Ost og kjeks til kvelds, men først et forferdelig uvær…

En kveld med ost og kjeks

Heisann og god formiddag!

I dag skinte sola da jeg våknet, men det ligger noen litt mørke skyer på lur som truer med å ta over. Temperaturen ligger på +15,9C på skyggesiden.

Maken til uvær som det ble i går ettermiddag 😲 Det så ut som en vegg med vann som kom ned, så lettet det litt i det jeg gikk ut i garasjen. Hadde ikke kommet lengre enn opp til hovedveien før det nærmest virket som noen hadde dratt ut proppen. Vinduspusserne på bilen klarte ikke å ta unna, og det dundra på biltaket med hardt regn og etter hvert store hagel. Jeg så ikke å kjøre og måtte stoppe inntil siden til det lettet litt, men regnet fortsatt ganske mye da jeg kjørte videre. Da jeg kom ut på motorveien nedenfor Trosterud var det opphold. Det var mye vann i veibanen som føyket opp av bilene, så det var ikke så lett å se men det gikk greit. Resten av ettermiddagen skiftet det mellom sol og regn… Det er mange år siden jeg vært ute å kjørt i så kraftig regnvær, men hei jeg skylt av bilen så noe positivt var det da 🤣

Kvelden tilbrakte jeg hos Bestisen med deilig ost og kjeks i stedet for noen varm mat. Vi hadde flere gode oster, som jeg aldri ville ha våget å spist for noen år siden. Jeg var så pysete når det gjaldt ost, og spiste bare gulost, brunost og smøre ost på tube. Ost som luktet eller hadde mugg i seg, nektet jeg plent å smake på. Nå derimot smaker jeg på alt, men det er selvsagt ikke alt som faller i smak. Brie er jeg ikke så begeistret for, så den styrer jeg unna. 

Bestisen hadde ikke sett noen av Nailed It programmene på Netflix, så vi satte på fra første sesong å så på mens vi skravlet og holdt på med hvert vårt håndarbeid. Jeg hadde tatt med garn og begynte så smått på den siste svarte duken min, og kom et godt stykke på den.

Skulle nok ikke ha sittet med hekling eller noe annet håndarbeid, for skulderen min er ikke i humør i dag. Samtidig som det har grenet seg ned i hånden sånn at jeg har mistet følelsen i lillefingeren. Det er ikke noe farlig, men noe som skjer i blant når betennelsen herjer oppe i skulderen. I morgen skal jeg på strikkekino og se Top Gun, men jeg tror at strikketøyet kun blir med for syn skyld…..!

Vinja skal jo til Veterinæren i morgen, og med samme jeg sto opp gikk jeg ned i kjelleren og hentet reiseburet. Som alltid når det kommer fram så løper hun å gjemmer seg… Denne gangen var det langt under sengen min, hvor hun vet jeg ikke får tak i henne. Da hun skjønte at vi ikke skulle noen steder kom hun slentrende fram samtidig som hun så litt skeptisk på meg, hihi. Å så morsomt vi skal få det i morgen 🤔

Håper du får en fantastisk søndag 🥰

 


20 kommentarer
    1. Det utrolig hva dyr skjønner ☺
      Så koselig du og bestisen har det😍
      Det med ost har jeg blitt mye tøffere på også. Jeg smaker på alt jeg også nå😃
      Kos deg med søndagen, og hvil armen❤

      1. Ja dyra skjønner mye mer enn vi tror, noen ganger er ikke det så bra. Ja Bestisen og pleier å ha det koselig når vi treffes. Det er jo så mange gode oster der ute, som man bare må smake på. Ha en fin dag 🥰

    2. Jeg er glad i all slags ost, og har spist mye av ulike varianter. Likevel er nok ikke pultost favoritten og gammelost står jeg over. Veldig godt med kjeks og ost! 😋 Lykke til med Vinja imorgen, – sikkert lurt å ta opp reiseburet idag. 😺

      1. Nå grøsser jeg, for pultost klarer jeg ikke altså. Har smakt det men jeg hadde mest lyst til å spytte det ut igjen. Begge foreldrene mine var glad i det, og laget det mange ganger selv 😉 Vi er hjemme igjen fra veterinæren, og frk Pus er veldig glad for å være hjemme igjen.

    3. Jeg er også litt skeptisk til en del oster, men nå har jeg den unnskyldningen at jeg ikke tåler ditt og datt ;.-) Kjekt å få vasket bilen, men ikke helt trafikktrygd når regnet herjer så ille, da… Hehe, artig at Vinja skjønner hva som skal skje 😀

      1. Jeg skal vel egentlig holde meg unna egg og melkeprodukter, men elsker ost så jeg tar problemene etterpå. Ja det var litt av et uvær, og slettes ikke trygt å kjøre når det sto på som verst. Vinja vet akkurat hva som skjer når reiseburet kommer fram… 😉

    4. Kjempekoselig at du koste deg da ❤😊 Jammen litt av et uvær da! Meldt lyn og torden her også i løpet av dagen.

      Jammen skjønner disse dyrene våre så mye. Nadina er slik. Hun sier ikke noe når vi kjører bil, men hører hun lyden av skranglingen av reiseburet før vi putter henne inn, så gjemmer hun seg under sofaen før vi rekker å tenke ordet: “egg” 🤣😂

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Vinja løper å gjemmer seg også når hun hører eller ser reiseburet. Så fort jeg putter henne inn, begynner en sår mjauing som holder på helt fram til dyrlegen. Hjem er hun stille helt til jeg setter på blinklyset for siste gang, og da reiser hin seg opp og mjauer høyt og litt irritert 😼 Ja det var litt av et vær vi hadde om lørdagen, men det ble heldigvis med det.

      1. Det smakte veldig godt med ost og kjeks, spesielt siden det var så lenge siden sist. Vinja er en smart pus, og hun forstår akkurat hva som skal skje når reiseburet kommer fram. Du skulle ha hørt mjauingen i dag 😳 Om ca 1,5 time drar jeg avgårde til Strikkekino, og jeg gleder meg virkelig 🥰

    5. Slike kjeks som det passer bra oster, og smaker kanskje ekstra godt med litt hvitvin til. Ja, det kom en del regn i går, så vått ble det men jeg liker lyn og torden godt så det var veldig kos syns jeg. Det var de våteste 2 timene vi har hatt på lenge. Men det tørket fort opp igjen. Hadde i dag tidlig to solide økter med disckgolf på 2 nye baner jeg jeg ikke har besøkt før. Skaffa meg 3 nye skiver som jeg kaster med og det var på tide. Det var jo litt vått i bakken men sola kom da jeg var på siste stede. Kom hjem fra en tur i skogen nå, gikk ikke så langt før jeg hang opp hengekøya. Men det er deilig luft i skogen når det har regnet. Så blir det god varme nå så vokster det opp frodig. Det er sommer. Ha en fin kveld.

      1. Skal man ha ost og kjeks bør ikke kjeksen være for tjukk eller stor. Da blir det for mektig. Lenge siden jeg har opplevd så kraftig regn som vi hadde på lørdagen, men heldigvis var det kortvarig.

    6. Strikkekino har jeg aldri hørt om. Spennende 😃

      Hørtes herlig ut med ost og kjeks. Jeg er veldig glad i forskjellige typer, men blåmuggost har jeg problemer med. Har smakt på den da.

      1. Jeg hadde heller ikke hørt om strikkekino før Bestisen fortalte om det i fjor en gang. Veldig koselig, og stort sett bare damer i salen 😉

        Har heldigvis blitt bedre på å smake på forskjellige oster, og liker dem. Blåmuggost hadde jeg problemet med før, men nå elsker jeg dem 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg