Plantene jeg har kjøpt de siste dagene

Heisann!

Som jeg har fortalt i flere innlegg, så har jeg vært innom Plantasjen noen ganger denne uken. Da har det også blitt med noen planter hjem. Jeg har jo vist dem før, men tenkte jeg skulle gjør det igjen hvor jeg har satt på navnet på dem.

Først er det småplantene, som skal få komme i større potter i dag:

Til venstre: Syngonium Podophyllum Pixie, vel jeg tror at det er sorten Pixie ut i fra det jeg har googlet. For det sto jo ikke på potten. I midten: Calathea. Til høyre: Coffea Arabica også kalt Kaffeplante, som jeg har 2 av fra før.

Så har vi Coleusene mine, som også er kalt Praktspragle:                                               

Denne heter Coleus Magnificent Mile, og er en som jeg aldri har hatt tidligere.

Denne nydelig saken heter Coleus Orchard Road, som jeg har hatt en gang tidligere. Fargen på bladene kom ikke så godt fram, så jeg tok et ekstra bilde av dem.

Dette er Coleus Crown Jewel, som jeg også har hatt en gang tidligere. Denne var den siste de hadde igjen, og det var nok for at grene og bladene ikke vokste symmetrisk som alle de andre. Akkurat det gjorde ikke så mye for meg, for det kommer mange nye blader rundt hele fra bunnen av.

Sist men ikke minst har vi Coleus Ruby Road, som jeg også har hatt en gang tidligere.

Nå har jeg så mange Coleuser at jeg kan bare ikke kjøpe noen flere på lenge. Problemet blir også når de må toppes, som de skal innimellom for å få en jevnere plante, så kan jeg ikke beholde stiklingene. Enten må jeg kaste dem eller gi dem bort til noen som vil ha… Nå ja, den tid den sorg.

Har du hatt eller har du noen av disse Coleusene?


4 kommentarer
    1. Du verden så mye pene planter. Var på Kalvøya ved Sandvika i dag og bada. Det ble en lang tur av den grunn av asfalt arbeide og måtte ta en omvei. Deet var deilig vann og lite folk men det varmt og ligge der så det ble en liten time. Men det var en del båter som lagde bølger og det er noe herk når man svømmer. Ellers ser jeg noen serier som jeg liker godt. Enda ikke ferdig med Spør naturen, men fant dokumentaren Con girl(sjekk gpo-girl via google). Den er jeg ferdig med og er nettopp ferdig med svenske Teltdrapa(sann fakta). Det er slike ting jeg liker, så nå skal jeg se ferdig Spør naturen som er noe helt annet men lærerik. Alle anbefales og er på nrk.no. I morgen skal hele familien grille hos min søster for siste gang de bor nå. Skal flytte til helt ny leilighet i Mjøndalen neste år. Nå venter kiwi. Ha en fin kveld.

      1. Ja det har blitt veldig mange planter den siste uken, og nå holder det. Hørte fra en bloggvenninne at det var veiarbeide der nå. Veldig slitsomt å svømme når båtene lager bølger, selv om man er en god svømmer. Ha en fin fredda.

    2. Så fint å få se alle samlet og med navn! Akkurat nå har jeg ingen Coleus, men hadde en som lignet på Orchard Road. De skifter litt sjatteringer etter hvor lyst de står, så det er litt kult. Ellers har jeg noen Calathea, og et par stortrives på badet. De står i et vindu og liker fuktigheten som blir der innimellom.

      1. Jeg syntes jeg måtte lage et innlegg med navnene på alle plantene. Coleus er fine og fargen påvirkes virkelig av lyset. Jeg hadde en Calathea som ble kjøpt i fjor, men den døde dessverre. Håper jeg har mer hell med den nye. Klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg