Ojsann, det var tomt for boller i fryseren

Fastelavnsboller fra MatPrat in da making

Heisann og god lørdag!

Ute er det litt disig nå på formiddagen, men jeg håper jo at sola skal titte fram utover dagen. Det er fortsatt kaldt ute med -9,5C 🥶

Nå har jeg tatt meg en liten pust i bakken i mens jeg venter på at bolledeigen skal heve seg. Det er jo fastelavn i morgen, og jeg kom på før helgen at jeg var tom for boller i frysen. Jeg hadde ikke alt jeg skulle bruke, så jeg måtte en tur på Kiwi i går for å handle inn.

Fant en oppskrift på MatPrat som jeg tenkte jeg ville teste, som ikke har like mange ingredienser som den jeg vanligvis bruker. Det skulle også være bakepulver, men det hadde jeg ikke. Kom på at den jeg hadde var gått ut på dato for flere år siden, så jeg kastet den før jul. Ettersom det ikke er så mye forskjellig i, blir også deigen raskere å lage. Jeg måtte ha i mer mel enn det oppskriften sa, ellers hadde jeg ikke fått den sammen. Etter en runde med håndkraft og mer mel ble det fin. Vel den hang nå sammen, og så får vi se hvordan den blir når den har hevet seg 🤔

Jeg har bare tatt en porsjon denne gangen som skal bli ca 12 boller. Blir de fine kan jeg alltid slenge sammen en ny deig om ikke lenge.

Når jeg handlet i går besøkte jeg en Kiwi butikk jeg aldri har vært i før. Den lå oppe på Ryen, som ikke er så veldig langt unna meg. Bare 10 min med bil. Jeg har en Kiwi butikk like i nærheten her jeg bor, men der kan man ikke parkere å jeg er avhengig av det om jeg skal handle mye. For skuldrene og nakken tåler ikke at jeg bærer tungt. Kiwi på Ryen hadde en stor parkeringsplass, og selve butikken var også stor med ganske godt vareutvalg. Jeg kommer garantert til å dra dit å handle heretter, når jeg ikke handler sammen med Bestisen på Lørenskog da 😉.

I kveld er det premiere på Bakemesterskapet på NRK 1, og det gleder jeg meg til å se. Elsker sånne program, og får alltid med meg det når jeg ser at det blir sendt. Lenge siden vi har hatt noe norsk bakemesterskap på tv, og det er på høy tid at det kommer 🥰. Skal du se på det?

Nå må jeg gå å sjekke om deigen har hevet seg, sånn at jeg kan trille ut bollene å få stekt dem.

Håper du har og får en fin lørdag 🥰


16 kommentarer
    1. Lykke til med bollene. Dette blir bra, vettu. Jeg skal også bake boller i dag. Får besøk i morra på morsdag og fastelavnssøndag. Bør vel ikke bake så veldig stor porsjon, for dumt å ha altfor mange fristende boller i fryseren, kjenner jeg meg rett. Skal liksom prøve å gå ned litt i vekt for tida, da. Og Kiwibutikken på Ryen er vel omtrent sånn midt i mellom deg og meg, tenker jeg😉 Vet hvor den er, men bruker som regel Rema litt nærmere meg. God helg🙋🏼‍♀️

      1. Bollene ser i alle fall fine ut, har ikke smakt på dem enda men skal snart gjøre det. Den oppskriften jeg vanligvis bruker er stor og det blir ofte borti i 30 boller av dem. Av den jeg brukte denne gangen ble det 15 stk, og de ble store. Jeg ble overrasket over hvor stor Kiwi butikken på Ryen er, og selv om den ligger litt lenger unna så kommer jeg nok til å dra dit igjen. Ha en fin lørdag, klem 🤗

    2. Fin lørdag til deg også! Satt akkurat og tenkte så det knaker på morgendagens fastelavens. Jeg har ikke boller i fryseren og eltekrok har jeg ikke. Veldig usikker på om jeg tar sjansen /orker uten😊🫣 nødløsningen er nær. Men dyr. Åpent bakeri. Vi får se🤪

      1. Hadde jeg ikke hatt kjøkkenmaskinen, vet jeg ikke om jeg hadde orket å lage boller. For det er veldig tungt å elte for hånd. Selv om det koster, så er bollene hos bakeren ikke så ille de heller 😉 Ha en fortsatt fin lørdag, klem 🤗

    3. Så koselig å bake, kanskje har du funnet en oppskrift du liker godt. Greit med butikker som har mye. Jeg må til nabokommunen for Kiwi, de har produkter fra Rørosmeiriene jeg bruker å kjøpe som ikke er fult så mye prosessert som andre varer. Vet ikke hva- eller om jeg kommer til å se på tv. Kikker kanskje innom. Riktig fin lørdag til deg <3

      1. Jeg liker å gjærbakst, mest for at det er det jeg får til best. Oppskriften jeg brukte nå krevde mer mel enn angitt i oppskriften, og deigen ble nok litt fastere enn hva jeg er vant med. Allikevel ble det boller som nå står å kjølner seg. Har ikke smakt på dem enda, men de ser veldig fine ut. Jeg har begynt å bruke Kiwi nå i stedet for andre butikker, for jeg ser at jeg sparer ganske mye penger på det. Ha en fortsatt fin lørdag, klem 🤗

    4. Da blir det fastelavnsboller til imorgen! 👍 Jeg har kjøpt hveteboller og kremfløte, som jeg skal ordne til med melisdryss på. Jeg handler mye på Kiwi, rimelig butikk og trivelige ansatte. Takk for at du minnet oss på Bakermesterskapet! Jeg har sett reklame for det, men glemt når det skulle sendes. Tror jeg har sett alle “Hele Sverige baker” i reprise, og dette er sikkert noe av det samme. Kos deg resten av lørdagen! 🤗

      1. Det siste brett med boller kom ut av ovnen nå, og de ser veldig fine ut. Har ikke smakt på dem enda, men skal snart lage en kopp kaffe og gjøre det. Kremfløte sto også på handlelista i går, så i morgen blir det boller med krem på. Jeg handlet nesten aldri på Kiwi før, men nå er det dit jeg drar hver gang for jeg sparer mye penger på det. Skal bli gøy med Bakemesterskapet. Jeg har sett på både Hele Sverige baker og The great British bake off, som sendes på flere kanaler. Gøy å se hva de får til, men også litt artig når ting år skeisen 😉 Ha en fortsatt fin lørdag, klem 🤗

      1. Bollene ble veldig fine og luftige, så jeg kommer nok til å bruke den oppskriften igjen 😊 Så langt har jeg funnet ut at Kiwi er den butikken som generelt har lavere priser, så det lønner seg å handle der. Ha en fin søndag, klem 🤗

    5. Gøy å bake boller etter ny oppskrift innimellom! Håper de blei perfekte! Jeg handler også mest på Kiwi – men har en Coop Prix rett borti gata – den er til de gangene jeg har glemt en ting eller to, hihi… god kveld til deg – klem 🙂

      1. Jeg ble veldig fornøyd med bollene, og kommer garantert til å bruke den oppskriften igjen. Den gamle oppskriften (svensk luciakatter) er tyngre, så de bollene er mer mettende enn denne. Kiwi er den billigste, men jeg har også en Coop Xtra lengre ned i lia som ikke har de verste prisene heller. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg