Nå begynner det å skje saker…

Heisann!

I fjor en gang plantet jeg to avokado stener rett i jorden, mest for å sjekke om det fungerte. For de fleste steder jeg så på nettet, skulle man henge stenene over vann til røttene kom. Det fungert helt fint å plante de med en gang, men ikke dekke de til med jord. Jeg husker jeg gikk å så på stenene nesten daglig, og jublet da jeg med lupe endelig fikk se noen grønne spirer.

Jeg fikk etter hvert to store planter, som bare vokste og vokste inntil bladene bare visnet inn og falt av nå i år. Jeg prøvde å vanne både mindre og mer med samme resultat. Da tenkte jeg som en siste utvei, at jeg klipper de ned å ser om det provoserer fram vekst nedover stammene.

Hadde vel egentlig ikke noe tro på det, men her om dagen oppdaget jeg at det hadde skjedd noe på begge to. Nye blader holder på å komme flere steder nedover stammene, så det var et smart trekk å beskjære de i stedet for å kaste dem. Noe jeg egentlig var inne på å gjøre…. 

Oppdatering kommer etter hvert som bladene vokser til seg 🥰

Har du forsøkt å drive fram avokado planter? Hvordan gjorde du det, rett i jorden eller over vann til røttene kom?

 

19 kommentarer
    1. Det har jeg aldri prøvd.😊
      Så spennende og bra at det ser ut til at de har berget seg.
      Nyt høstkvelden!🍃🍂

    2. Så lurt å klippe de ned og da får du finere plante også, og ikke bare blader i toppen.👍 Jeg har ikke gjort det, så min er altfor lang, men da skal jeg jammen prøve det. 🥰 Jeg har bare hatt steinen rett i jord, og den har spirt på den måten.🌱

      1. Ja jeg tenkte at jeg måtte prøve, for når all veksten var i toppen ville den ikke komme med noe lenger ned. Tror også at alle bladene ville ha tørket inn etter hvert. Nå så får jeg en friskere plante som er tettere. Så artig at du brukte samme fremgangsmåten som jeg har, og det det fungerte for deg også. Klem 🤗

    3. Så artig. Jeg har for et par uker siden satt tannpirkere i en stein og hengt det over et vannglass med vann i. Spennende…men må passe på at det ikke blir tomt for vann. Nå gleder jeg meg å høre hvordan det går med dine. <3

      1. Jeg skal komme med oppdatering etter hvert som de vokser til. Tror nok at de fleste setter tannpirkere i stenene og henger de over vann. Jeg er jo litt kjerringa mot strømmen og måtte jo selvsagt prøve noe annet. Heldigvis gikk jo det bra. Lykke til med din stein, og kom gjerne med oppdatering så vi får høre hvordan det går. Tar nok litt tid tenker jeg 😉

    4. Jeg hadde avokadoplante, fikk av ei venninne. Det var noe ekstra greier med det der, noe med å lage sprekk i skalet og noe med noen fyrstikker. Husker ikke, men ble bra buskevekst 😁

      1. Hihi, ja mye styr med tannpirkere eller fyrstikker over vann. Jeg hadde ingen av delen da jeg gjorde forsøket i fjor, så derfor la jeg den rett i jorden og det fungerte veldig fint. Mulig den varianten tar litt lenger tid 🤔

      1. Ja det er veldig spennende dette her. Første gangen jeg har odla fram avokadoplanter, så jeg håper jo at de vil vokse og klare seg. Ser ut som det fungere både med å plante stenen rett i jorden og henge den i vannskorpen i et vannglass. Ha en fin mandag du også, klem 🤗

    5. Jeg har gjort et par forsøk med fyrstikker og vannglass . Har ikke fått det til. Så artig at du fikk det til på en annen måte😃 Det skal jeg jammen prøve jeg også etterhvert😍
      Takk for tipset 🥰

      1. Bare hyggelig 🥰
        Ekstra tips: Avokado liker best sandete jord, men det går greit med blomsterjord også, så bruk gjerne kompost-jord og bland inn litt sann og løv. Når du planter steinen så skal halvparten av den ligge i jorden mens den andre halvparten skal ligge over jorden. Så må du vanne den godt.

        Røttene til avokadoen vokser raskt så her må du følge med på om du kanskje trenger å potte om litt oftere enn hva du er vant til med andre planter. For å se om planten din har mye røtter kan du stikke fingeren i jorden eller se under potten. Kommer røttene ut under potta eller du ser mye røtter i jorden da er det på tide å potte om planten og sørge for at den får bedre plass.

        Lykke til neste gang 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg