Medlemsmøte med foredrag om revmatisme og hjertehelse

Heisan i regnet!

Jepp, her i Oslo regner det bra i dag, noe det egentlig har gjort siden i går. Temperaturen ligger på +2C nå på formiddagen.

Meningen var at jeg skulle stå opp kl 9 i dag, som jeg pleier å gjøre, men Jon Blund hadde ikke noe hastverk med å komme til natten. Sist gang jeg så på klokken nærmet den seg 04:30, så da slo jeg like godt av alarmen. Etter det husker jeg ikke mer, og våknet når klokken nærmet seg kl 10:30 av at Vinja hoppet opp på meg. Kunne sikkert ha bare stått opp å gitt henne medisin og gitt henne mat og så lagt meg igjen, men jeg gjorde ikke det…

Fysioterapeut Kristine Røren Nordén

I går kveld var det medlemsmøte i Lørenskog Revmatikerforening, som vi pleier å ha i begynnelsen av hver måned. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle dra tidligere på dagen, mest for at jeg var bekymret for at det skulle være glatt og uframkommelig. Heldigvis ble det bra kjøreforhold innen det var på tide å dra.

Vi hadde besøk av Fysioterapeut Kristine Røren Nordén ved Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering, Diakonhjemmet sykehus.  Hun holdt et foredrag om sammenheng mellom revmatisme og hjertehelse. Som hadde fokus på hvor viktig det var med trening, og hvor fine resultater forskningen viser på det. Det var veldig interessant, men jeg syntes at lista var lagt litt vel høyt på hvor hardt og hvor mye man burde trene. Jeg er helt enig i at bevegelse og trening er veldig viktig når man har revmatiske plager, men på det nivået hun snakket om er det ikke alle som får en positiv opplevelse av treningen. Flere, inkl meg selv, må være forsiktig med trening ettersom vi opplever å bli dårligere i kroppen og får mer smerter. Å da tenker jeg ikke på at man blir støl. Det betyr jo ikke at man ikke skal være i aktivitet, men kanskje trene litt mer forsiktig å finne noe som fungerer for en selv.

Etter foredraget fikk vi servert mat, deilige grove rundstykker med egg og med ost og skinke. Til kaffen ble det wienerbrød, som er veldig godt men som smuler noe helt håpløst, hihi 😆

Til slutt ble det kjøp av lodd og trekning, og jeg vant jammen meg 3 ganger. Hva skjer liksom…  Først vant jeg en Nivea body og ansiktskrem + et lite marsipanbrød, så en flaske eplemost fra Askim og til slutt en rosa Asalea. Jeg er ikke noe glad i eplemost, og da en annen på bordet vant maken vase som jeg vant forrige gang byttet vi. Hun følte hun ikke hadde plass til den, og jeg ville gjerne ha en til. Kommer bilde av gavene senere.

På veg hjem var det veldig mye vann i veien enkelte steder, og det føltes nesten som jeg kjørte i en elv. Ved avkjøringen fra motorveien var det dannet seg en liten sjø med vann, som jeg ikke så i mørket før jeg traff den. Det spruta både over bilen og på siden av den, og jeg var glad det ikke var fortau på andre siden autovernet.

Vaktmesteren har tydeligvis vært ute tidligere i dag og måket vekk all den våre snøen som lå ute i gården. Så nå kan man (jeg) gå ute i sko uten å bli klissvåt på bena 😊

Håper du får en fin fredda om det regner, snør eller sola skinner 🥰


2 kommentarer
    1. Veldig greit Ã¥ være medlem og lære litt forskjellig rundt det med revmatisme. Moro at du vant, – endelig hadde du flaks med loddtrekningen! 😃👌 Her er det snøen som skaper problemer, men ikke noe greit med for mye regn heller! Ha en fin kveld! 🤗

      1. Det å melde meg inn i Revmatikerforeningen og ikke minst byttet over til Lørenskog, er noe av det smarteste jeg har gjort. De er aktive og står virkelig på for medlemmene. Fra neste år går Bestisen og jeg inn i styret, og jeg grugleder meg litt altså 😉 Selv om jeg og flere med meg syntes at foredraget denne gangen la veldig mye fokus på gjennomsnittet, og ikke så mye på ytterpunktene ved resultatene av trening, så var det interessant. Dette med kroniske sykdommer og sammenhengen til andre ting er viktig å ha fokus på. I hele går øsregnet det, og mye av snøen har smeltet bort. Jeg var oppe på Lørenskog i går, og det var igjen flom under togstasjonen og helt uframkommelig noe som presset trafikken til andre alternative veier. Ha en fin lørdag 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg