Mini-plantene har fått større plass 🪴

Heisann og god kveld!

I dag var det litt morgen tåke, men den forsvant fort igjen. Så kom sola og den gjorde alt den kunne for å varme opp en kjølig morgen. Temperaturen var bare på +2,3C da jeg kikket på måleren ved 06:30 tiden i dag.

Formen har vært ganske laber her i dag, ettersom magen min slo seg helt vrang i de tidligere morgentimene og har fortsatt med å være det. Den roet seg litt utpå dagen, så jeg kom meg ut for å handle litt. Så fort jeg forsøkte å spise litt, så var det i gang igjen….

Mellom takene i dag har jeg fått pottet om de 6 nye plantene jeg kjøpte om fredagen. Å det var på høy tid for noen av dem, ettersom røttene hadde vokst seg ut av den lille mini potten.

Jeg kjøpte svarte plast-potter også som jeg plantet alle de nye plantene i, men syntes det så litt trist ut så jeg tok en titt oppe i skapet for å se om jeg hadde noen potteskjulere. Jeg mente at jeg hadde noen hvite, men det hadde jeg ikke. Så da ble det rosa på 4 av dem og de 2 siste kom opp i et par som var brun/beige. Jeg liker de rosa veldig godt, selv om de kanskje ikke passer så godt inn bestandig.

Liker godt å kjøpe miniplanter, for da tar det litt tid innen de blir store og tar for mye plass. Det som er dumt med det, er at det veldig sjelden står navn på dem. Denne gangen sto det navn på 4 av dem, og her kommer de fortløpende i stedet for under bildene: Pilea Peperomioides (Elefantøre), Chamaedorea Elegans (Dvergfjærpalme, Calathea Makoy og Epipremnum Pinnatum.

Jeg hadde to ekstra svarte plast-potter, og da fikk et par planter jeg hadde i keramikk potter flytte i dem. Jeg syntes det var kult med keramikk i fjor og tidligere i år, men det er vanskelig å kontrollere vanningen. Pottene stjeler  mye av vannet, og de stakkars plantene ender opp med å bli tørre nesten med en gang.

Det er vel omtrent det jeg har fått til i dag, og nå har jeg sunket langt ned i godstolen å ser på Alan Davies – As yet untitled på BBC Brit.

Hvordan har din dag vært?

 

12 kommentarer
    1. Blogg er veldig irriterende i dag, det er store hvite tomrom i innlegget ditt her, og jeg antar der skal være bilder av planter.. jeg får prøve å titte i morgen igjen. I mellomtiden, god bedring 😜

      1. Tusen takk 🥰Det var rart, for det ser helt greit ut når jeg går inn på siden min. Har heller ikke opplevd det på noen andre sider jeg har vært innom. Får håpe det går bedre i morgen 🥰

    2. Fine planter. Det er på tide og sette inn mopeden til vinteren. Kanskje jeg gjør det i dag eller venter til lørdag. Mht til nettbank så glemte jeg id med bilde så jeg må innom der enten i dag eller i morgen. Har fri 2 dager men har mye på tapete så takk for at det kom inn noen kr på konto men de går like fort ut igjen. Den biten der er det mange som kjenner. Ellers er de mange fine serier jeg vil tite på som f.eks Ålands helter, Kortbaneliv og er snart ferdig med Gutta på skaugen. Men nå venter en kaffekopp. Ha en fin dag.

      1. Tusen takk 🥰 Ja det er vel ikke så lenge til vinteren er her, og før det isete veier så det er nok lurt å sette inn moppen. Jeg må snart begynne å tenke på at jeg skifte til vinterdekk på bilen. Foreløpig har det ikke vært nødvendig, men gradene kryper lenger og lenger ned. Tenker det er greit å å ordne opp med nettbanken sånn at det er på stell. Ha en fin torsdag.

    3. Lurt å få plantet om, for miniplantene kommer i veldig små potter, og på noen er det jo også en enda trangere innenfor. Her var det frostnatt natt til både igår og idag. Jeg har noen i utepotter som jeg satte inn, mens de i bed frøs. Tok opp georginene og hadde knollene inn også. Ønsker deg en fin torsdag! 🥰

      1. Jeg syntes nesten de har vokst fra i går til i dag 😉 De trengte virkelig større potter, og jeg sjekket om det var en mindre en rundt røttene men heldigvis var det ingenting. Takk for at du minnet meg om georginene, for mine står ute enda. Hva gjør jeg, klipper jeg ned stilkene og tar knollene opp av jorden eller skal de fortsatt ligge i jord. Vi har ikke hatt noen frostnatt enda, men det er bare et par varmegrader så det er nok ikke lenge til. Ha en fortsatt fin torsdag 🤗

      1. Ja jeg syntes også det, og spesielt når man i løpet av en dag eller to ser hvordan plantene tar seg godt til rette. Ser allerede i dag at de var fornøyde med bedre plass. Ha en fortsatt fin torsdag, klem 🤗

    4. Dette blir det mange store fine planter ut av 😊
      Artig Ã¥ kjøpe de sÃ¥ smÃ¥ da, sÃ¥ du kan følge dem hele veien til ” voksne ” planter. Det blir som Ã¥ følge avleggerne jeg tar av egne planter det. Veldig gøy 😃

      1. Det fleste av plantene jeg kjøpte er nok av det slaget at de blir veldig store etter hvert, men siden de er så små tar det litt tid innen vi er der. Gøy er det nå å følge dem og pysle om dem framover. Det samme er det jo også med avleggere man tar. klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg