa/lilla.

Støtten har fått en god del mose både foran og bak som jeg må fjerne. Tror ikke jeg tar det nå men venter til våren igjen før jeg tar tak i det, men da må det gjøres.

Jeg hadde tenkt til å sette i gang med å potte om planter når jeg kom hjem, men hadde ikke mer energi igjen så jeg utsatte det til i dag i stedet. Det er ikke så mange som trenger større potter, så det går nok ganske fort å ordne vil jeg tro.

Ønsker deg en fantastisk fredda 🥰


12 kommentarer
    1. Da jeg var hos mor i gÃ¥r sÃ¥ fant hun frem en bunke ark som min far hadde skrevet. Det handlet om de første Ã¥rene han jobbet som lærer. Det mÃ¥ tatt utrolig mange timer for der var det navn, sitater og beskrivelse av livet hans den gang. Det var sikkert 75 sider. SÃ¥ han var nøye med slikt og ville ikke at det skulle kastes. Men det er litt fint og ha og slik var han. Det er helg og jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal vaske tøy siden i dag og fÃ¥ kvitta meg med noe gamle bukser. Artig at Jon Fosse fikk en nobelpris i gÃ¥r – nesten 100 Ã¥r sidden sist. Hadde 10 minutter for meg sjøl pÃ¥ gravplassen til min far i gÃ¥r, tenkte pÃ¥ han bÃ¥de som lærer, far og person. Det er slike ting man husker. Ha en fin dag.

      1. Så bra at papirene din far har skrevet om livet sitt er bevart, og forblir det. Sånne livshistorier er viktig å ta være på. Jeg har ikke de store planene for helgen jeg heller, men jeg har da fått pottet om noen planter på formiddagen i dag. Jeg fikk med meg at Jon Fosse hadde fått Nobels prisen. Det er fint å tilbringe litt tid på gravlund. Jeg pleier å bli ved graven en stund jeg også etter at jeg stelt der. Ha en fin fredag.

    2. Jeg har plantet lyng i gravene for en måned siden og den er fine enda:)
      Jeg har ompottet to planter I dag og godt å få det unnagjort. Nå er det hvile som gjelder for oss:)

      1. Har akkurat satt meg ned for å ta en pust i bakken, etter å ha pottet om noen planter og etterfylt jord på et par andre. Tidligere hadde jeg forsøkt å holde liv i noen avleggere fra en gullranke, ved å sette de rett i jord. Det har fungert veldig dårlig, så nå har jeg tatt de opp å satt de i vann for å se om jeg får røtter på dem. Klem 🤗

      1. Jeg prøver å pusle om dem så godt jeg kan, og foreløpig har jeg klart å holde liv i flere enn jeg har tatt liv av. Har forsøkt å redde noen avleggere i dag også. Satte dem først i jord for en stund siden, men de klarte ikke å produsere røtter å bare hang slappe ut over kanten på potta. I dag har jeg satt dem i vann, så får vi se hva som skjer 🥰

    3. Så fint det ble med lyng i flere farger! Det har lett for å bli mose på gravsteiner, må ta unna noe etterhvert jeg også.

      1. Jeg syntes også det gjorde seg med flere farger, og disse er jo også naturlige. Vet mange her innover ber gravlund fjerne mose, men jeg tenker at jeg skal gjøre et forsøk selv først 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg