Nissene skulle gå i dvale i dag, men fryseren fikk første prioritet

Vinja og nissene

Heisann!

Ute har det endelig sluttet å snø, og i stedet har vi fått tjukk tåke som ligger helt nede på hustakene. Temperaturen ligger på -2,3C.

I dag var planen at jeg skulle begynne å pakke ned jula, for det er ikke noe som er gjort på en dag. Når heimen ser ut som et ordentlig julehus, så tar det lang tid å pakke ned alt sammen å få det ned i kjelleren. Jeg endte til slutt opp med å vente til i morgen i stedet.

Jeg har jo kjast og mast om at jeg skulle ta å ise av fryseren i flere dager, og i dag fikk jeg endelig ut fingeren. Startet ikke på morgenen som jeg burde ha gjort, så det er nok ikke klart før ut på kvelden. Når du ser bildene så skjønner du hvorfor…         

I fjor en gang kjøpte jeg noen matter til å legge inn i fryseren, som fanger opp vannet etter hvert som det begynner å tine. Det er første gangen jeg tester de ut, så det skal bli spennende å se hvor effektive de er. Jeg fikk ut alle skuffene så nær som den øverste, for der var for mye is enda.

Litt mye is kanskje 🙈

Jeg skammer meg over at jeg har latt det bli så ille som det er nå 🙈 Var litt i tvil om jeg skulle legg ut bildene som viser hvilken sløving jeg er…. Så tenkte jeg at det var like greit å gjøre det, så får det være en skikkelig dask over fingrene sånn at jeg ikke lar det bli så ille igjen. De to øverste “dørene” kan heller ikke åpnes, og du kan jo se hvorfor. Mye av den isen er heldigvis ikke så hard, så den kommer nok til å tine fort tror jeg. Jeg pakket ned det jeg hadde av matvarer i fryseren, og la det ut på balkongen. Det er ikke så kaldt ute i dag, så jeg håper ikke at det kommer til å tine 🤔

Ellers er jeg veldig støl og stiv i armene i dag, etter at jeg var ute i går å gravde fram garasjeporten min. Den spaden jeg trodde jeg hadde i kjelleren fant jeg ikke. Så jeg måtte bruk en kost for å få vekk så pass mye snø at porten åpnet seg, og jeg fikk hente ut den spaden jeg hadde der. Det var ekstremt mye snø å få bort, men veldig greit å bli kvitt det nå som det er meldt mildvær. Da blir den så tung, og skulle det komme noen kuldegrader igjen må jeg nesten øks for å få bort isen…

Jeg må virkelig rose vaktmesteren våres, som har brøytet unna snøen så det har blitt framkommelig å gå og kjøre. Hadde det ikke vært for han, ville ODA hatt problemer med å komme ned i gården med varene mine i går.

Håper du har hatt og fortsatt har en fin lørdag 🥰 

16 kommentarer
    1. Det der skulle jeg ha gjort, kjøleskap og frysere må tines av. Men det er en jobb, ta ut maten og sette den ut, sørge for at mest mulig vann og is ikke kommer på gulvet. Så til sist tørke opp og sette inn maten. Jeg lot med vilje 3 fulle busser kjøre fra meg i går. Var hjemme kl 16.30 så klesvasken ble tatt i dag i stede. Det er tåke og regn ute og heller dårlig skiføre. Men måtte lime reimen på den ene staven i dag så jeg håper det holder. Nye ski ligger i bak hode så jeg må sjekke litt. Det er godt inne når det er elendig vær ute. Men må ut og spasere litt snart. Ha en fin kveld.

      1. Ja det er litt av en jobb å rydde ut av fryseren først, og så sitte å vente på at det skal begynne å tine. Jeg har lagt plast sekk på gulvet for å fange opp det vannet som ikke mattene tar. Det var vel vært kaos i trafikken de siste dagene, noe jeg ikke har sett så mye til ettersom bilen har stått i garasjen hele tiden. Ha en fortsatt fin lørdag.

    2. Ser ut som Vinja synes det er helt greit at nissene blir der en stund til i alle fall! 😉 Jeg har ikke hørt om slike matter til bruk for avising av fryser før. Blir spennnde å høre om du synes de funker. Jeg bruker bare å sette boller med varmt vann inn i hyllene, og da tiner isen raskt. Må jo følge med og ta unna litt selv da selvsagt, og bytte ut vannet med varmt vann når det trengs. I tillegg har jeg en par håndklær liggende på gulvet foran.

      1. Vinja har blitt helt fortrolig med nissene, så hun kommer nok til å savne dem når de går i dvale. Det var Bestisen som tipset meg om disse mattene eller bindene, og så langt har de faktisk fanget opp en del vann. Må nok være forsiktig når jeg fjerner den for å kaste dem, for går det hull blir det vått. Jeg fikk ikke inn noen kjele med varmt vann i begynnelsen, men nå har jeg satt det inn å ting begynnere å skje. Jeg la en stor søppelsekk på gulvet som fanger opp de lille som drypper ut 😉

    3. Der, ja! Jammen flink som fikk i gang tining av fryser. Jeg har hatt det på gjøremålslista mi 2-3 måneder🙈 Skyver det framfor meg. Må snart ta tak. Bare spise opp litt mer inni der først, så det ikke blir så mye å flytte på😅

      1. Ja nå måtte jeg bare gjøre det, for de øverste hyllene var helt igjenfrosset, og det var ikke mulig å bruke dem lengre. Jeg skulle egentlig ha gjort dette tidligere i høst, men har også bare utsatt det. Har spist opp en del jeg hadde der, men noe måtte settes ut på balkongen. Krysser fingrene for at det ikke tiner….

    4. den avriminga ja skulle gjort det jeg også ,jeg bruker å sette en bøtte med varmt vatn i fryseren legge på lokket og vente en liten halvtime ,da er det bare å skrape løs isklumper og legge dem i en tom bøtte som jeg går ut i hagen og tømmer :=) det tar i underkan av en time hele avisingen og vask før jeg kan ha maten på plass igjen ,men klart en skulle vært flinkere til å avise litt oftere for min fryser har mye is også nå

      1. Jeg fikk ikke satt inn noen kjele med vann i starten for det var for mye is på hyllene. Nå har jeg fått hakket bort en del, så jeg har satt inn en som jeg skifter vann i så fort det blir kaldt. Jeg har en stor fryser i kjelleren, men den skal jeg tømme og vaske ut på våren å selge den. Jeg alene trenger ikke to frysere. Det tar nok litt mer enn en time her dessverre, men nå har det begynt å løsne for fult så det går fortere 😊

    5. Jeg måtte ise av kombiskapet i romjula, og det er så deilig når all isen er borte! 👌Godt å få gjort det, så blir det en stund til neste gang. Ja, lurt å få vekk snøen før den blir kram og kan fryse seg steinhard! Jeg har opplevd det, og det er ikke noe gøy! 🥴 Ha en fin lørdagskveld! 🤗

      1. Mye av isen har tinet bort nå, men det er en del igjen på de to øverste hyllene enda. Måtte hakke bort litt for å få fortgang i det. Ja det var lurt av meg å fjerne snøen i går, for da jeg var ute for litt siden med søppel hadde det begynte å fryse på. Det var skikkelig glatt. Klem 🤗

      1. Jeg har utsatt det hele tiden, og noen ganger har jeg tatt forskjærkniven å hakket løs for å få vekk litt av isen. Det er det lenge siden jeg har gjort nå, og det er vel derfor det er ekstra ille nå. Jeg håper at all isen er tint innen midnatt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg