Plantene mine fikk kjærlighet, og jeg fikk baksmell 🙈

Heisann!

Denne dagen startet ikke så bra, for på formiddagen kom det melding fra Skatteetaten om at skatteoppgjøret mitt var klart. Kjente at pulsen økte da jeg logget meg inn, og at hjertet nesten stoppet da jeg leste at jeg har fått BAKSMELL på nesten 9.000,-. Skal gå nøye igjennom tallene å sjekke, men det er sikkert riktig dessverre 😢 Ikke så mye jeg kan gjøre med det nå, og jeg har ikke tenkt å la det ødelegge dagen min 😊

Jeg fortalte jo forrige dagen at jeg hadde vært på Plantasjen og kjøpt jord, sånn at jeg kunne plante om noen av plantene mine. Orket ikke å gjøre det i går, men i dag satte jeg i gang med stor iver 🪴

For et par år siden fikk jeg for meg at jeg skulle bare (nesten) bruke leirpotter til plantene mine. Syntes det var så lekkert, men plantene trenger jo mer vann da ettersom pottene stjeler mye. Jeg er jo ikke alltid like flink til å vanne så det er en dårlig kombinasjon. I dag fikk to av plantene jeg hadde i kjøkkenvinduet komme over i plastpotter i stedet.

Jeg har samlet alle leirpottene på balkongen foreløpig, så får vi se om jeg prøver å gi de bort.

Dette er blomsteroppsatsen jeg fikk av fetteren min og kona hans før jul. Den hadde opprinnelig en Ildtopp også, men den har reist til de evige grønne enger. Julestjernen og den andre rariteten lever fortsatt i beste velgående. Jeg har ikke våget å splitte dem og sette de i egne potter, for begge ser ut til å trives veldig god der de er. Å da skal de få stå der en stund til.

Aloen min har nå endelig fått kommer over i en stor potte, sånn at den kan få strekke ut røttene sine ordentlig. De var krøllet rundt den gamle potten så hard, at jeg fikk den nesten ikke ut. Den hadde fått 5 avleggere som jeg tok vekk å satte i egen potte.

Coleus stiklingene mine hadde fylt vannglassene med røtter, så det var virkelig på tide å plante dem. Den til høyre er stiklinger fra samme art, mens den til venstre er av to forskjellige. Ettersom jeg ikke har så god plass, valgte jeg å sett dem sammen. I den midterste potten er avleggerne fra Aloen min, og den skal Bestisen overta. Jeg spurte henne tidligere i dag om hun ville ha dem, og det sa hun ja til. Hun kan jo velge å la dem stå sammen, eller i egne potter.

Før jeg gir meg og setter meg ned for å slappe av, skal jeg også ta å rive opp et par pappesker fra ODA + klemme sammen et par esker som det har vært kattesand i, og gå ut å få det i konteineren. De kommer å tømmer den i morgen, så da er det greit å bli kvitt det i dag.

10 kommentarer
      1. Tusen takk 🥰 De aller fleste ser ganske friske og fine ut nå. Nei vettu, dette var litt av en nedtur når det gjaldt skatteoppgjøret. Jeg var forberedt på baksmell, men ikke så stor som dette. Det er nok bare å betale det 😢

    1. Så fine planter! Julestjerne er ikke den enkleste å ha med å gjøre, – artig å se så mange nye skudd! Flotte coleuser også! Flere av de jeg setter i vann for roting har så lett for å råtne. Nå er tiden for ompotting, så lurt å gjøre det. 👍 Ha en fortsatt fin torsdag! 🤗

      1. Tusen takk 🥰 Nei, julestjerner er ikke de letteste, og det er derfor jeg ikke har turt å plante den om. Den får lov å stå der den er så lenge. Jeg har ikke hatt Coleus stiklinger som råtner for meg, kanskje jeg ikke har de så lenge i vann 🤔 Ja nå er den store ompottingstiden, og jeg har noen flere som hadde trengt større potter. Får ta det etter hvert. Ha en fortsatt fin tirsdag 🤗

    2. Fikk igjen 2600,- kroner på skatten. De var på konto i går samme dag som jeg var hos tannlegen, en god del havna hos Torget Tannlegesenter. Da jeg kom hjem sovna jeg fort. Var trøtt og sov nesten 4 timer i går ettermiddag. Ble vekt av en telefon klokka 1820. Sjelden at jeg sover så lenge om ettermiddagen. Kjipt med såpass mye i baksmell men slik er det enkelte ganger. Har mye tøy som skal vaskes i morgen så jeg håper at jeg rekker alt. Innimellom er det dritt at man deler vaskemaskin med andre. Men når jeg tenker på hvor mye strøm den bruker så er det greit at jeg ikke har det. Ha en fin kveld.

      1. Jeg hadde en følelse av at jeg ville få baksmell, men ikke av denne størrelsen. Ikke mye å gjøre med det enn å betale å få det ut av verden. Jeg skal til tannlegen til årskontroll i mai, og da får vi håpe det blir null hull som det pleier. Har mer enn nok annet å betale for nå om dagen. Ja kjedelig å sove lenger enn man har tenkt, kjenner igjen den. Ha en fortsatt fin lørdag.

    3. En god jobb du har fått gjort idag da, så nå er nok plantene glade <3 baksmell er aldri morsomt! Grøss… godt du ikke lot det gå utover humøret! Klem 🙂

      1. Jeg forventet en baksmell, men ikke av denne størrelsen. Ingen grunn til å la det ødelegge dagen og humøret, for det endrer jo ikke fakta allikevel. Jepp, jeg fikk endelig plantet om å stelt ekstra med plantene mine som de sårt trengte. Klem 🤗

    4. Baksmell er bare så kjedelig 🙁 Men… man må bare ta det…. Du fikk pottet om planter – og det er noe som er morsomt synes jeg 😀 Koser meg med planter og jord 😀 Lag deg en god fredag! klems

      1. Nei det er ikke gøy, men jeg får ikke gjort noe med det så ingen grunn til å henge med leppa 😉 Plantene mine trengte litt ekstra kjærlighet og nye potter, og det har hengt over meg en stund. Nå er det gjort, og de trives alle sammen. Ha en fortsatt fin lørdag, klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg