Lucia, og Flax julekalender med dårlig utbytte..

Renée Graef’s enchanting picture of Kirsten Larson, of The American Girl series, celebrating the feast of St. Lucia with her Swedish-American family in Minnesota in the early 1900s.

Hei og god formiddag!

Ute er det en fin vinterdag, med klarvær og store muligheter for å se sola etter hvert. Temperaturen ligger på -9,1C 🥶

I dag er det Lucia-dagen, og da pleier jeg å stå opp ekstra tidlig sånn at jeg kan kose meg med Lussekatter, kaffe og Lucia feiring på svensk tv. I år ble det ikke sånn, for jeg har ikke bakt lussekatter og ikke orket jeg å stå opp så tidlig heller. Jeg har derimot tatt ut to boller som ligger til tining på kjøkkenbenken, som jeg skal kose meg med om litt. De er forresten laget etter samme oppskrift som lussekattene, har bare kuttet ut safranen 😉

Dagens sitat i adventskalenderen er:

“Velg med hjertet, ikke med frykten”
av Björg Thorhallsdottir

Er det bare meg som innbiller meg ting, eller er det sånn…. At det er færre gevinster i Flax julekalenderne enn tidligere. Jeg har kjøpt Flax kalender(e) i flere år, som jeg med stor spenning har sittet hver dag og skrapt og håpet på gevinst. I løpe av desember har det alltid dryppet noen smågevinster på meg, inntil i fjor og i år så langt. Ikke så mye som 10,- en gang vant jeg i fjor, og det ser dårlig ut i år også. Før du sier noe, så jo da jeg vet at sjansen for å få igjen det jeg har lagt ut er liten. Allikevel…. Hvordan er det med deg, kjøper du Flax julekalender og hva er erfaringen?

Når denne dagen er over, har jeg bare 2 dager igjen å jobbe og så er det over. Selv om jeg ser fram til det, så må jeg jo innrømme at det er litt rart også. Jeg har jo vært i samme firma siden jeg var 16,5 år og det er lenge og slettes ikke vanlig lenger. Nå er det mer “in” å jobbe noen år her, og noen år der. De to siste dagene skal jeg være på jobb nede i sentrum. Gruer meg litt til avslutningen vi skal ha, som ikke blir noen store greier etter mitt ønske, for jeg liker ikke å være midtpunktet. Vel, det er greit hvis jeg gjør meg selv til midtpunkt for da har jeg kontrollen, men når andre har styringen liker jeg det ikke…

Da kaller arbeidet igjen, og så håper jeg du får en fantastisk tirsdag 🥰                                                 

 

20 kommentarer
    1. Lurer selv på nå, hvem som egentlig vinner på de flaxkalenderne. Det gjelder i fjor, som i år. Vi har hatt slike kalendere hvert år siden det startet opp. De fleste av oss har vunnet litt, og noen mere. De siste to år har det vært så og si forskjellige symboler daglig, og ikke en 10-er å vinne én gang…Forholder meg her til familie, venner, bekjente og hva som vises i some. Noen vinner jo så klart, én eller annen sted. Nå er det jo 11 dager igjen ennå 😅

      1. Ja jeg lurer også på det, for ingen jeg kjenner har vunnet noe og i alle fall ikke noe av størrelse. Som du sier så er det 11 dager igjen, så det er bare å krysse fingrene og skrape i vei. Ha en fortsatt fin dag 🥰

    2. Ja, idag er det Lucia-dagen, men vi har ikke noen tradisjon for å lage lussekatter, så ikke noe av det her heller. Junior og jeg har hver vår flax-kalender, og han har vunnet 5 x 10 kr hittil, men ikke noe på meg. Jeg kjøpte de på ulike steder, i tilfelle det ikke var så lurt med to etter hverandre. 😅 Det blir sikkert uvant å slutte å jobbe, men du har jammen vært flink og jobbet lenge og på samme sted! 😃 Ha en fortsatt fin dag! 🤗 🌟

      1. Vi har feiret Lucia siden jeg var lita, en tradisjon pappa hadde med fra sine svenske aner. Nei, det blir nok ikke noe særlig gevinster i skrapekalenderen, men jeg fortsetter å skrape med stor iver allikevel 😉 Ja det har blitt mange år, og noen ganger føler jeg meg utgammel når jeg tenker på at de fleste jeg kommer med ikke var påtenkt en gang da jeg begynte. Ellers vettu så føler jeg meg som om jeg fortsatt var 25 år, i alle fall oppe i hode, hihi. Klem 🤗

    3. Det var intet gevinster på min flaxkalender – kunne ikke vente og åpna alle lukene etter 5 dager. Man blir som et barn i disse tider. Fikk lussekatter på jobben i dag tidlig. Støvlene jeg kjøpte er helt utrolig fine, testa dem i motbakke men de glapp ikke. Var fornuftig investering. Sov litt dårlig i natt så det blir nok tidlig puta i dag. Ha en fin kveld.

      1. Hihi, jeg lar meg ikke friste til å åpne alle med en gang. Liker å holde spenningen igjennom hele desember 😉 Så bra at du er fornøyd med de nye støvlene. Ha en fortsatt fin kveld.

    4. Jeg har alltid kjøpt slike kalendere til gutta til jul, i år gadd jeg ikke..De har som deg vunnet 0 de senere årene..
      Tenk nå nærmer det seg med AFP – gode tanker om dette <3 klem.

      1. Jeg vet ikke om jeg gidder å kjøpe noen til neste år, for dette er et ordentlig underskuddsforetagende. Jeg har nettopp hatt møte med en representant på HR og fått svar på en del spørsmål i forbindelse med AFP, så nå går det unna her… Klem 🤗

      1. Du har nok ikke gått glipp av noe uten Flax kalenderne, for det er dårlig utbytte. Nest siste dagen er halvgått, og så er det bare en dag igjen. Kjenner det kribler i kroppen nå. Klem 🤗

    5. Har hatt flax-kalender for mange år siden, men…..! Sikkert rart å skulle slutte å jobbe – skjønner den – men du har masse og ordne med og kommer nok til å kose deg veldig! Klem <3

      1. Tror det kommer til å bli siste gangen jeg kjøper kalender, for så dårlig som det har vært i år og året før er det ingen hensikt. Litt rart er det jo å slutte, men det skal bli godt også kjenner jeg. Hadde møte med en rep fra HR nå nettopp, og fått svar på mange ting. Klem 🤗

      1. I fjor hadde jeg 6 kalendere, to til hver av kattene og to til meg, men det var ikke eneste gevinst på noen av dem. I år har jeg 4, to til Vinja og to til meg, men så langt har ingen av dem hatt noen gevinst. Bedrøvelige saker, så det spørs om jeg gidder å kjøpe til neste år. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg