Nå er alt plantet ferdig 🌱 på graven og i pallekarmene

Heisann og god formiddag!

Som i går er det en nydelig dag ute med blå himmel og sol. Temperaturen ved 9 tiden i dag lå på +13,4C. I går var det litt kjøligere med bare +8,5C på morgenen.

Morgenstellet til Vinja er tatt for en stund siden, og hun har akkurat fått våtfóret sitt. Jeg har akkurat satt baken ned i stolen etter å ha gått en runde med saksen, og barbert bort noen tørre blader på plantene mine. Jeg har også klippet bort noen lange grener på alle Coleusene min, ettersom de hadde blitt så lange. Tok noen topper å satt i vann for å få nye planter.

I går møtte jeg opp med Bestisen og sammen dro vi bort til Plantehallen på Lørenskog for å kjøpe inn planter til gravene + til pallekarmene mine. De har et sånt fantastisk utvalg i planter at jeg får stjerner i øynene. Parkeringsplasser derimot er det ikke så mange av, og de som er kan være litt vanskelige å komme inn og ut av….

Til gravene til mine foreldre valgte jeg to rosa Spanske Margeritter, og kantlobelia rundt. Vurderte først å kjøpe sølvkranser, men de blir så veldig store at jeg valgte de bort til slutt.  Det fantes ikke en enste vannkanne å se på det stedet som er i nærheten av graven, men litt lengre opp kunne jeg se to stk. Det kom et ungt par som også skulle plante, og han gikk opp å hentet begge to å fylte dem opp med vann å ga meg den ene. Snakk om å være snill og hjelpsom 🥰. Det har begynt å feste seg litt mose på støtten, så jeg må få fjernet det i løpet av sommeren.

Så gikk ferden videre til der hvor Bestisen har graven til sine foreldre og broren sin, sånn at hun kunne få plantet sine blomster. Hun hadde kjøpt akkurat de samme plantene som jeg hadde. Ettersom Bestisen ikke er helt i form enda, kjørte vi ned til graven som ligger i bunnen av gravlunden.

Så gikk ferden videre hjem til meg, hvor jeg fikk plantet det jeg hadde kjøpt til pallekarmene mine. I den bakerste plantet jeg to Astilber (burgunder og rosa), og 4 rosa Spanske Margeritter. Det er fortsatt plass til noen flere planter i den karmen, så jeg skal se om jeg finner noen som ikke er så store til å fylle opp.

I den fremste pallekarmen plantet jeg 3 Spanske Margeritter som går fra lillarosa og over i guloransje. Jeg falt helt for fargen, og måtte bare ha dem. De passer kanskje ikke helt inn med Akeleien, men det får bare være. I den blå potten som står foran pallekarmene har jeg ikke kjøpt noe enda, ettersom jeg ikke helt vet hva jeg vil ha der.

Når jeg var ferdig å plante i pallekarmene mine, så var det helt slutt på kreftene. Bestisen var også sliten, for så mye som hun gjorde og var med på i går hadde hun ikke gjort siden før hun ble syk. Derfor dro vi ned på Bryn senteret og spiste lunch hos Al Dente å slappet av der en lang stund. Før jeg kjørte Bestisen hjem var vi innom Meny og handlet inn til helgen.

Jeg var helt utslitt da jeg endelig kom hjem å fikk pakket bort varene mine. Så etter at jeg hadde fått spist middag, ble jeg bare sittende å halvsove resten av kvelden inntil jeg innså at det var best å komme seg under dyna.

Planer for denne lørdagen 🤔.  Vel jeg må ned igjen på Bryn senteret for å bytte en glassflaske til Sodastream maskinen min. Jeg spurte damen om den passet til alle maskinene, og ja det skulle den gjøre…., NOT! Testet den uten å fylle på vann og den datt ut igjen med en gang. Kunne sikkert ha brukt den til noe annet, men velger heller å bytte den inn igjen.

Håper du får en fantastisk lørdag 🥰


8 kommentarer
    1. Endelig tilbake etter en kort pause. Var med en bekjent til Eidsvoll i dag pÃ¥ grunn av buss for tog. MÃ¥tte ta bussen opp fra Eidsvoll til Hamar ikke sÃ¥ lett nÃ¥r man er dÃ¥rlig til beins og har 4 kolli. Men det var en fin liten tur. Travle tider pÃ¥ Gardermoen nÃ¥ med hopetall av feriefolk. Det blir sikkert en dyr ferie for mange siden euroen er dyr – etter festen kommer pesten. Vil ta en sykkeltur etterpÃ¥, i morgen blir det konfirmasjon pÃ¥ Kongsberg. Kjøpte et kort pÃ¥ kiwi til Mathilde og legger 400,- kroner med. HÃ¥per hun setter pris pÃ¥ sedler og ikke bare vipps. Sjøl ble jeg konfirmert i 1978 og tror jeg fikk ca 3000,- kroner – i dag fÃ¥r man fort 50-60 000 kroner. SÃ¥ tider forandrer seg. Ha en fin dag.

      1. Jeg tror det kaos litt over alt nå i sommer, som her i byen hvor 2 t-banelinjer er stengt pga at de holder på å lage ny tunell igjennom fjellet. Da må folk ta buss i stedet, og jeg kjenner at jeg er så glad jeg ikke jobber lenger. Jeg konfirmerte meg i 1975, og om jeg ikke husker helt feil fikk jeg 2.500,- noe jeg syntes var mye. Jeg kunne ha fått litt mer kontanter, men kunne velge mellom det og platespiller. Valgte det siste jeg da. Ha en fin søndag.

    2. Så fint det har blitt på graven og i pallekarmene dine! 😀 Nydelige farger på de spanske margerittene, og så holder de lenge utover og tåler tilogmed litt frost. Jeg er så glad i å gå på bruktmarkeder, så idag tok vi turen til Vormsund og et marked på travbanen der. Jeg kjøpte bl.a. en kombinert toalettrullholder og -oppbevaring i flettet pil/tæger. Etterpå kjørte vi om Jessheim og innom Holdbart. Ha en fortsatt fin lørdag! 😀

      1. Tusen takk, veldig fornøyd med hvordan det ble på begge stedene. Jeg har aldri sett den fargen på Spanske Margeritter før, og falt plask. Jeg har hørt om et bruktmarkedet på Vormsund av niesen til Bestisen. Liker godt å gå rundt å kikke på det selv. De har en Holdbart butikk når man kjører mot Grorud her, og der her jeg vært et par ganger. Kanskje på tide å stikke innom igjen. Ha en fin søndag 🤗

    3. Fin header hos deg 🙂
      Godt å få plantet på graver og i karmer og potter 🙂

      Lag deg en fin fin søndag 🙂

      1. Tusen takk, liker så godt Fantasy, Faerie og den slags bilder. Hadde brukt det på Facebook for noen år siden, og dukket opp som minne. Det har hengt over meg at jeg ikke har blitt ferdig med å plante på graven og utenfor, så nå var det veldig godt å bli ferdig med det. Ha en nydelig søndag, klems 🤗

      1. Tusen takk 🥰
        Til tross for at det er veldig gøy å holde på med blomster, så blir man ganske sliten også. Så da er det godt å kunne slappe av litt.
        Ha en fortsatt fin søndag 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg